HUNs Studie Bibliotek, hefte nr. 001:
Av Rune L. Hansen, 1988.
Copyright © Rune L. Hansen.
BEGREP
OG ORIENTERING
Foredrag 22.02.1988, i Trondhjem.
Av Rune L. Hansen.
Dette hefte trykkes forut for og i forbindelse med et foredrag Rune L. Hansen avholder den 22. februar 1988, på et arrangement i regi av Kunstakademiet i Trondhjem.
INNLEDNING
La meg først
takke for invitasjonen. Jeg har tidligere en gang holdt en forelesning
på et arrangement Kunstakademiet i Trondhjem hadde her i byen i samarbeide
med de øvrige kunstakademiene i Norden. Dengang handlet foredraget
"Om begrepet Utgard" ( ekstern ), det var våren 1984. Det ble en meget
vellykket forelesning - og jeg håper, at det også denne gangen
vil forløpe godt.
Også
dengang ble det i forbindelse med forelesningen trykt et hefte som ble
utdelt med foredragets tittel. Den muntlige formen vil dog helt og holdent
kunne være annerledes; alt eftersom hvordan forelesningen forløper.
Altfor mange
tror at det som er verdt å vite befinner seg i massemedia, eller
reflekteres i massemedia. At det slett ikke er tilfelle kan denne forelesning
være et eksempel på, men hvorfor det er tilfelle skal jeg ikke
gå inn på. Det skal her nu dreie seg om orientering i tilværelsen,
vårt forhold til verden.
Hva som presenteres
står ikke i motstrid med de fremste resultater som er oppnådd
for menneskeheten - innen etikken, tenkningen, filosofien, åndsvitenskapen,
samfunnsforskningen, orienteringskunsten, metafysikken, religionen eller
humanismen.
Det står
hverken i motstrid med antroposofien, de grønne, økologien,
alternativkulturen eller den kulturetikk som ble fremlagt av Albert Schweitzer
(1875-1965) ... for å nevne noe. Tvert om - hva som presenteres viderefører,
utdyper og kompletterer disse.
Mennesket
trenger begrep og orientering for å begripe.
Ethvert menneske
er både et objekt og et subjekt i vår individuelle og felles
virkelighet.
Mennesket er
selv utgangspunktet for sin orientering.
Et av de mest berømte steder i Giovanni Pico della Mirandolas (1463-1494) "Tese om menneskets verdighet" (1486) - (* Note 1.), er der hvor Gud sier til Adam: "Jeg har satt deg midt i verden, forat du lettere kan iaktta hva som er i den."
Det er i denne verden hvor vi befinner oss som midtpunkter med vår vilje, følelser, tenkning og alt vi rommer, vi anvender begrepet og orienteringen for å begripe.
Enhver her
har hørt de gamle begrepene: makrokosmos - og mikrokosmos. Makrokosmos
er og betyr en stor verden, mikrokosmos en liten verden. - Hvis vi f.eks.
forestiller oss hele jorden som et makrokosmos, vil flere av oss eller
den enkelte av oss være et mikrokosmos innenfor dette makrokosmos.
Også hvis vi bare forestiller oss Europa eller Norge som et makrokosmos.
Verden omkring
oss i alle retninger er et makrokosmos.
Alt som har
en verden omkring seg er sånn sett et mikrokosmos.
Vi kan betrakte
jorden som et mikrokosmos: da er alt som er omkring og utenfor jorden et
makrokosmos. Eller vi kunne, som vi nettopp gjorde, betrakte jorden som
et makrokosmos.
Enhver som
sitter her i salen kan jeg nu se og iakta: også deg, og deg. Hvis
vi imidlertid hadde et annet forhold til hverandre nu hvor avstanden var
annerledes, er det ikke sikkert jeg kunne se deg på samme måten.
Hvis jeg stod på toppen av en skyskraper og skuet ned på gaten
hvor du gikk, ville du kanhende bare se ut som en prikk der nede. Jo høyere
skyskraperen er, dess mindre vil du virke for mitt blotte øye -
før du forsvinner som et punkt, en prikk.
Jorden sett
fra tilstrekkelig avstand vil også fortone seg som et punkt. Og det
punktet på veggen der borte, er kanskje bare en prikk før
vi går nærmere og ser at det faktisk er en flue, eller ...
noe annet.
Det vi betraktet
kunne naturligvis også vært en temmelig avlang sak, som også
på avstand virket avlang. Det trenger imidlerid ikke være et
perfekt eller spesielt formet punkt: det punktet jeg snakker om kan absolutt
være formet som det vil. Et menneske sett på avstand ovenfra
vil fortone seg mindre avlangt enn sett fra siden, men det har her altså
ingen betydning.
Sett i et
stort perspektiv, tegner vi en sirkel og lar denne representere et hvilket
som helst makrokosmos. F.eks. kan vi meget lett forestille oss jorden som
en kule eller en sirkel. Midt i denne sirkelen som forestiller jorden avtegner
vi et punkt, en prikk - denne kan representere deg, eller deg, eller hva
som helst. Gjerne den stolen der. Eller Jesus i Nazaret, dengang han levde.
Prikken vil dermed representere et bestemt mikrokosmos innenfor jorden
som makro kosmos.
Vi fokuserer
altså vår oppmerksomhet på noe vi betrakter som sentralt
for vår oppmerksomhet i dette makrokosmoset som forestiller jorden
sett utenfra. Men i og med at vi ser jorden utenfra blir jo jorden selv
bare en mellomtilstand, et mellom-kosmos: vi kunne jo sagt at vi betrakter
hele vårt solsystem som et makrokosmos, beliggende utenfor den kulen
eller sirkelen som representerer jorden: likevel vil f.eks. den stolen
der være et mikrokosmos. Utenfor sirkelen vi forestiller oss som
jorden vil makrokosmos dermed befinne seg, mens prikken i midten vil være
et mikrokosmos vi har bestemt oss for. Sirkelen selv som forestiller jorden
vil bli et mellomkosmos. Begrepsmessig sett har dette konkrete mellomkosmoset
fra gammelt av vært betegnet som geokosmos. Avledet av gea
/ gaia, som er et gammelt gresk ord for jorden.
Ser vi nu på
sirkelen med prikken i midten, så representerer altså sirkelen
selv geokosmos eller jorden, mens alt utenfor sirkelen, uten at vi trenger
tegne det, representerer makrokosmos. Mens prikken i midten representerer
et tenkt mikrokosmos; deg, meg, den stolen der, en by eller hva som helst.
Før
jeg går videre skal jeg trekke utdypelsen enda litt lenger. Forestill
deg den norske landegrensen som en sirkel - den trenger på ingen
måte være tilnærmet perfekt. Altså Norge som en
sirkel. Og f.eks. Trondhjem eller Oslo som fokus for din oppmerksomhet
representert ved en prikk i midten. Alt utenfor sirkellinjen vil da være
resten av Europa, eller resten av verden.
Jaha. Men vi
kan også forestille oss sirkelen som dette rommet her, og punktet
i midten som hva som helst her inne.
En senere stor italiener, Giordano Bruno (1548-1600), som ble brent på kjetterbålet, påpekte bl.a. at det er likså mange midtpunkter i kosmos som det er verdener, ja atomer.
Mao.: punktet
i midten kan representere hva som helst, mens alt innenfor den omkringliggende
sirkellinjen representerer en omkringliggende avgrenset verden. Og alt
utenfor sirkellinjen resten av verden.
Punktet kan
f.eks. representere et menneske, sirkelen dets hjem, hjemland eller landskap.
Det er som forfatteren Per Roald sier i nylig utgitte aforismesamling ("Eselspark fra Pegasus", 1987), i en av aforismene: "Makrokosmos og mikrokosmos alternerer som periferi og sentrum."
Dermed har vi kommet frem til at vi kan bruke sirkelen til noe. Men har dette noe noen videre hensikt?
*
Vi har vært
gjennom en aldri så liten kosmisk orientering. Derfra skal jeg gå
til en økologisk orientering, som på alle måter angår
ethvert sant kulturliv.
Denne gangen
skal vi tenke oss at sirkelen representerer et hvilket som helst landskap;
f.eks. en by, en bygd, eller en have. Gjerne en liten landsby.
Prikken i midten
kan få representere selve landsbyen, mens sirkellinjen forestiller
landsbyens grenser.
Både
utenfor og innenfor sirkelen har vi et landskap hvor naturen på sitt
vis er levende. For landsbyboerne er landskapet og naturen innenfor sirkelen
det nærmeste, og det er der de i første hånd har sin
kultur.
Det er to motsatte
måter, pluss en tredje mellomliggende, landsbyboerne kan forholde
seg til dette sitt landskap og sin natur. For det første kan de
øve vold på landskapet og naturen, innvirke ødeleggende.
Men motsatt kan de også stimulere, gjøre gavn i naturen der.
Dette er kort sagt de to motsatte måter: den ene den ødeleggende,
den andre den foredlende. Den tredje måten som er en mellomting,
er å forholde seg likegyldig til denne naturen.
Idag er
alle disse tre måtene på samme tid og på ubevisst vis
den vanlige måten å forholde seg til sitt hjemsteds sirkel.
Dessverre. Og naturen og kulturen blir derefter.
Det riktige
er naturligvis på forskjelligste vis å virke foredlende, stimulerende
inn på denne naturens sirkel - og også på hele det landskapet
og den naturen som er utenfor sirkelen. Enhver prikk innenfor sirkelen
som på noe vis innvirker ødeleggende på den store naturen,
utøver en forbrytelse. Dette er hovedlinjen i den store virkelighetens
grunnlov, som enda ikke er innskrevet i den norske grunnlovsboken.
Skal prikken
forholde seg riktig til naturens sirkel så må den foredle i
kjærlighet. Da må den ta sin vilje, sine følelser, sine
tanker og alt hva den rommer i bruk for å vise inderlige hensyn på
rette måten. Den kjærlighet og omsorg vi viser naturen og dens
kretsløp er stimulerende og befruktende, den bevirker fruktbarhet
og gir oss i mangfold tilbake på lang sikt.
Den ærefrykt
for livet som Albert Schweitzer taler om i sin kulturetikk må
vi kunne gjøre og vise. Ingenting mindre.
Skal vi efterhvert
begynne seriøst å ta disse forholdene alvorlig, så vil
allting bli annerledes til det bedre.
Dette var noen ord om naturens sirkel, før vi overgår til å snakke om selvrealiseringens kunst.
*
Selvrealisering er noe som har med ethvert og det enkelte menneske å gjøre - og selvrealisering er en kunst som har tre trinn, som kan sees i sammenheng med den tre-foldige sirkelen.
Trinn 1 peker hen på sirkelens midte, trinn 2 på sirkelen, trinn 3 på det omkringliggende. Disse tre trinn griper alle inn i hverandre og vekselvirker. På hvert av trinnene er orientering, hengivelse, søken, det levende perspektivet og et inderlig forhold til visdommen av største betydning. Hvert av trinnene peker hen på utgangspunktet, og er også hverandres utgangspunkt.
Trinn 1 representeres ved den enkelte, det åndelige og moralske - hvor livet får retning og mening. Kort sagt at mennesket arbeider på seg selv. Det dreier seg fortrinnsvis om den indre eller iboende natur; men utvendig sett også om ernæring, medisin, hygiene, oppdragelse, kultur, etc. Trinn 1 peker hen på den sentrale orientering. Har særlig å gjøre med moralske, estetiske og etiske innflytelser, oppvekst, lek, frihet, skolering, etc.
Trinn 2
peker hen på sirkelen utenfor punktet; det konkret sagt omkringliggende.
Og derved kommer vi til det stedlige utgangspunkt i landskapet: til hjemmet,
hvor enn det måtte være. Også for en nomade. F.eks. et
land, et landskap, en by eller bygd, en have, et hus - på hjemmet,
men også samfunnshjemmet. Det stedlige i avgrenset forstand. Det
sosiale, naboskap, samliv, ekteskap, hjemsted, etc.
Ethvert menneske
blir født til et hjem, og bor i et eller annet hjem livet igjennom.
Selvrealiseringens kunst trinn 2 har fortrinnsvis med kunsten å realisere
et hjem eller hjemstedet å gjøre, hvordan enn boformen måtte
være.
I denne forbindelse
skal jeg referere den svenske forfatteren Poul Bjerre (1876-1964), som
i 1919 sier: "Det verk som kreves av mennesket er ikke bare å
skape noe som er verd menneskets navn - å virkeliggjøre en
skjebne, - det er også dets oppgave å virkeliggjøre
et hjem. Det skapende arbeide må gripe om seg. Som det setter sitt
preg på sjelen og legemet må det også sette sitt preg
på det sted hvor sjelen skal vokse og legemet trives. Mangfoldig
er den motstand som må overvinnes på veien til hjemmet; - for
ikke å tale om samfunnshjemmet."
Trinn 2 er
altså det sted hvor mennesket bor eller befinner seg. Og er sånn
sett en naturens sirkel. Ærefrykt for livet i denne forbindelse,
vil naturligvis også si å hjelpe ethvert menneske som mangler
bosted eller har dårlig husvære, til å skape et riktig
hjemsted. På alle måter solidaritet og hensyn. Ærefrykt
for planteriket, dyreriket, mennesket, ånden i naturen, landskapet,
mineralriket, kretsløpet, alt som er. F.eks. vil det jo ikke være
ærefrykt for livet å lage, spre eller bruke kunstige giftstoffer
i verden. Men for det alminnelige menneske idag, slik situasjonen nu er,
å finne giftfrie, naturlige stoffer - f.eks. når han skal bygge
seg et hus - det er som å lete efter nåla i høystaken!
Jeg forsøker
f.eks. derfor, efter beste evne å unngå å få kunstige
giftstoffer i mitt hus eller andre steder. Gikk jeg for å kjøpe
isopor for å isolere veggene i mitt hus, så vet jeg jo at efter
en viss tid, efter at jeg er død og huset kanskje ligger i ruiner
- så blir den samme isoporen da kanskje presset ned i mulden til
trærnes og plantenes røtter, og mikroorganismene der. De ville
komme til å ta det til seg som næring, og jeg ville være
en forurenser og giftblander! Vel: dette var bare et enkelt av de farlige
aspektene ved en slik giftsak, nevnt som et aldri så lite eksempel.
Jeg nevnte
den norske forfatteren Per Roald. I en annen av aforismene (fra samme bok)
heter det: "Et byggverk som ikke er vakkert også som ruin, har
aldri vært vakkert."
Mht. trinn
2, hjemstedet og naturens sirkel kan jeg også gå såvidt
inn på enda et eksempel, som antydningsvis kan uttrykke noe konkret
mht. kunstens følsomhet og misjon. En av de kunstartene som i tiden
fremover vil ha den største innflytelse på kulturlivet, kan
betegnes som landskapskomposisjon. Hvilket egentlig har lite å
gjøre med tendenser som de siste årene er kommet frem under
benevnelser som "arealplanlegging", og lignende.
Landskapskomposisjon
dreier seg om å foredle, utforme, tilrettelegge og stimulere landskapet
og naturens kretsløp, naturens sirkler. Om aktivt å bygge
i naturen og å endre, utfra mangfoldige elementære idéer
begrunnet i hensynet til naturrikene. Det vil være snakk om komposisjon
- med ikke bare estetiske hensyn, men først og fremst moralske og
etiske.
Noen få
stikkord kan være f.eks.: lek, arbeide, innflytelser, gjensidig nytte,
harmoni, økologi, ly, le, beplantning, samplanting, nytteplanter,
stofforvandling, kompostering, landbruksorganismer, viltstell, naturstoffer,
småindustri, hjemmeproduksjon, makroklima/mikroklima, broer, benker,
stier, veier, fruktbarhet, ...
Trinn 3 representerer resten av verden og de større sammenhengene.
*
Mennesket befinner seg innenfor hele denne trefold. Derfor sa engang det store åndsmennesket Henri Frederic Amiel (1821-1881) fra Sveits, ironisk de paradoksale ord at "individet er et intet i tredje potens" - null i tredje potens. (Peer Gynt som Ibsen beskriver som en løk uten kjerne er en assosiasjon til det samme).
Sirkelen er på så mange måter - her bare ganske få nevnt - en betydningsfull forlengelse av vårt øye, et perspektivets øye. Jeg er ikke den første som er oppmerksom på det. I tidligere tider var det langt flere som visste det, så ble det færre og færre.
Den engelske lege og dikterkomponist Thomas Campion (1567-1620, en samtidig med J. Kepler) sier i et av sine dikt, her oversatt av meg:
"Jorden
er, men et punkt i verden, og et menneske
Er, men et
punkt i forhold til jorden som sentrum:
Skal da punktet
i et punkt være så enfoldig dum,
At det triumferer
i et enfoldig punkts sfære?"
I det gamle
India ble slangen som biter seg selv i halen så den danner en sluttet
sirkel, brukt som symbol for Gud som alle tings begynnelse og ende. I de
gamle egyptiske mysterier, i deres hermetiske tradisjon og i andre kulturers
tradisjoner likeså. På ingen måte uten grunn.
I den nordiske
mytologien som var levende for våre forfedre var Midtgard og Utgard
på bestemt vis hva som er innenfor og utenfor sirkelen. Og den trefoldige
sirkelen i seg selv ble betegnet som Breidablikk, solguden Balders hjemsted.
Det er ikke uten grunn at ordet Breidablikk kan sies å være
en kjenning for (et synonym for) Perspektivets øye.
Den merkverdige
forfatterinnen Helena Petrovna Blavatsky (1831-1891), som stiftet Teosofisk
samfunn og hvis motto var "ingen religion høyere enn sannheten",
sa disse følgende ord - som ikke må mistolkes ensidig, at:
"den drivende og ledende kraften i verdensaltet går innenfra
utad."
Hvis vi
betenker disse ordene vil vi finne dem riktige.
For alt i verden
er Fødselens port punktet i midten. Skaperkraften manifesterer seg
der hvor tid blir rom.
Gud er en uendelig
sirkel hvis midtpunkt er hvor som helst og overalt. Eller som det ble sagt
i den hermetiske tradisjon: Gud er en uendelig kule, hvis sentrum er
overalt og omkrets intetsteds.
På denne
måten går det altså på en fornuftig måte
an å begripe Gudsbegrepet.
Gud er menneskets
midtpunkt, sier Mester Eckehart (ca. 1260-1327).
Den ukjente
og paradoksale Gud er kilden, utspringet. Tilværelsens omfattende
kilde. Universets midtpunkt og omkrets. Midtpunktet som omfatter alt. Den
hellige treenighet.
Gud er i alt
og over alt, før og efter alt og i alt. - Kan du selv peke noensteds
uten samtidig å peke på Gud? Gud er intet sted og overalt,
han er i det skjulte. I en uendelig sfære er midtpunktet overalt
og omkretsen intetsteds. Som tyske Nicolaus Cusanus (1401-64) sier: "Enhver
erkjennelse av grense er en erkjennelse av enhver begrensnings umulighet".
Den trefoldige
sirkelen er erkjennelsens paradoksale grenser.
*
I sirkler
lever vi og i sirkler lærer vi, heter det i gamle keltiske ritualer
og sanger.
Kelterne og
deres innviede, druidene, forestilte seg nettopp en trefoldig livssirkel.
Den indre sirkel (eller punktet) hvor allting har sin årsak og kilde
ble kalt abred. Den egentlige sirkellinjen (omkring senteret) ble
derimot kalt gwenved og betegnet (muligheten for) fullkommen lykksalighet.
Den ytre sirkel, som likesom er uendelig og usynlig i særlig forstand,
ble kalt keugant og betegnet Guds uendelige verden.
Det er ikke
særlig rart at for grekerne symboliserte sirkelen med prikken i midten
solguden Apollon. Idag kjenner vi tegnet mest fra astrologien, hvor det
står for solen. Også de andre gamle kulturene brukte det samme
tegnet tilsvarende, for sine høyeste guder - solguden. For Platon
(427-347 f.Kr.) var solen Guds avkom. Såvel for Orfeus (ca. 1300
f.Kr.) som for Pythagoras og Platon var solguden Apollon det åndelige
lys. Apollon er symbolet på det åndelige lys av hvilket solen
bare er det fysiske bilde, og hvorfra all sannhet kommer.
Om dagen er
det mulig å se solen fysisk, sanselig. Fra den strålende, livgivende
solens innerste og midte brer lyset seg utad. Om natten kan solen naturligvis
bare sees åndelig, i forestillingen. - Og hva er det som er et lys
for våre føtter, for våre skritt? Det er den fysiske
sol om dagen, og nemlig nettopp den åndelige sol om natten. Det er
dette en Henrich Steffens (1773-1845) sikter til med det høyere
livs sol. Hva bevisstheten er for det åndelige liv, er lyset
for naturen. For vår bevissthet er den åndelige sol det opplysende.
Den sol som nemlig også kan skues ved midnatt. Av mangfoldige grunner
ble en av innvielsesgradene i de gamle mysterier betegnet som å
skue solen ved midnatt.
Inkaenes sentrale Gud i Peru var Inti, som de så for seg i bilde av solen. Hos egypterne var det Ra. Jeg kunne remse opp til dere gikk lei.
Kineserne
hadde et rundt jadebord de kalte Himmelen, som representerte Guds verden.
I midten av bordet var det en grop eller et hull de kalte pi, som representerte
urkilden.
Den greske
bokstav pi representerer i matematikken forholdet mellom en sirkels diameter
og omkrets. Heller ikke uten grunn, slett ikke.
Pythagoras
(ca. 570-496 f.Kr.) var innviet i de gamle mysteriene, og det var derfor
han kunne gi verden matematikken slik vi idag kjenner den. Imidlertid er
mangt og meget ved Pythagoras lære idag ikke lenger i bruk dessverre:
heller ikke de mest vesentlige forhold, såsom hans forståelse
av tegnet null og de elementære tallene.
Indernes Brahm,
Gud som alltings kilde - betegnes geometrisk med et punkt. Og sirkellinjen
med punktet i midten forestilte for dem Brahma, mens Parabrahman var det
utenfor (og kunne symboliseres ved nullet eller sirkelen alene - det absolutte
ingenting, den skjulte Enhet, det uendelige, Altet, Urgrunnen ). Parabrahman,
den Altomfattende, kunne hos inderne også betegnes som Mahadeva:
solenes sol.
*
Den trefoldige
sirkelen er en urbokstav. Den som er oppmerksom på det vil kunne
lese og gjøre studier såvel i Biblioteket som i Virkelighetens
bok - og virkelig kunne trenge inn i stoffet.
Den trefoldighet
som er sirkelens idé utgjør en Tregreningsnøkkel,
som kan brukes - og da vil sirkelen selv likesom tilsvare låsen:
og dørene i tilværelsen kan åpnes for mere innsikt og
utsikt, for bedre orientering. Tregreningsnøkkelen kan også
bl.a. betegnes som en urnøkkel, eller erkjennelsesnøkkel.
Den som ikke
har vært oppmerksom på det vil kune lese med nye øyne,
et trefoldig øye, perspektivets øye, med et åpent øye,
hos de store kunstnere, i religionene og mytologiene, også i Bibelen,
overalt i kulturlivet og naturen hvor ånden gjør seg gjeldende.
Orienteringens
utgangspunkt er mennesket selv. Begrepet og orienteringen for å begripe
er gitte forutsetninger. Mennesket må også forsøke å
begripe det som ikke fysisk kan gripes; fordi det enten slett ikke er fysisk
eller bare representerer noe fysisk på noe vis. Perspektivet er ikke
fysisk; det er åndelig, f.eks.
Orientering
kan på en viss måte være å ha et kart å gå
efter. Den trefoldige sirkelen, perspektivets øye, er på en
måte også et særlig kart, et betydningsfullt hjelpemiddel.
Mot slutten
skal jeg gjengi en meget kort historie av Carl Sandburg, om den hvite mann
og de amerikanske indianerne:
"Den hvite
mann tegnet en liten sirkel i sanden og sa til den røde mann - Dette
er hva indianerne vet, - og han tegnet en større sirkel rundt den
lille og sa, - Dette er hva den hvite mann vet. Indianeren tok pinnen,
tegnet en enorm sirkel rundt begge de andre, og sa: - Dette er hva den
hvite mann og den røde mann ikke vet."
Den trefoldige
sirkelen vil igjen, men på nytt vis bli en hovedbokstav overordnet
alfabetet i våre kulturer. Spørsmålet om når er
et spørsmål om når vi har åpnet våre øyne.
Derfor vil
jeg tilslutt bare si: prøv den!
Rune L. Hansen
* * *
Slik så omslaget / forsiden på heftet ut:
* Note 1 - rlh, 1997: Pico della Mirandola, Giovanni: "Oration on the Dignity of Man", (HTML at Wisconsin) = http://www.physics.wisc.edu/~shalizi/Mirandola/ --- . Iøvrig vet jeg det finnes en svensk oversettelse og utgave også av denne boken, - som jeg har en kopi av etsteds.
---