-- A-Doctor-A-General-201612-rlh.html

-- film-omtaler-rlh-index.html ( intern ) -

---

Rune L. Hansen, 06.12. 2016:

A Doctor, A General

"En doktor, en general (A Doctor, A General)" er en vakker kinesisk film fra 2013, med det meste av handlingen i Tibet. Filmen bygger på virkelige hendelser gjennom omkring 30 år fortalt av en av kommunist-partiet i Kina sine militær-doktorer, kamerat Li Suzhi, arbeidende i Tibet. Samtidig med den moralske kjærligheten til sitt arbeide og medmennesker som mobil doktor og kirurg forteller filmen også om den inderlige kjærligheten og konflikten også i hans egen familie, som han er adskilt fra så altfor lenge og ofte. Men hvor familie og blodsbånd selvfølgelig er "tykkere" og annerledes enn vann.

Det er en lang, inderlig og meget levende tradisjon i Kina for medmenneskelighet, rettferdighet, familie-verdiene og rettsindig edel moral. Tidvis og også grundig forsøkt ødelagt av forbrytelser og mafia-virksomhet i politisk og offentlig regi, men ikke overvunnet eller utryddet. Kina er et meget stort, gammelt, tradisjonsrikt og frodig land og fellesskap, hvilket også har sine fordeler. Det naturlige fokuset på moralsk rettferdighet har lenge vært, og er, meget levende i Kina. Ofte også gjennomsyrer det kinesiske meget vel-lagede lange tv-serier hvor moralske konflikter og problemer grundig studeres, granskes og snues og vendes på, for desto bedre å forenes i høy og edel moral, i og for rettferdighet, visdom og medmenneskelig kjærlighet. Men mere kortfattet og direkte i kortere filmer.

"En doktor, en general" er ikke en så lang film, bare 94 minutter, men forteller og gir innblikk på en begrenset måte i meget på en rolig og behagelig måte på den korte tiden. Den er vel-laget, samtidig som den både er og ikke er en propaganda-film. Veldig meget er ikke fortalt, for å si det slik. Ikke minst hva angår forholdet mellom de to land og kulturer, Kina og Tibet. Hvor Kina hevder at Tibet tilhører Kina - og Tibet at det hverken er sant eller akseptabelt. Men filmen befinner seg i et lukket åpent rom innenfor den konflikten og dens katastrofer. Heller ikke er de to lands medisinske tradisjoner utdypet eller forsøkt anskueliggjort, men er bare meget overfladisk og ubalansert tilstedeværende.

For den og de som ikke sluker filmen for mere enn den er, så er det en vakker, lett fordøyelig, oppbyggelig, god moralsk og fin film. Som jeg hermed anbefaler.

Du finner den på Internettet, på YouTube, på følgende adresse:

《门巴将军》A Doctor, A General || 1080HD【Chi-Eng SUB】豆瓣评分5.8 真人故事改编 雪域高原上的军医 史上最高雪域影片 深入探索西藏秘密 全景展示西藏人文