-- Confucius-fortid-nutid-og-fremtid-20150329.html

-- film-omtaler-rlh-index.html ( intern ) -

Rune L. Hansen, 29.03. 2015:

Confucius - fortid, nutid og fremtid

Det er for lite filmer om våre historiske forbilder, pionerer og begivenheter. De blir fortsatt for dårlig verdsatt og forstått mange steder i verden. Kina er det helt beste unntak i så måte, men selv der er det mangler enda. Også hva angår den viktige lærer Confucius.

Confucius, den store vismann levde fra år 551–479 f.Kr. Født 19. juni 551 f.Kr. i provinsen Shang-ping (Shantung) i Kina.
   Hans fødsels-navn var Kong Qiu og hans voksen-navn (courtesy name, style name) Zhongni. Elevene og disiplene kalte ham for Kong-fu-tse eller Kong Fu Zi, Kung Tze, etc. (Kong, mesteren eller læreren, Master Kong, etc.), et navn som jesuitt-misjonærer senere latiniserte til Confucius.

Den første film om Confucius ble meg bekjent laget i 1940, i regi av Fei Mu. Den ble senere antatt å ha gått tapt, men ble gjenoppdaget i 2001 da en anonym giver sendte en skadet kopi til HKFA (Hong Kong Film Archive). HKFA brukte 7 år på å resturere filmen, før den i april 2009 ble vist på den 33. Hong Kong International Film Festival. Filmen handler, efter hva jeg har av informasjon, om de senere årene i Confucius sitt liv, mens han reiser rundt omkring i et Kina splittet av kriger for å forsøke å lære de forskjellige krigs-herrer og konger sin spesielle filosofi. Jeg er ikke så heldig å ha hatt tilgang til denne filmen enda.

I årene 1990-1991 ble også en film om Confucius tillaget i Kina. "Confucius", en film-serie i 16 episoder (a 45 m.), i regi av Zhang Xinjian og Liu Ziyun. Publisert først som tv-serie.

Denne tv-serie filmen åpner med følgende ord:
   "Da den menneskelige sivilisasjon utviklet seg inn i det 6. århundrede f.Kr. ankom tre store filosofer, den ene efter den andre. De er Socrates i Grekenland, Sakyamuni i India og Confucius i Kina. Confucius sitt gitte navn er Qiu, og han kalte seg selv Zhongni. Han levde i de turbulente tider av Vår og høst når kongene av det østlige Zhou-dynastiet falt i nedgang mens hertugene kjempet for hegemoni. Mens senior-tjenestemenn var eneveldige og kaoset forårsaket av krig virket uendelig. Samtidig som det var en tid da nye sivilisasjoner utvikler seg raskt inn i en ny fase."

(Ps: Sakyamuni i India = Buddha, Siddhartha Gautama, Gautama Buddha.)

Filmen begynner i år 537 f.Kr. En ung gutt søker lærdom og blir efter hvert en lærd lærer i og for sin tid. Hvordan er hva den handler om. Med blandt annet også visse offentlige makt-instansers forsøk på monopolisering av autoritet og lærdom, som ikke fører frem. Et av de viktige temaene for Confucius og for filmen er nødvendige betingelser for trygghet, velferd og demokrati. Utviklingen henimot og for demokrati går ikke av seg selv med ondskap i verden.

For å redusere ondskap var neste-kjærlighet, familie-kjærlighet, anstendighet, ritualer, seremonier og musikk viktige elementer fra fortidens lærde. Og balansen mellom toleranse og straff. Confucius ble av mange og på mange måter hedret efter hvert og ble blandt annet ansatt først som guvenør og senere som justis-minister.

Han lærte av mange - også ikke minst av sine egne elever, noe filmen også viser og forteller om.
   "Analects" (Redigerte Samtaler), også kjent som Analektene av Confucius, er en samling av ord og ideer som tilskrives Confucius og hans samtidige og efterfølgere. Analektene har vært en av de mest leste og studerte bøker i Kina i mere enn to tusen år og har fortsatt en særlig stor innflytelse på kinesiske og øst-asiatisk tanker og verdier.

Confucius sitt møte med sin likså verdenskjente kinesiske samtidige Lao-tze (Laozi, Lao Tzu) er blandt annet også interessant gjengitt i filmen.
   Ifølge tradisjonelle skrifter var Lao-tze en forsker ansatt som ansvarlig for Arkivet for det kongelige biblioteket i Zhou-dynastiet. Et arbeide som gav ham stor innsikt i den klassiske og gamle litteraturen på den tiden. Det finnes mange varianter av gjenfortellinger om hans møte med Confucius, mest kjent fra den mere enn to tusen år gamle boken "Zhuangzi".
   Lao-tze var forfatter av en bok som heter "Tao Te Ching", et verk av ca. 81 historier med gjennomgående temaer og moral. Ifølge denne boken, er Tao den universelle sannhet. Hans taoisme har hatt enorm innflytelse både i og utenfor Kina. Lao-tze er også kjent som den viktigste kilden til taoisme (eller daoisme). Hans navn er et tilnavn og oversettes som den "Gamle Mester".

Tv-serien fra 1990-91 i 16 episoder (720 m.) er en rolig fremadskridende film, med mye fra og om Confucius sine begivenheter og tanker og følelser og sitt liv og arbeide. Filmen har sine svakheter, men en blir kjent med mennesket og hans liv og betydning og arbeide. Forhåpentligvis kommer det flere og også bedre tv-serier om Confucius, men denne var en bra begynnelse.

Det er imidlertid trist å si at en annen og senere film om Confucius, fra 2010, i regi av
Hu Mei, med Chow Yun-fat som "Confucius" (125 m.) ikke er å anbefale. Den gir et mildt sagt overfladisk og intetsigende bilde av Confucius og hans arbeide og betydning.

Foreløbig er altså, meg bekjent, tv-serien fra 1990-91 den beste anbefaling. Og en nokså god anbefaling.