--- Denne side: Ekteskap-og-skilsmisse-pr.20071107.html <---- artikler-index.html ( ekstern ) <---- hunwww.net/ekte-kristendom ( ekstern ) <---- hunwww.net ( ekstern)
-
- Ekteskap og
skilsmisse – i det kristne perspektiv
-
- Av Rune L. Hansen, pr.
20.10. 2007 – 07.11. 2007.
- De to som blir ett?
-
- Det kristne
ekteskapet er meget mere solid, naturlig, betryggende og velfundert
enn andre former for ekteskap. Derfor har også store deler av
verden i lang tid, gjennom mange århundreder, mere og mere
nærmet seg de kristne standarder for ekteskapet, - også
tilsynelatende uavhengig av kristendommen.
- Men samtidig har på
mange områder særlig siden omkring år 1900 og 1950
efter Kristus ifra den vestlige sivilisasjon vært påbegynt
en kvantitativ stagnasjon og et tilbaketog i forhold til det
kristne, herunder også det kristne ekteskapet. I tiden efter
omkring 1950 er det i disse områder av verden mere og mere
bortimot ingenting igjen av det kristne ekteskapet, samtidig som
skjøgen Babylon og stor-industrien med sine maskiner og den
svarte oljen og atom-kjernekraften besetter og skampletter verden
mere og mere globalt, - efter først å ha demonstrert de
globale ødeleggelses-krefter over Hiroshima og Nagasaki i
Japan. Anti-krist sprenger seg selvbevisst i hovmod frem ifra den
mørke kjeller-etasjen i tidsånden - og menneskers
bevissthet. Alt skal optimalt og tydeligere og større vendes
til det motsatte av rett og riktig!
- I en bestselger av
en norsk bok ifra 1982, ”Ekteskapet – Duett eller duell?” av
David Kvebæk, 4. opplag, begynner første kapittel slik:
- ”Ekteskapet er
ute i hardt vær. Tilsynelatende gode ekteskap blir oppløst.
Kommer en litt inn på såkalt vellykkede ektepar i
seminarer eller i hjemmene, viser de ofte tegn på ganske
alvorlige samlivsproblemer. Selv ikke med en del av de ”vellykkede”
ekteskapene står det så godt til som man kanskje trodde.
Uvær og isvind herjer også langt inn i de kristnes
rekker. Det er ikke lenger noen sensasjon at til og med
presteekteskap er konfliktfylte og går i oppløsning. /
Etter flere tusen timers samtaler med ektepar i krise, sitter en
igjen med det inntrykk at det ikke først og fremst er
konfliktens karakter som avgjør om det blir skilsmisse, men
snarere ektefellenes holdning til ekteskapet som institusjon og sitt
troskapsløfte, samt til barnas, familiens og venners
reaksjon.”
- Denne boken av
prest og familie-terapeut David Kvebæk inneholder noen få
presise og gode formuleringer , og observasjoner, men er iøvrig,
mildt sagt, en overfladisk og elendig bok – sterkt preget av sin
samtids forvirring. Den ble forfattet og utkom i den gryende
Tøffel-heltenes tid. Eller som han selv (s. 142) sier det:
”Nåtidens ekteskap er preget av den myndige kvinne og den
redde mann.”
- Den sammenhengen
han sier det i, går slik: ”Nåtidens forhold mellom
kvinne og mann er radikalt forandret. Få sosiale og politiske
endringer i moderne tid kan måle seg med det som har skjedd og
skjer i forholdet mellom mann og kvinne. Kvinneåret er ikke
årsaken. Det ble bare et lite apropos til det som skjer over
den vide jord: kvinnens myndiggjøring. / Litt skjemtsomt kan
man si: Nåtidens ekteskap er preget av den myndige kvinne og
den redde mann.”
- Forfatteren enser
iøvrig lite og dårlig at det beskrevne forholdet og den
beskrevne situasjonen er sterkt i strid med den kristne lære,
slik vi finner den i Bibelen. For eksempel i Ef. 5, 24: ”Likesom
kirken underordner seg under Kristus, skal en kvinne underordne seg
under sin mann i alt.” Og i 1. Tim. 2, 11 - 12: "En kvinne
skal ta imot læren i taushet; hun skal underordne seg. (12:)
Jeg tillater ikke en kvinne å opptre som lærer, heller
ikke å være herre over mannen; hun skal være
stille.” Ingen steder i Bibelen finner en belegg for noe annet
eller motsatt! Bortsett fra at følgende kan sies: Skal hun
likevel være overordnet sin mann, så må det være
enighet om dette eller avtalt. Og skal hun likevel opptre som lærer,
så skal hun dog i alminnelighet være bemyndiget av sin
mann og hans tillit.
- Kan og bør
en kvinne innlate seg på slikt noe? Eller en mann, - om han
hadde vært kvinne?!
- Her kommer dette
med forsiktighet, tillit og kjærlighet inn i bildet! (Det er
riktig og viktig å være forsiktig.) Forlovelses-tiden er
et forstadium til hva som kan bli til et ekteskap. Et kanskje. Hvor
de to parter forsiktig og anstendig nærmer seg hverandre.
Hvilket enten blir til et nei eller et ja til ekteskap! Hvis ja, -
et ja ifra begge parter – inklusive deres foreldre. Et ja
begrunnet i tillit og kjærlighet. Hvor dette med tillit og
kjærlighet er meget viktig og vesentlig! Også med hensyn
til å vite hva ekteskapet innebærer og medfører.
Det er alt det sam-ente i disse ting som særlig styrker, bærer
og nærer ekteskapet, familien, slekten og samfunnet. Og kan de
to virkelig ha kjærlighet og tillit til hverandre? I enighet,
trivsel og glede? Så de to blir ett – og snakker med en
stemme? Eller som Jesus sier, hos Matt. 19, 6: ”Så er de
ikke lenger to, men ett kjød. Derfor, det Gud har sammenføyd,
skal ikke noe menneske skille.”
- Det halve skal
heles – og det hele fordeles! Vet de vilkårene og
betingelsene for og i det kristne ekteskapet? Altså for
eksempel at det er mannen som har det siste og avgjørende
ordet, - hvis det ikke er enighet om noe annet! Har de sånn
sett den nødvendige tillit og kjærlighet til hverandre?
(Jeg sa: - hvis det ikke er enighet om noe annet! Virkeligheten er
paradoksal, - og lover og regler har unntak. Og menneskene er på
sett og vis ikke til for loven!) Kan partene si ja til hverandre,
før og for ekteskapet?
- I 1. Tess. 4, 3 - 5
blir det iøvrig sagt: ”For dette er Guds vilje - deres
helliggjørelse: Dere skal holde dere borte fra hor; (4:)
enhver skal vite å vinne seg sin egen hustru i hellighet og
ære, (5:) ikke i sanselig begjær som hedningene; de
kjenner jo ikke Gud.” Og i 2. Tim. 2, 22: ”Du skal flykte fra
ungdommens lyster og jage etter rettferd, troskap og kjærlighet,
og etter fred med dem som påkaller Herren av et rent hjerte.”
- Hva Gud har
sammenføyd, sier Jesus, skal ikke noe menneske skille. Hva
Gud har sammenføyd, skal og kan bare Gud skille. Og hvordan
Gud om nødvendig vil ha skilsmisse sier Bibelen også
klart og tydelig sitt om. Hvilket jeg skal komme tilbake til, - men
først: De dypsindige og skjønne ordene – til
ektefolk - i 1. Pet. 3, 1 – 7:
- ”Likeså
skal dere gifte kvinner underordne dere under deres menn. Så
kan de menn som står Ordet imot, bli vunnet, ikke ved ord, men
ved hustruens livsførsel, (2:) når de ser hvordan dere
lever i renhet og gudsfrykt. (3:) La ikke ytre stas, frisyrer,
gullkjeder og fine klær være det som pryder dere. (4:)
Deres smykke skal være det indre, skjulte menneske med sitt
milde og rolige sinn, som er uforgjengelig og dyrebart for Gud. (5:)
For slik smykket de hellige kvinner seg i tidligere tider, de som
satte sin lit til Gud. De underordnet seg sine menn, (6:) likesom
Sara var lydig mot Abraham og kalte ham herre. Hennes barn er dere
nå blitt, dersom dere gjør hva godt er, og ikke lar
dere skremme av noe. (7:) Og nå, dere ektemenn: Vis
forståelse i samlivet med hustruen, som er den svakere part;
og vis henne ære, for sammen skal dere arve nåden og
livet. Gjør dette, så ikke bønnene deres blir
hindret.”
- Hvor kommer det
fra, det uværet som blåser over ekteskapet? Spør
David Kvebæk i sin bok. Og han sier særlig (s. 15)
følgende: ”Vi behøver ikke lete lenge etter årsaker.
Industrialiseringen har skapt en verden på flukt. Flukten fra
natural-husholdningen, flukten fra landsbygda, flukten fra familien,
flukten fra samlivs-institusjonene, flukten fra de myke verdier,
flukten fra ekteskapet – denne gamle samlivs-institusjonen. Vi har
tatt vår tilflukt til pengene, til byene, til forretningene,
til institusjonene, til underholdnings-bransjene. Vi flykter og
kjøper ømhet, nærhet, lyst-opplevelse,
kropps-kontakt og ”kjærlighet” og betaler i beste fall med
penger, i verste fall med ødelagt ekteskap, familie og
samvittighet. / Samfunns-utviklingen har fjernet bånd som har
bundet tidligere generasjoner til armod og slit. Vi er blitt så
frie, så frie. Men makter vi å bruke denne friheten til
noe godt og oppbyggende? Eller bruker vi friheten til å velge
det lettvinte, det glatte og kalde? Vi må innrømme at
vi er ufrie midt i vår frihet. / Vi har valgt livsformer som
har ført til en av-humanisering av mange sider ved
samfunnet.”
- Sant nok. Men
trenger vi eller skal vi eller bør vi av disse grunner eller
andre grunner endre vår holdning til ekteskapet og familien?
Og hva er det som i så fall er vår holdning? Og hva er i
så fall konsekvensene, også de sosiale og
samfunns-messige, av den holdning vi gjør oss til
representanter for? Trenger vi eller skal vi eller bør vi av
noen som helst grunn eller grunner endre eller forlate den bibelske
læren om ekteskapet og familien? Kanskje tvert om, - er den
bibelske læren om ekteskapet og familien mere aktuell og
viktig enn noensinne før?
- Hvordan – og hva
– er det kristne ekteskapet slik det fremgår av Bibelen? Hva
er det som videre kjennetegner dette forholdet mellom mann og
kvinne, og dette forholdet til omgivelsene og samfunnet, og til
fortid og fremtid, - og hva er det som gjør det så
fordelaktig og så rett og riktig?
- Den danske
forfatteren Hans Christian Andersen (1805 – 1875) har iøvrig
– her vil jeg nu bare ha nevnt - med sitt tankevekkende og
nydelige eventyr ”Far har alltid rett” gitt oss et megetsigende
bilde som på en meget interessant måte handler om det
kristne ekteskapet!
- I et kristent
ekteskap resulterer ikke så lett krangel om smått eller
stort eller ditt og datt i en skilsmisse! Ikke minst også
fordi det alltid er enighet om hvem som har det siste og avgjørende
ordet.
- Og om det ser
riktig så ille ut, så resulterer en eventuell skilsmisse
også i noe annet og bedre! I hva en kanskje og forhåpningsvis
kan kalle en konsolidering eller forsterkelse av kristendommen.
Nemlig i fruktene av den eventuelle strid og splittelse som Jesus
har gjort oss oppmerksomme på! (Luk. 12, 51 – 53.)
- Det blir sagt i GT
hos profeten Amos 3, 3: ”Går vel to i følge når
de ikke er blitt enige om det?”
- Og profeten Malaki
2, 16 sier: ”Jeg vil ikke vite av skilsmisse, sier Herren, Israels
Gud, og at noen dekker sin kledning med voldsferd, sier Herren,
Allhærs Gud. Så vokt dere vel i sjel og sinn at dere
ikke er troløse.”
- En familie eller et
ekteskap som ligger i strid med seg selv, som er splittet, som ikke
er sam-arbeidende, hvor ikke enighet eller fordragelighet råder
- kan imidlertid ikke bli stående, sier og uttrykker blandt
annet fredsfyrsten Jesus. Og mere til! Matt. 12, 25 forteller oss
at: Men Jesus visste hva de tenkte, og sa til dem: "Et rike som
ligger i strid med seg selv, blir lagt øde, og en by eller et
hjem som er i strid med seg selv, kan ikke bli stående.”
- Og hos Luk. 12, 51
– 53 sier Jesus: ”Mener dere jeg er kommet for å gi fred
på jorden? Nei, sier jeg dere, ikke fred, men strid. (52:) Om
det er fem i et hjem, skal de fra nå av ligge i strid med
hverandre: Tre mot to og to mot tre; (53:) far skal stå mot
sønn og sønn mot far, mor mot datter og datter mot
mor, svigermor mot svigerdatter og svigerdatter mot svigermor.”
- Samtidig sier Jesus
i Matt. 5, 31 – 32: ”Det er sagt: Den som skiller seg fra sin
hustru, skal gi henne skilsmissebrev. (32:) Men jeg sier dere: Den
som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, han blir
skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som
gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet.”” Han sier
endog, - som for å understreke at slikt noe skal en ikke
kverulere seg bort ifra, hos Matt. 5, 28: ”Men jeg sier dere: Den
som ser på en kvinne med begjær etter henne, har
allerede begått ekteskapsbrudd med henne i sitt hjerte.”
- Jesus sikter her
selvfølgelig ikke bare til den seksuelle hor, - som er sex
før eller utenfor ekteskapet. At Jesus her, som Han og
Bibelen i andre relevante sammenhenger, med hor sikter til hor i vid
betydning av ordet trenger ingen å være det minste i
tvil om!
- Jesus snakker endog
også, - om viktigheten av om nødvendig i Jesu navn
endog også å forlate sin familie! Hos Lukas 18, 29 –
30, og Matteus 19, 29 . Hvor Jesu ord minst er å forstå
i dobbel betydning, når han hos Lukas sier: ”Sannelig sier
Jeg dere: Det er ingen som har forlatt hus eller foreldre eller
brødre eller hustru eller barn for Guds rikes skyld, (30:)
som ikke skal få igjen mange ganger mer i den tiden som er nu,
og evig liv i den kommende verden.” Noe nokså lignende sier
han, naturlig nok, også i Lukas 14, 26 – 27.
- Og Paulus sier i 1.
Kor 5, 9 – 13: ”Jeg skrev i brevet til dere at dere ikke skal
ha noe å gjøre med folk som lever i hor. (10:) Jeg
mente ikke alle i denne verden som driver hor eller som er
pengegriske, ransmenn eller avgudsdyrkere. Da måtte dere jo gå
ut av verden. (11:) Det jeg mente, var at dere ikke skal omgås
en som går for å være en kristen bror, men lever i
hor eller er pengegrisk, dyrker avguder, er en spotter, en
drukkenbolt eller en ransmann. Et slikt menneske skal dere heller
ikke spise sammen med. (12:) Hva har jeg med å dømme
dem som står utenfor? Er det ikke de som er innenfor dere skal
dømme? (13:) De som står utenfor, skal Gud dømme.
Få da den onde bort fra dere!”
- Et ekteskap eller
en familie i splittelse, er et ekteskap eller en familie i stor og
dyp nød. I neste-kjærlighetens navn ønsker vi å
hjelpe i slike tilfeller. Men at det kan være vanskelig, og
har vært vanskelig, er det svært så mange
vitnesbyrd om. I omtalte David Kvebæk sin bok, er det svært
så lite og dårlig hjelp å finne. Og slikt har som
oftest og mere og mere vært det typiske mange steder i verden!
Jeg kunne ha nevnt svært så mange eksempler, særlig
ifra de siste hundre års tid, - hvor særlig to triste
faktorer synes som å ha gjort seg sterkt gjeldende. Den ene er
lunken kristendom. Den andre er dårlig medmenneskelig og
psykologisk forståelse. Begge disse to faktorene henger nært
sammen med hverandre, og med samfunnets forhold iøvrig. Jeg
skal her bare nevne enda et eksempel, - også en veldig typisk
bok. Den norske boken ”Hjelp til hjelp – Veiledning i sjelesorg
og hverdagspsykologi”, ifra 1989, av Gunnar Elstad. En groteskt
ukristen og dårlig bok, om familie-liv, ekteskap, skilsmisse
og forskjellige menneskelige forhold. At boken dog er ment som å
være kristen, er egentlig et forunderlig og tankevekkende
bedrageri. Når slikt noe skal hjelpe mennesker da må det
gå ille dårlig! Og det er nettopp det det jo har gjort.
- Det er sikkert og
visst at vi trenger fag-kompetanse på området
familie-liv, ekteskap og skilsmisse. Men når slik
fag-kompetanse eller sak-kyndighet blir forsøkt funnet i
flukten bort ifra Guds ord og mennesket, da blir det et
forskrekkelig resultat, – og ikke mye ”kristendom” igjen!
- Det rette kristne
ekteskapet beskytter på optimalt vis imot uenighet, splittelse
og skilsmisse, og ivaretar og beskytter barnas interesser på
nødvendig vis.
- Kanskje er det dog
likevel i Guds ord vi finner fag-kompetansen og sak-kyndigheten, -
som den har vært der hele tiden? Hvis vi tar Jesu Kristi lære
og ord i Bibelen på alvor, og ikke omskriver den i hovmot,
hykleri eller undermot!
- ---
- Et ekteskap er også
som en slags avtale. Som en slags meget spesiell avtale.
- Er vel ekteskapet
så noe en forhaster eller forviller seg inn i? Nei! Eller i
det heletatt noe en bør eller må inn i?
- Jesus sier noe om
dette, hos Matt. 19, 9 – 12. Når Jesus sier at: ”Den som
skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, og gifter
seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd.” (10:) Da sa
disiplene til ham: "Er det slik mellom mann og kvinne, er det
bedre ikke å gifte seg." (11:) Men Jesus svarte: "Dette
er noe ikke alle kan ta til seg, men bare de som det er gitt. (12:)
For det finnes noen som lever ugift fordi de er født uskikket
til ekteskap, andre fordi mennesker har gjort dem uskikket til det;
men det er også noen som selv har gjort seg uskikket til
ekteskap for himmelrikets skyld. Den som kan, la ham ta det til
seg."
- Og også
Paulus sier noe om dette, i 1. Kor. 7, 1 – 40. Der sier han
følgende:
- ”Når det
gjelder det dere skrev om, så er det godt for en mann ikke å
røre en kvinne. [det dere skrev om: Paulus har mottatt et
brev fra menigheten med bestemte spørsmål, som han her
kommer inn på.] (2:) Men for å unngå hor skal
enhver mann ha sin kone og enhver kvinne sin mann. (3:) Både
mann og kone skal gi den andre det de skylder hverandre. (4:) Det er
ikke konen selv, men mannen som rår over hennes kropp. Like
ens rår ikke mannen selv, men konen over hans kropp. (5:) Dere
skal ikke nekte hverandre samliv, hvis dere da ikke er blitt enige
om det for en tid, for å leve i bønn. Kom så
sammen igjen, for at ikke Satan skal friste dere fordi dere ikke
makter å leve avholdende. (6:) Dette er ment som en
tillatelse, ikke som et påbud. (7:) Jeg skulle ønske at
alle var som jeg. Men enhver har sin egen nådegave fra Gud,
den ene slik, den andre slik.
- (8:) Til de ugifte
og enkene sier jeg: Det er godt for dem om de fortsetter å
være som jeg. (9:) Men dersom de ikke kan være
avholdende, bør de gifte seg. For det er bedre å gifte
seg enn å brenne av begjær. (10:) Til dem som er gift,
har jeg dette påbudet, ikke fra meg selv, men fra Herren: En
kvinne skal ikke skille seg fra sin mann. (11:) Men hvis hun skiller
seg, skal hun leve ugift, eller forlike seg med mannen. Og en mann
skal ikke skille seg fra sin kone.
- (12:) Til de andre
sier jeg - dette er mine egne ord, ikke Herrens: Dersom en kristen
bror har en kone som ikke er troende, og hun gjerne vil bli hos ham,
skal han ikke skille seg fra henne. (13:) Og dersom en kvinne har en
mann som ikke er troende, og han gjerne vil bli hos henne, skal hun
ikke skille seg fra mannen. (14:) For den ikke-troende mann blir
helliget gjennom sin kone, og den ikke-troende kone blir helliget
gjennom den kristne bror. Ellers ville barna deres være urene,
men nå er de hellige. (15:) Men hvis den ikke-troende part vil
skilles, så la ham eller henne gjøre det. I slike
tilfelle er ikke en kristen mann eller kvinne i trelldom. Gud har
kalt oss til fred. (16:) Vet du, kvinne, om du kan redde din mann?
Og vet du, mann, om du kan redde din kone? (17:) Likevel skal
enhver bli på den plass i livet som Herren har tildelt ham,
den han hadde da Gud kalte ham. Dette gir jeg pålegg om i alle
menighetene. (18:) Om noen ble kalt som omskåren, skal han
ikke forandre det. Om noen er blitt kalt som uomskåren, skal
han ikke la seg omskjære. (19:) For det som betyr noe, er ikke
om en er omskåret eller uomskåret, men at en holder Guds
bud. (20:) Enhver skal bli på den plass som var hans kall den
gang han ble kalt. (21:) Ble du kalt som slave? La ikke det bekymre
deg! Men kan du bli fri, så gjør heller bruk av det.
(22:) For den som var slave da Herren kalte ham, er Herrens
frigitte. På samme måte er den som var fri mann da han
ble kalt, blitt Kristi trell. (23:) Dere er kjøpt, og prisen
betalt. Så bli ikke treller av mennesker. (24:) Brødre,
enhver skal bli på den plass han hadde da han ble kalt, og
gjøre det for Gud.
- (25:) Om de ugifte
har jeg ikke noe bud fra Herren. Men jeg sier min egen mening, og
ved Herrens miskunn er det gitt meg å være tro. (26:) På
grunn av den nødstid vi lever i, mener jeg det er godt for et
menneske at det fortsetter å være ugift. (27:) Er du
bundet til en kvinne, så prøv ikke å bli fri. Er
du ikke bundet, så finn deg ingen kone. (28:) Om du likevel
gifter deg, gjør du ingen synd, og om en ung pike gifter seg,
synder hun ikke. Men de gifte vil få vanskeligheter som livet
fører med seg, og dette vil jeg gjerne spare dere for.
- (29:) Det jeg altså
mener, brødre, er dette: Det er kort tid igjen. Fra nå
av skal de som har kone, være som om de ingen hadde, (30:) de
gråtende som om de ikke gråt, de glade som om de ikke
gledet seg, de som kjøper noe, som om de ikke eide det, (31:)
og de som bruker verdens goder, som om de ikke brukte dem. For denne
verden, slik den nå er, går under.
- (32:) Jeg vil at
dere skal være fri for bekymringer. Den ugifte har omsorg for
det som hører Herren til, hvordan han kan være til
behag for Herren. (33:) Men den som er gift, har omsorg for det som
hører verden til, hvordan han kan være sin kone til
behag.
- (34:) Det er også
forskjell på en hustru og en jomfru. Den ugifte kvinnen
bekymrer seg for det som hører Herren til, at hun kan være
hellig både på legeme og ånd. Men hun som er gift
bekymrer seg for det som hører verden til, hvordan hun kan
være til behag for sin ektemann.
- (35:) Og jeg sier
dette til deres eget beste, ikke for å sette en felle for
dere, men for at dere skal kunne leve sømmelig og holde dere
trofast til Herren uten å bli hindret av noe.
- (36:) Men om noen
mener at han er uansvarlig overfor sin datter som er jomfru, hvis
hun har passert gifteferdig alder, og det må være slik,
så kan han gjøre det han vil. Han synder ikke om han
lar henne gifte seg. (37:) Men den som står fast i sitt
forsett, som ikke kjenner seg under noen tvang og har herredømme
over sin egen vilje og har bestemt seg til å la piken være
som hun er, han gjør vel i det. (38:) Så gjør
altså den rett som gifter bort piken sin, og den da som ikke
gifter henne bort gjør bedre.
- (39:) En kvinne er
ved ekteskaps-loven bundet så lenge hennes mann lever. Men
dersom hennes mann dør, da er hun fri til å gifte seg
med hvem hun vil, bare det skjer i Herren. (40:) Men hun vil efter
min mening kanskje kunne være lykkeligere om hun lever alene.
Og jeg mener også da å ha Guds Ånd.” - (Om dette
også i Rom. 7, 2 – 3: ”En gift kvinne er etter loven
bundet til sin mann så lenge han lever. Men dersom mannen dør,
er hun løst fra loven som bandt henne. (3:) Så lenge
mannen lever, gjelder hun som ekteskapsbryter hvis hun gifter seg
med en annen. Men dersom mannen dør, er hun fri fra loven og
bryter ikke ekteskapet om hun gifter seg med en annen.”)
- ---
- Og hva så med
kristendommen?
- De mange og
forskjellige måter kristne mennesker i Norge har forsøkt
å tilpasse seg tidsånden i den fremad-stormende
Arbeiderparti-ideologien, med dens og stor-industrialiseringens
rovdrift på mennesker og miljø, - er et tankevekkende
og interessant studium!
- Og også det
motsatte: Hvordan Arbeiderparti-ideologien på sin side har
forsøkt å tilpasse seg og å innrette seg i
forhold til det kristne! Og for å si litt kortfattet om dette
sistnevnte først: Den innså fort at den stod i et
tydelig motsetnings-forhold til det kristne, - og gikk derfor med
nebb og klør inn for å fjerne og å avskaffe det
kristne, inklusivt Israel-folkets misjon for moral, lov og rett,
menneskeverd, menneskevern, Messias og de åndelige verdier og
normer. Men i den kampen kom Arbeiderparti-ideologien efter hvert
mere og mere til kort, til tross for at midlene ble simplere og
simplere og hissigere og hissigere, - og det kom til det grovkornede
punkt at den bestemte seg for å vende sin metode til det
motsatte: Til å si, og å påstå, at den selv
var blitt kristen, - for slik å kunne utvanne, angripe og
fjerne kristendommen ifra innsiden!
- I dette
forunderlige og forskrekkelige møte – med mange
kompromisser og tilpasninger – mellom Arbeiderparti-ideologien og
det kristne, på det politiske og kulturelle felt, har mangt og
mye av anti-kristelige innflytelser ovenfra og ifra sidelinjene
grepet inn i befolkningen og uvirkeliggjort virkeligheten og
kristendommen!
- Eksemplene som her
kunne ha vært nevnt og omtalt er veldig veldig mange. Men er
for så vidt ikke mitt formål her nu. Typisk for
Arbeiderparti-ideologiens ”kristendom” er å si og å
påstå at det som blir sagt og står skrevet i
Bibelen, hva det nu enn gjelder, egentlig betyr ganske det motsatte
av hva som blir sagt og står skrevet der. Men her skal jeg
imidlertid videre heller omtale et nærsagt tilfeldig og mindre
betydningsfullt eksempel på den kristne resignasjon,
usikkerhet og tilpasning til tidsånden. Mindre
betydningsfullt, - men dog av stor betydning og med vidtrekkende og
mange alvorlige konsekvenser. Hvis misforstått!
- I den norske
bok-serien ”Bibel-verket”, som Luther Forlag og Lunde Forlag
samarbeidet om utgivelsen av, utkom i 1969 boken ”Fortolkning til
Apostelen Paulus sitt første brev til korintierne” av
Erling Danbolt. Jeg har et eksemplar ifra 2. opplag, som utkom i
1977. I denne bok blir også følgende ord av Paulus,
ifra Kor. 7, 15, som naturligvis ikke på noe vis er i strid
med Jesus sine ord, fortolket:
- ”Men hvis den
ikke-troende part vil skilles, så la ham eller henne gjøre
det. I slike tilfelle er ikke en kristen mann eller kvinne i
trelldom. Gud har kalt oss til fred.”
- Med ”den
ikke-troende part” mener Paulus her naturligvis også den som
eventuelt bedriver hor, i vid betydning av ordet. For eksempel også
den som hykler kristendom og bevisst motarbeider den og det kristne.
Paulus sikter jo også til ”den ikke-troende part” som
eventuelt sier seg å være en kristen, men som likevel
ikke hverken er det eller vil være det – men som hykler og
lyver, for å motarbeide den og det kristne! Det er mange måter
å be om skilsmisse på. Erling Danbolt forstår
kanskje ikke dette, og gjør kanskje en underlig forskrudd og
tankevekkende fortolkning gjeldende. Som egentlig likevel er veldig
så nær ved å skjønne hva det dreier seg om.
Eller som faktisk skjønner det?
- Erling Danbolt
sier, s. 98 – 100:
- ”Men hvis den
hedenske part nekter å fortsette samlivet med den kristne og
går sin vei, hva skal da den kristne gjøre? Her svarer
Paulus at ansvaret da faller helt på den ikke-troende som
oppløser ekteskapet, og den kristne skal ikke kjenne seg
trellbundet til et slikt ekteskap. I dette uttrykk ligger det at der
er en mulighet for å beholde ektefellen, men det er en
mulighet den troende ikke kan gripe til. For den betyr trelldom, den
betyr at han mister den fred han er kalt til eller er kalt i. Det
kan da ikke bare bety at det går utover husfreden, fordi de
stadig vil komme i uoverensstemmelser. Meningen ser vi når vi
gjør oss klart at vi her står overfor et hedensk miljø.
Når en hedning går med på at ektefellen blir
kristen, kan den troende leve sitt kristenliv i sitt hjem, selv om
hedningen lever sitt hedenske liv. Og den kristne skal ikke la seg
forurolige av det. Men når Paulus nå tar opp spørsmålet
om den ikke-troende ektefelle som oppløser ekteskapet fordi
ektefellen er blitt en kristen og den kristne ikke kan beholde ham
uten å kjenne seg trellbundet – stikk i strid med den fred
han er kalt til – da må det gjelde hedninger som krever at
den kristne part ikke bare skal godta at han er hedning, men la seg
blande inn i hans hedenskap slik at det går på
samvittigheten løs. Den hedenske part krever f. eks. at
ektefellen skal være til stede ved hedenske familiefester som
er preget både av ofringer og orgier. Den fred det her er tale
om, er da ikke bare husfreden, men det er den fred med Gud som den
kristne er kalt til, 1, 3. Han kan ikke for å beholde sin
hedenske ektefell, gå på akkord med sin kristne
samvittighet, da trellbindes samvittigheten og han mister freden med
Gud. / Her vil sikkert noen svare: Ja, men da har jeg jo ikke lenger
noen mulighet for å vinne min ektefelle! Gir jeg etter så
kan jeg enda vinne ham, selv om jeg kjenner det som et trykk på
min samvittighet. Men hva vet du om det vil lykkes, spør
Paulus. Hvordan kan den troende part mene at han skal overbevise den
ikke-troende ektefelle om at det viktigste av alt er å få
fred med Gud, når han selv er villig til å tape freden
med Gud for å beholde sin ektefelle. Fornekter han Kristus for
å beholde sin ektefelle, så kan han ikke regne med at
det skal få ektefellen til å velge Kristus. NT75
oversetter her: redde sin mann. Fra hva? (…) / Det er bare
ekteskap som er inngått før den ene ble en kristen,
Paulus her taler om. Men det han sier, viser klart at han ikke kan
tenke seg at en kristen vil inngå ekteskap med en
ikke-kristen, sml. v. 39 og 2. Kor. 6, 14. (…) / Der hadde Paulus
til tross for den sterke understrekning av at den som lever i
ekteskap ikke kan forandre stilling og gjøre seg fri fra det,
likevel sagt at en kristen som mister sin ektefelle, fordi han ikke
vil slå av på sin kristentro for å beholde ham,
ikke skal tape sin frimodighet fordi om den hedenske part går
fra ham. For den fred Gud har kalt ham inn i må han ikke kaste
fra seg, selv om han dermed føres over i nye livsforhold.”
- Erling Danbolt
skriver også, s. 98, at: ”Den kristne skal hverken anse den
hedenske ektefelle eller barna som farlige for hans hellighet, for
den er sterk nok til å verge ham og hellige dem. Forbudet mot
skilsmisse gjelder altså for den kristne også når
han er gift med en hedning, når denne samtykker i å
fortsette i ekteskapet. I dette samtykke ligger også at den
kristne har frihet til å leve som en kristen.”
- Han sier altså:
” Forbudet mot skilsmisse gjelder altså for den kristne også
når han er gift med en hedning, når denne samtykker i å
fortsette i ekteskapet.” Hva Erling Danbolt og Paulus kanskje ikke
presiserer tilstrekkelig, og som mange fort og lett har misforstått,
er at det jo naturligvis absolutt også kan være snakk om
at den hedenske part med munnen eller stundom sier seg å ikke
ville ha skilsmisse, men i handling og gjerning eller diverse
sammenhenger forsøker å ødelegge den og det
kristne!
- ---
- Både i og
utenfor ekteskapet skal en oppføre seg rett og anstendig,
hvilket Bibelen mange steder handler om. Ikke bare Salomos Ordsprog
i GT! Det er imidlertid tidvis og ofte populært ifra de
anti-kristelige krefter å si at Bibelen og Jesu lære
sier det motsatte av hva den egentlig sier. La meg derfor herunder
referere noen typiske lærdommer ifra Jesu lære i
Bibelen, - som gir en smakebit på hva det hele dreier seg om,
med hensyn til forskjellen på rett og galt, det moralske.
- Her skal jeg først
referere et typisk avsnitt, ifra NT, Kol. 3, 5 – 25:
- ”Så la da
det jordiske i dere dø: hor, urenhet, lidenskaper, ondt
begjær og pengejag, som ikke er annet enn avgudsdyrkelse. (6:)
Det er slikt som gjør at Guds vrede rammer de ulydige. (7:)
Til dem hørte også dere den gang dere levde i disse
syndene. (8:) Men nå må dere legge av alt slikt: sinne,
hissighet, ondskap, spott og rått snakk. (9:) Og lyv ikke for
hverandre! For dere har lagt av det gamle menneske og dets
gjerninger (10:) og kledd dere i det nye menneske, det som stadig
fornyes etter sin skapers bilde og lærer ham å kjenne.
(11:) Her er ikke greker eller jøde, omskåret eller
uomskåret, utlending, skyter, slave eller fri; her er Kristus
alt og i alle. (12:) Dere er Guds utvalgte, helliget og elsket av
ham. Kle dere derfor i inderlig medfølelse, godhet og
ydmykhet. Ta dere ikke selv til rette, men strekk dere langt, (13:)
så dere bærer over med hverandre og tilgir hverandre,
hvis den ene har noe å bebreide den andre. Som Herren har
tilgitt dere, skal dere tilgi hverandre. (14:) Og over alt dette,
kle dere i kjærlighet, som er det bånd som binder sammen
og fullender. (15:) La Kristi fred råde i hjertene, for til
det ble dere kalt da dere ble ett legeme. Og vær takknemlige!
(16:) La Kristi ord få rikelig plass hos dere, så dere
med visdom kan lære og rettlede hverandre, med salmer, hymner
og åndelige sanger; syng for Gud av et takknemlig hjerte.
(17:) Og la alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn,
med takk til Gud Fader ved ham.
- (18:) Dere hustruer
skal underordne dere under deres menn, som det sømmer seg for
kristne. (19:) Dere menn skal elske deres hustruer og ikke være
harde mot dem. (20:) Dere barn skal være lydige mot foreldrene
deres i alle ting, for det er Herrens gode vilje. (21:) Dere fedre
skal ikke behandle barna slik at de blir forbitret og mister motet.
(22:) Dere slaver skal adlyde deres jordiske herrer i alle ting. Vær
ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til
lags, men adlyd dem av et oppriktig hjerte og i frykt for Herren.
(23:) Alt dere gjør, skal dere gjøre villig, som for
Herren og ikke for mennesker. (24:) For dere vet at Herren skal gi
dere sin arv som lønn. Kristus skal være den herre dere
tjener. (25:) Men den som gjør urett, skal få lønn
som fortjent, her er det ikke forskjell på folk.”
- Og ifra 1. Tess. 4,
11 – 12:
- ”Dere skal sette
deres ære i å føre et stillferdig liv, passe
deres egne plikter og arbeide med hendene, slik vi har pålagt
dere. (12:) Da kan dere leve som det sømmer seg i forholdet
til dem som står utenfor, og ikke trenge hjelp av noen.”
- Her tar jeg også
med noen ord ifra 1. Tim. 5, 1 – 6:
- ”Du skal ikke
tale hardt til en gammel mann. Når du formaner ham, så
tal til ham som til en far. Yngre menn skal du behandle som brødre,
(2:) eldre kvinner som mødre og yngre kvinner som søstre,
i renhet. (3:) Enker skal du hedre og støtte, de som virkelig
er enker. (4:) Men har en enke barn eller barnebarn, er det de som
først må lære å vise sin gudsfrykt i sin
egen familie og gjøre gjengjeld mot de gamle. For dette er
etter Guds vilje. (5:) Den som da virkelig er enke og står
alene, hun har satt sitt håp til Gud og lever i bønn og
påkallelse natt og dag. (6:) Men den som bare vil nyte livet,
hun er levende død.”
- Og 1. Tim. 2, 8 –
15:
- ”Og nå vil
jeg at mennene på ethvert sted der de holder bønn, skal
løfte rene hender, uten sinne og strid. (9:) Likeså vil
jeg at kvinnene skal ha en fin fremtreden; de skal ikke pynte seg
utfordrende, men sømmelig, ikke med flotte frisyrer,
gullsmykker, perler eller dyre klær. (10:) Deres pryd skal
være gode gjerninger, slik det passer seg for kvinner som vil
leve gudfryktig. (11:) En kvinne skal ta imot læren i
taushet; hun skal underordne seg. (12:) Jeg tillater ikke en kvinne
å opptre som lærer, heller ikke å være herre
over mannen; hun skal være stille. (13:) For Adam ble skapt
først og så Eva. (14:) Og Adam ble ikke forført,
men kvinnen lot seg forføre og brøt budet. (15:) Men
hun skal bli frelst, igjennom sin barnefødsel, så sant
hun holder fast ved tro, kjærlighet og helliggjørelse
og lever som det sømmer seg.”
- Og ifra Hebr. 13,
4: ”Ekteskapet skal holdes i ære av alle, og samlivet må
ikke skitnes til. For Gud vil dømme dem som driver hor eller
bryter ekteskapet.”
- Og ifra 1. Kor. 6,
9 – 10:
- ”Vet dere ikke at
de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Ta ikke feil!
Hverken de som lever i hor, avgudsdyrkere, ekteskapsbrytere eller
menn som ligger med menn eller lar seg bruke til dette, (10:)
hverken tyver, pengegriske, drukkenbolter, spottere eller ransmenn
skal arve Guds rike.”
- Og ifra Tit. 2, 1 –
8:
- ”Men du skal tale
i samsvar med den sunne lære: (2:) De eldre mennene skal være
edruelige, opptre verdig og viselig og være sunne både i
tro, kjærlighet og tålmodig håp. (3:) Likeså
skal de eldre kvinnene oppføre seg som det sømmer seg
for hellige. De skal ikke fare med sladder eller ligge under for
drikk, men være lærere i det gode, (4:) så de kan
lære de unge kvinnene å elske mann og barn, (5:) leve
sømmelig og rent, være gode husmødre og
underordne seg sine menn, slik at Guds ord ikke blir spottet. (6:)
De unge mennene skal du formane til å være støe i
all sin ferd. (7:) Vær selv et eksempel for dem i gode
gjerninger! La læren være uforfalsket og båret
fram med alvor. (8:) Da blir din forkynnelse sunn og uangripelig, og
enhver motstander blir til skamme fordi han ikke har noe vondt å
si om oss.”
- Og ifra 1. Tim. 3,
1 – 13, om menighetens ledere:
- ”Dette er et
troverdig ord: Om noen vil ha et tilsynsembete, så er det en
verdifull gjerning han ønsker seg. (2:) Derfor må en
tilsynsmann være uklanderlig, én kvinnes mann, nøktern,
besindig, høvisk, gjestfri, dyktig til å lære
andre, (3:) ikke drikkfeldig eller voldsom, men overbærende,
ikke kranglevoren eller pengekjær. (4:) Han skal kunne lede
sitt eget hus på en god måte, så hans barn viser
lydighet og respekt. (5:) Dersom han ikke klarer å lede sitt
eget hus, hvordan kan han da ha omsorg for Guds menighet? (6:) Han
må ikke være nyomvendt, for da kan han bli innbilsk og
komme under samme dom som djevelen. (7:) Han må ha godt ord på
seg blant de utenforstående, så han ikke utsettes for
spott og faller i djevelens snare. (8:) Likeså skal diakonene
være aktede menn, som står ved sitt ord, ikke ligger
under for drikk og ikke er ute etter skammelig vinning. (9:) De skal
eie troens hemmelighet i en ren samvittighet. (10:) Men også
de skal først prøves, og dersom det ikke er noe å
utsette på dem, skal de settes til tjenesten. (11:) Likeså
med kvinnene; de skal være vel ansett, ikke fare med sladder,
men være edruelige og pålitelige i alt. (12:) En diakon
skal være én kvinnes mann, og han skal lede barn og
familie på en god måte. (13:) For diakoner som har
utført sin tjeneste godt, vinner seg en aktet stilling og får
stor frimodighet i troen på Kristus Jesus.”
- Og ifra Ef. 5, 21 –
33, og 6, 1 – 9, om hjem og familie:
- ”Underordne dere
under hverandre i ærefrykt for Kristus! (22:) De gifte kvinner
skal underordne seg under mennene sine som under Herren selv. (23:)
For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er
frelser for sitt legeme. (24:) Likesom kirken underordner seg under
Kristus, skal en kvinne underordne seg under sin mann i alt. (25:)
Dere menn skal elske hustruene deres, slik Kristus elsket kirken og
gav seg selv for den (26:) for å hellige den og rense den med
badet i vann i kraft av et ord. (27:) Slik ville han stille den fram
for seg i herlighet, uten flekk eller rynke eller noe slikt; hellig
og uten feil skulle den være. (28:) På samme måte
skal altså mennene elske sine hustruer som sitt eget legeme.
Den som elsker sin hustru, elsker seg selv. (29:) Ingen har noen
gang hatet sin egen kropp, tvert om gir en den næring og
pleier den på samme måte som Kristus gjør med
kirken. (30:) For vi er lemmer på hans legeme. (31:) Derfor
skal mannen forlate sin far og sin mor og holde seg til sin hustru,
og de to skal være ett. (32:) Dette er et stort mysterium; jeg
tenker på forholdet mellom Kristus og kirken. (33:) Men det
gjelder også dere: Hver og en skal elske sin hustru som seg
selv, og hun skal ha respekt for sin mann.
- Ef. 6, 1 – 9:
Dere barn skal være lydige mot foreldrene deres for Herrens
skyld, for det er rett. (2:) Du skal hedre din far og din mor, det
er det første av budene som har et løfte: (3:) så
det kan gå deg godt og du kan leve lenge i landet. (4:) Dere
fedre, vekk ikke sinne og trass hos barna, men gi dem den
oppdragelse og rettledning som er etter Herrens vilje. (5:) Dere
slaver skal være lydige mot deres jordiske herrer, med frykt
og respekt og av et oppriktig hjerte, likesom mot Kristus selv. (6:)
Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre
mennesker til lags, men Kristi tjenere, som helhjertet gjør
Guds vilje. (7:) Gjør tjenesten med iver, som for Herren og
ikke for mennesker. (8:) Dere vet at enhver skal få lønn
av Herren for det gode han gjør, enten han er fri eller
slave. (9:) Dere herrer skal behandle slavene på samme måte.
Bruk ikke trusler! Dere vet at både de og dere har samme Herre
i himmelen, og han gjør ikke forskjell på folk.”
- Og ifra 1. Kor. 11,
2 – 16:
- ”Dere skal ha ros
for at dere husker på meg i alle ting og holder fast på
de overleveringer jeg har gitt videre til dere. (3:) Jeg vil dere
skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens hode,
og Kristi hode er Gud. (4:) En mann som ber eller taler profetisk
med noe på hodet, fører skam over sitt hode. (5:) Men
en kvinne fører skam over sitt hode når hun ber eller
taler profetisk uten å ha noe på hodet. Det er jo det
samme som om hun var snauklipt. (6:) Hvis hun ikke vil ha noe på
hodet, kan hun like godt klippe av seg håret! Men når
det nå er en skam for en kvinne å klippe eller barbere
av seg håret, da må hun ha noe på hodet. (7:)
Mannen må ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære.
Men kvinnen er mannens ære. (8:) For mannen ble ikke til av
kvinnen, men kvinnen av mannen. (9:) Mannen ble heller ikke skapt
for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens. (10:) Derfor må
kvinnen for englenes skyld ha noe på hodet, som et
myndighetstegn. (11:) Men i Herren er ikke kvinnen noe uten mannen,
og mannen er heller ikke noe uten kvinnen. (12:) For som kvinnen ble
til av mannen, blir jo mannen født av en kvinne, men alt er
fra Gud. (13:) Døm selv! Sømmer det seg for en kvinne
å be til Gud uten å ha noe på hodet? (14:) Lærer
ikke naturen selv at det er en skam for en mann å ha langt
hår, (15:) mens det for kvinnen er en ære? For håret
er gitt henne som slør. (16:) Hvis nå noen vil lage
strid, så skal han vite at vi ikke har en skikk som denne, og
heller ikke Guds menigheter.”
- ---
- Kanskje aller mest
kjent og anerkjent ifra Bibelen er De 10 budene, som Gud overgav
Moses på Sinai-fjellet på to sten-tavler ifra
grunnfjellet for mere enn tre tusen år siden, dvs. mere enn
1200 år før Jesus Kristus Messias. Siden kjent og
anerkjent, uforandret, som menneskehetens best og mest fortettede
moralske og etiske lover og leveregler, stadig likså
elementære og aktuelle!
- Disse 10 budene går
slik:
- 1
- Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut
fra trellhuset. Du skal ikke ha andre guder enn meg.
2 - Du skal ikke lage deg noe gudebilde eller noen bilder av
det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet
under jorden for å tilbe eller dyrke! For jeg, Herren din Gud,
er en ærekjær gud. Jeg lar straffen for fedrenes synd
komme over barna både i tredje og fjerde ledd, når det
trengs, men jeg viser også godhet i tusen ledd for dem som
elsker meg og holder mine bud.
3 - Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn, for Herren
lar ikke den som bruker hans navn til skadeverk være skyldfri.
4 -
Du skal helligholde hviledagen. Seks dager kan du arbeide og gjøre
din gjerning, men den syvende dagen er sabbat for Herren din Gud; da
skal du ikke gjøre noe arbeide, hverken du selv eller din
sønn eller din datter eller tjeneren eller tjenestekvinnen
eller feet eller innflytteren i dine byer. For på seks dager
skapte Herren himmelen, jorden og havet og alt som er i dem, og den
syvende dagen hvilte han. Derfor velsignet Herren hviledagen og
lyste den hellig.
5 - Du skal hedre og ære din far og din mor, så
du får leve lenge i det landet som Herren din Gud har gitt
deg.
6
- Du skal ikke slå ihjel.
7 – Du skal ikke drive hor. Du skal ikke bryte noen manns
ekteskap.
8 - Du skal ikke stjele.
9 - Du skal ikke vitne falskt overfor eller mot din neste.
10 -
Du skal ikke begjære din nestes hus; du skal hverken begjære
hans hustru, hans tjener eller tjenestekvinne, hans okse eller esel
eller noe annet som hører din neste til.
- ---
- Og hva så med
skilsmisse?
- Og om det tross all
omtenksomhet likevel skulle bli til skilsmisse, - hvordan bør
en slik i så fall finne sted? I krangel, bråk og
spetakkel? Eller veloverveid, saklig, ryddig og ordnet på
kristelig vis? I den kristne ånd!
- I et ekteskap kan
det hendelsesvis, særlig i kompakte babylonske omgivelser,
skje små konflikter eller noe, - som ofte blir blåst opp
til noe stort. Uforholsmessig meget stort ofte, i mange ekteskap og
familier. Mange tenker dermed altfor fort på skilsmisse! Og
ikke på ekteskapet, og å verne om verdiene. Også –
og kanskje særlig? – utenfor-stående! De tenker veldig
ofte på hvilken av partene de skal holde med og å ta
parti for, og på splittelse, adskillelse og skilsmisse!
- Liten tue (eller
liten flue, - eller liten frue?) kan også sånn sett
velte stort lass! Små ting egentlig som uheldigvis skjer i et
ekteskap kan få enormt store og urimelige – og dumme eller
unødvendige – konsekvenser! Ofte fordi utenfor-stående
på noe slags sett og vis involverer seg partisk, frenetisk
eller fiksert i saken. En liten ubesindighet, en krangel, en
uenighet – kan lede galt avsted, – og lede inn i allianser som
leder enda galere avsted!
- Det oppriktig
kristne ekteskapet, og familien – med den veiledning som gies
igjennom Bibelen og den kristne ånd – har, i forhold til vel
alt annet tilsvarende, mange fordeler og fortrinn! Den veiledning
som i det hele derigjennom gies er storslagen! Og styrker og gleder
ekteskapet og familien overdådig meget! Også forut for
ekteskapet og det seksuelle, og forut for forlovelsen.
- Babylon skjønner
iøvrig lite av hva som på så allehånde vis
er så forferdelig og galt med sex før eller utenfor
ekteskapet! Skjøgen skjønner veldig veldig lite av de
der tingene! Og av ekteskapet også!
- Hva er det som er
så galt med sex før eller utenfor ekteskapet? Hva er
det som er så galt med hor? Hvorfor advarer Jesus Kristus så
sterkt imot dette? Og hvorfor går horemor Babylon, mor til all
verdens styggedom, og hennes allierte inn for hor, - også med
hensyn til det seksuelle? Begge spørsmålene er
interessante og viktige – og har mange viktige og interessante
svar! Mange viktige og interessante svar, i mange aspekter.
- Tidsånden nu
sitt kvinne-ideal er ganske så temmelig motsatt av Bibelens.
Det samme gjelder mannen. Det samme gjelder mangt og mye vesentlig
egentlig.
- Bibelen er
imidlertid, i flerfoldig betydning, ikke minst også å
oppfatte som en lærebok i samlivskunst.
- ---
- Jesus i Matt 19, 1
- 12 (og Mark 10, 1 – 12) – om ekteskap, skilsmisse og enslig
stand:
- ” Da Jesus hadde
sagt dette, drog han fra Galilea til Judea-landet på østsiden
av Jordan. (2:) En mengde mennesker fulgte ham, og han helbredet dem
der. (3:) Noen fariseere kom for å sette ham på prøve,
og de spurte: "Har en mann lov til å skille seg fra sin
hustru av en hvilken som helst grunn?" (4:) Han svarte: "Har
dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem til mann og
kvinne (5:) og sa: Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor og
holde seg til sin hustru, og de to skal være ett. [ett:
tidligere oversatt "ett kjød".] (6:) Så er de
ikke lenger to; deres liv er ett. Det som altså Gud har
sammenføyd, skal mennesker ikke skille." [deres liv er
ett: tidligere oversatt "de er ett kjød".] (7:) De
spurte ham: "Hvorfor har da Moses bestemt at mannen skal gi
hustruen skilsmissebrev, og så kan han skille seg fra henne?"
(8:) Han svarte: "Fordi dere har så harde hjerter, gav
Moses dere lov å skilles fra hustruen. Men fra begynnelsen av
var det ikke slik. (9:) Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin
hustru av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, han
begår ekteskapsbrudd." (10:) Disiplene sa da til ham: "Er
det slik mellom mann og kvinne, er det bedre ikke å gifte
seg." (11:) Men han svarte: "Dette er noe ikke alle kan ta
til seg, men bare de som det er gitt. (12:) For det finnes noen som
lever ugift fordi de er født uskikket til ekteskap, andre
fordi mennesker har gjort dem uskikket til det; men det er også
noen som selv har gjort seg uskikket til ekteskap for himmelrikets
skyld. Den som kan, la ham ta det til seg."
- ---
- 5. Mos. 24, 1, om
ekteskap og skilsmisse: ”Når en mann har tatt en kvinne til
ekte, og han ikke bryr seg om henne lenger, fordi han har funnet noe
ved henne som byr ham imot, kan han skrive et skilsmissebrev og gi
henne og så sende henne bort fra sitt hus.”
- 3. Mos. 20, 10:
”Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge
dø, både mannen og kvinnen som har brutt ekteskapet.”
- 3. Mos. 21, 14: ”En
enke eller en fraskilt eller en vanæret kvinne eller en skjøge
- noen slik må han ikke gifte seg med. Bare en jomfru av sitt
folk skal han ta til hustru.”
- 3. Mos. 21, 7: ”En
skjøge eller en kvinne som er vanæret, skal de ikke ta
til ekte. Heller ikke en kvinne som hennes mann har skilt seg fra.
For presten er hellig for sin Gud.”
- Ordsp. 6, 32:
”Tankeløs er den som driver hor med en kvinne; den som gjør
slikt, ødelegger seg selv.”
- Ordsp. 6, 27 –
29: ”Kan noen sanke glør i sitt fang uten at klærne
begynner å brenne? (28:) Eller kan noen gå på
glør uten at føttene blir svidd? (29:) Slik går
det også med den som har omgang med sin nestes kone. Ingen som
rører ved henne, kommer ustraffet fra det.”
- Ordsp 5, 18: ”La
din kilde være velsignet. Gled deg i din ungdoms hustru.”
- ---
- Jesus i Luk. 16, 16
– 18:
- ”Loven og
profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra da av forkynnes
evangeliet om Guds rike, og Guds rike stormes med makt. (17:) Før
skal himmel og jord forgå, før en eneste tøddel
i loven faller bort. (18:) Den som skiller seg fra sin hustru og
gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd. Og den som
gifter seg med en fraskilt kvinne, han bryter ekteskapet.”
- Forstå også
disse Hans ord rett!
- ---
- Derfor skal de to
være ett, sier Jesus om ekteskapet. (Matt. 19, 5 og 6). Som
Han også er en fornyer av. Er det mulig? Og hvordan er det
mulig?
- Kanskje ikke på
annen måte enn Jesu Krist og Bibelen sin måte?!
- Og hvorfor bør
det være mulig? Kanskje også av hensyn til barna?
- ---
- 1 + 1 = 1, 2 og 3,
og mere til!
- ---
- Fork. 4, 9 – 12,
om at det er bedre å være to enn en:
- ”Det er bedre å
være to enn én;
-
de får god lønn
for sitt strev. (10:) For om de faller, kan den ene
-
hjelpe den andre opp.
-
Men stakkars den som er
alene!
-
Når han faller, har
han ingen
-
til å reise seg
opp. (11:) Når to ligger sammen, blir de varme,
-
men hvordan kan den
enslige bli varm? (12:) Om noen vinner over den som er alene,
-
vil to kunne stå
seg mot ham.
-
En tretvinnet tråd
-
kan ikke så lett
slites av.”
- ---
- Og hva så med
barna?
- Matt. 19, 16 –
19, om Jesus og den rike unge mannen:
- ”Det kom en mann
til ham og spurte: "Mester, hva godt skal jeg gjøre for
å få det evige liv?" (17:) Men Jesus svarte:
"Hvorfor spør du meg om det gode? Det er bare én
som er god. Men vil du gå inn til livet, så hold
budene!" (18:) "Hvilke?" spurte han. Jesus svarte:
"Du skal ikke slå i hjel, du skal ikke bryte ekteskapet,
du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, (19:) du skal hedre
far og mor, og du skal elske din neste som deg selv."
- Den unge mannen
kjente fra før av til budene. Budene var likevel det første
Jesus ville gjøre ham oppmerksom på. Det 5. av De 10
budene er det budet som særlig omhandler barna og familien.
Det budet som går slik:
- ”Du skal hedre og
ære din far og din mor, så du får leve lenge i det
landet som Herren din Gud har gitt deg.”
- Et bud som
inneholder et løfte og som handler om barne-vern, og
familie-vern. Og menneske-vern og samfunn.
- Da Moses måtte
innskjerpe De 10 budene overfor Israel-folket ble det meget så
harde lover, som skulle tydeliggjøre alvoret og viktigheten
av hva det dreide seg om. Vedrørende det 5. av De 10 budene
kan vi for eksempel i 5. Mos. 21, 18 – 21 lese følgende:
- ”Når en
mann har en ustyrlig og trassig sønn, som ikke vil høre
på sin far og mor, og ikke adlyder dem selv om de tukter ham,
(19:) da skal foreldrene ta og føre ham til byporten, til de
eldste i byen (20:) og si til dem: "Denne sønnen vår
er ustyrlig og trassig og vil ikke høre på det vi sier.
Ødsel og drikkfeldig er han også." (21:) Da skal
alle mennene i byen steine ham i hjel. Slik skal du rydde ut det
onde hos deg. Hele Israel skal høre om det og gripes av
frykt.”
- Meget så
harde bud! Men siden så kommer Messias Jesus Kristus og
belærer og utdyper det hele, og fornyer den gamle pakten. Med
forståelsen av den rette sort medisin og moral. Angeren og
tilgivelsen. Jeg henviser til Jesus sin lignelse i NT, Luk. 15, 11 –
32 – om den villfarne sønnen. Om den villfarne sønnen
som lærer leksen sin. Som utdyper og forklarer det 5. av De 10
budene på storslagent genialt og lettforståelig vis!
- Jesus sier ikke at
en skal være likegyldig eller dumsnill i forhold til det 5. av
De 10 budene! Hvilket Han utdyper og forklarer hos Matt. 15, 4 –
9, hvor Han sier:
- ”For Gud har
befalt og sagt: ”Hedre din far og din mor.” Og: ”Den som
forbanner far eller mor, skal sannelig dø.” (5:) Men dere
sier: Den som sier til sin far eller mor: Den hjelpen dere skulle ha
fått av meg, er en tempel-gave og derigjennom en gave til Gud,
(6:) så trenger en ikke å ære sin far eller mor.
Slik har dere satt Guds bud ut av kraft med deres egne forskrifter.
(7:) Hyklere! Jesaja profeterte rett om dere da han sa: (8:) ”Dette
folket kommer nær Meg med sin munns tale og ærer Meg med
sine lepper, men deres hjerte er langt borte fra Meg. Og forgjeves
tilber de Meg, når de underviser menneskebud som om det var
den rette lære.””
- Jesus snakker
dypsindig når Han i Joh. 8, 35 sier: ”En trell blir ikke i
huset for alltid, men en sønn blir der for alltid.” Likeså
når han i Joh. 10, 37 sier: ”Hvis jeg ikke gjør min
Fars gjerninger, så tro ikke på meg.”
- Mennesket er skapt
i Guds bilde, og viderefører i sitt forhold til sin far og
mor forholdet til sine store foreldre: Fader vår og moder
jord.
- Disiplene og
apostlene var ikke i tvil om hva Jesus uttrykte. Når det for
eksempel hos Paulus i Ef. 6, 1 sies så tydelig: ”Dere barn
skal være lydige mot foreldrene deres for Herrens skyld, for
det er rett.” Og i Kol. 3, 2: ”Dere barn skal være lydige
mot foreldrene deres i alle ting, for det er Herrens gode vilje.”
Og hva med en far? Herom blir det i 1. Tim. 3, 4 – 5 sagt, likså
klart og tydelig: ”Han skal kunne lede sitt eget hus på en
god måte, så hans barn viser lydighet og respekt. (5:)
Dersom han ikke klarer å lede sitt eget hus, hvordan kan han
da ha omsorg for Guds menighet?”
- Hvordan vil det vel
gå hvis det motsatte blir gjeldende: At foreldrene og de eldre
forpliktes til lydighet overfor barna og de unge?
- I Ordsp. 29, 21
blir det sagt: ”Når en skjemmer bort trellen fra ungdommen
av, blir han stridig og ulydig til sist.” Gjelder dette også
andre og egne barn? Hvis en skjemmer de bort med likegyldighet og
dumsnillhet? Med uansvarlighet? Er kanskje utakk, svik og hovmod, og
uberettiget mistenksomhet, verdens takk? Hva så med tillit,
trygghet og ekte trivsel?
- Men hva vil
fremtiden bringe? I Paulus sitt 2. Tim. 3, 1 – 5 finner vi for
eksempel følgende profeti og advarsel:
- ”Men dette skal
du vite, at i de siste dager skal det komme vanskelige tider. (2:)
For menneskene skal da være egenkjærlige, pengekjære,
skrytende, overmodige, spottende, ulydige mot foreldre,
utakknemlige, uten aktelse for det hellige, (3:) uten naturlig
kjærlighet, uforsonlige, baktalende, umåtelige,
voldsomme, uten kjærlighet til det gode, (4:) svikefulle,
oppfarende, oppblåste, slike som elsker sine lyster høyere
enn Gud. (5:) De har skinn av gudsfrykt, men fornekter dens kraft.
Slike skal du vende deg fra.”
- ---
- Slik går de
aller siste ordene i Bibelens GT, - ord om Elias og fedre og barn,
av profeten Malaki 3, 16 – 4, 6:
- ”Da talte de med
hverandre, de som frykter Herren. Og Herren lyttet og hørte
det. For hans åsyn ble det skrevet en minnebok for dem som
frykter Herren og høyakter hans navn. (3, 17:) De skal være
mine, sier Herren, hærskarenes Gud, min eiendom, den dag jeg
gjør mitt verk. Og jeg vil være mild mot dem, likesom
en mann er mild mot sin sønn som tjener ham. (3, 18:) Da skal
dere igjen se forskjell mellom den rettferdige og den ugudelige,
mellom den som tjener Gud og den som ikke tjener ham. (4, 1:) For
se, dagen kommer! Den brenner som en ovn. Da skal alle overmodige og
hver den som gjør ondt, være som halm, og dagen som
kommer skal sette dem i brann, sier Herren, hærskarenes Gud,
så den ikke levner dem rot eller gren. (4, 2:) Men for dere
som frykter mitt navn, skal rettferdighetens sol gå opp med
legedom under sine vinger. Og dere skal gå ut og springe som
kalver når de slipper ut fra fjøset. (4, 3:) Da skal
dere tråkke ned de ugudelige. De skal være som aske
under fotsålene deres på den dag jeg skaper, sier
Herren, hærskarenes Gud. (4, 4:) Kom i hu Mose lov, min
tjeners lov, den jeg gav ham på Horeb for hele Israel, både
lover og bud! (4, 5:) Se, jeg sender dere Elias, profeten, før
Herrens dag kommer, den store og forferdelige. (4, 6:) Han skal
vende fedrenes hjerte til barna, og barnas hjerte til deres fedre,
så jeg ikke skal komme og slå landet med bann.”
- Det er vel bare en
eneste måte eller forutsetning, som gjør at denne
Malaki sin profeti om fedrene og barna kan gå i oppfyllelse
på?
- Eller hva?
- ---
-
- Sal. 127, 3 –
5:
- ”Se, barn er en
gave fra Herren, livsfrukt er en lønn fra ham. (4:) Som
piler i en krigers hånd er sønner en får i sin
ungdom. (5:) Sæl er den mann som fyller sitt pilekogger med
dem. Han trenger ikke skamme seg når han taler mot fiender på
tinget.”
- ---
- ***
- Med hilsen ifra
- Rune L. Hansen,
- Tindeland,
- N-5568 Vikebygd,
Norge.
- Tlf. 53 76 76 87.
- ---