--- Denne side: fuglesangen.html <----- barnas-side-index.html ( ekstern ) <----- hunwww.net/ekte-kristendom.html ( ekstern )
Fugle-sang og fugler
Fugle-sang og fugler
Av Knut Hagberg,
ifra boken "Kunsten å leve i dag. Hvorledes livet får mening og innhold",
Stabenfeldt forlag, Stavanger 1945, s. 182 - 187. Ifra hans bidrag i denne boken, artikkelen
"Bøkene og naturen". Kopi / avskrift: Rune L. Hansen, pr. 09.02. 2008.
Kjærligheten til fuglene
I en avhandling om fugletrekket, Migrationes avium, publisert i 1757, skriver Carl von Linne:
"Til alt det gode som den allmektige Skaper har skjenket
menneskene på vår jord så vel til nytte som til
glede, hører også fuglene. Disse har i høyeste grad
tiltalt min skjønnhets-sans, og deres ytre er så vakkert
at det efter min mening ikke finnes noe som i høyere grad virker
til å glede menneske-slekten. Hva kan vel kappes med kolibriens
lysende skjønnhet? Hva kan vel i prakt overgå
påfuglens fargerike hale? Disse er enda ikke de eneste kunstverk
i naturen som fortjener vår oppmerksomhet: Enhver fugl vil, om vi
bare betrakter den tilstrekkelig oppmerksomt, meget lett la oss finne
nok å beundre. Vi vil få se dem alle lyse i de mest
skiftende farger, som på den kunstferdigste måte
følger hverandre i innbyrdes kappestrid - ja, jeg tror knapt at
den dyktigste maler kan blande sine farger slik at han på dette
område fullt ut klarer å gjengi naturen.
Om vi betrakter fuglenes fjærer og deres
makeløse bygning, vil vi få se med all klarhet at det ikke
finnes en fjær som ikke viser seg å være
sammenføyd av den store Kunstneren med slik dyktighet, at hele
vårt korte livsløp ikke strekker til for å utforske
og gi en riktig tydning av dens mekanisme samt å begrunne selve
visheten i den."
Det er ganske så mange blandt oss som er rede til
å erklære seg enige med Linne i dette. Her er ikke så
få som er glad i fuglene. Men det burde være mange flere.
Studiet av fuglene behøver ikke kreve noen større
utgifter eller besvær. En som bor i utkanten av en by kan
lære seg atskillig om fuglene selv innenfor sitt hage-gjerde.
Fuglesangen
Våren og dermed fugle-sangen tar til på
forskjellig tid i de forskjellige deler av Norge og ikke på samme
tid hvert år. Drar man en mars-dag med Sørlandsbanen fra
Oslo, reiser en gjennom et vinter-kledd landskap mil efter mil. Men mot
landets sørvestre hjørne minker sne og is, og på
Jæren lyser sneklokker og krokus i hagene, mens lune groper
pryder seg med de første hestehov og vårkål som
strekker sine gule hoder mot solen. Oppunder himmel-hvelvet triller
lerkenes jublende fanfare, og over eng og lyngmark suser det av raske
vingeslag der vibene under iltre skrik driver sin vårlek. Drar
man derimot en april-morgen, mens bokfinken slår i parkene og de
første blomstene hilser vårsolen over engen, fra
hovedstaden innover i landet, kan en lenge før kveld være
midt i et snekledd vinter-landskap.
Til det sørvestlige Norge kommer lerken i siste
halvdel av februar, undertiden tidligere; til landets nordligste fylker
kommer den i siste halvdel av april. Lengst sør i Norge trekker
fjellgåsen fra midten av mars, til Sør-Varanger kommer den
i første uke av mai. Men det er ikke bare i retningen
sør-nord en finner slike ulike ankomst-tider for flytte-fuglene.
I lav-landet ved vest-kysten er stær og linerle tidligere
på plassen enn de er i fjell-strøkene litt lenger inne i
landet.
Det bilde som en gjennom en år-rekke har dannet seg
av trekk-fuglenes ankomst-tider på et sted, har altså
gyldighet bare for et begrenset område. Men i det store og hele
kan en si at fugle-sangens tid i det sørlige Norge varer fra
Vårfrumess til Jonsok, altså fra 25. mars til 24. juni, tre
måneder.
Det er også innlysende nok at fugle-livet i samme
strøk kan variere sterkt fra år til annet. De lange og
kalde efter-vintrene årene 1940, 1941 og 1942 var årsak til
betydelige forsinkelser i tids-tabellen for de nordiske trekk-fuglene.
I mange lands-deler var det disse år ennå midt i april full
vinter i steden for vår. Den første lerken hørtes
en måned seinere enn vanlig, og de trekk-fuglene som lettsindig
nok kom hit til vanlig tid, fikk li nød som aldri før.
På Jæren lå våren 1940 tusenvis av viber som
var sultet og frosset ihjel i mars - april. Vi får håpe at
disse fimbul-vintrene ikke vil gjenta seg for snart. I hvert fall
behøver en neppe regne med dem som normale foreteelser.
Alt mens vinteren ennå rår, kan en høre
fugle-sang. På sol-klare februar-dager kan en høre
kjøttmeis og blåmeis spille og spettmeisen fløyte
sin kvasse strofe, hvor kaldt det så er. I skogene synger
korsnebbene, og skulle det tilfeldigvis bli tin-vær en
eftermiddag, er det ikke usedvanlig at svarttrosten slår noen
tvilrådige slag. Jeg har hørt den synge allerede 4.
januar. Men alt dette er bare preludier; først ved
Vårfrumess begynner det store orkesteret.
Den som vil lytte til fugle-sangen får finne seg i
enten å stå opp svært tidlig eller legge seg
svært seint. Det er nemlig i timene like efter sol-oppgang sangen
lyder sterkest og renest. For en nybegynner er det kanskje ikke alltid
så lett å holde ut fra hverandre de forskjellige stemmene i
koret. En bør derfor helst vite på forhånd hvilke
fugler en kan vente å få høre når en
åpner vinduet sitt ved daggry. I store strøk av
Sør-Norge får en om våren høre stort sett
samme sang i en hage, der det er hengt opp ruge-kasser i trærne,
og det finnes busker og kratt og er lett å finne vann. Men sangen
skifter betydelig i løpet av våren. Visse stemmer tystner
efter en tid, andre trer inn i stedet.
En fugl er særlig iherdig fra Vårfrumess til
Jonsok, ja enda til et stykke inn i juli, den fornemste sangeren av dem
alle, svarttrosten. Han synger om formiddagen og han synger om
eftermiddagen, men den riktige fyldigheten og kraften i hans melodier
har en ikke lært å kjenne før en hører ham i
daggry-timen. Svarttrostens sang er lede-motivet gjennom april, mai og
juni. Men det er også den eneste faste stemmen.
Bokfinken og rødstrupen pleier være tilbake
ved ruge-stedene sine i slutten av mars og begynnelsen av april.
Bokfinken hører man best om formiddagen. Rødstrupen
derimot synger aldri klarere og mere vedholdende enn i skumringen og
ved daggry. Meget tidlig om morgenen begynner også meisene
å kvitre: Kjøttmeisens sagende, blåmeisens trillende
tone. Disse låtene utgjør i april et hele, som utmerket
harmonerer med årstiden. Den samlede sangen er ennå
sprø og fin, liksom det spirende grønne.
Rødstrupens melodier passer også best før
trærne spretter for alvor.
I slutten av april eller først i mai tar
rødstrupen seg en pause inntil videre. Og kjøttmeis og
blåmeis høres sjeldnere og mindre iherdig. De er opptatt
av reir og ruging. I stedet kommer nu fluesnapperne, rødstjerten
og de forskjellige sangerne. Aldri er fugle-sangen så sterk som i
slutten av mai, en times tid efter sol-oppgang. Og den har et annet
preg, en annen klang enn april-sangen. Allerede før daggry
synger rødstjerten, ikke så melodiøst som
rødstrupen, men med kraftigere toner. Når så
hagesangeren, lauvsangeren, mølleren, tornesangeren, munken,
fluesnapperne og grønnfinken sam-stemmig akkompagnerer
svarttrosten, blir musikken utrolig rik, meget fyldigere, men ikke like
lys og ren som april-sangen.
Forandring fryder, lyder det gamle ordet, variatio
delectat. Året har sin bestemte rytme, men livet ute i marken
skifter både fra år til år og fra dag til dag.
Ruging
Å lytte til fuglesangen er behagelig og
oppløftende, men det er likeså underholdende å
følge med i rugingen. Det bør bare skje med den
største forsiktighet. Fugler som bygger sitt reir i bortgjemte
kroker eller langt inne mellom mørke greiner, gjør det
med hensikt og for å få være i fred, og da skal en
heller ikke forstyrre dem. Det er lett gjort å skremme den
rugende hunnen slik at den forlater reiret for godt. Skulle en legge
merke til at hunnen - og også hannen - for en stund er borte fra
reir og egg, så bør en likevel ikke i utrengsmål
gå avsted og underkaste det en nærmere inspeksjon. Om en
ikke gjør annet galt, så brekker en kvister og
bøyer tilside lauv, og dermed viser en vei for egg-plyndrende
kråker og skjærer. I fugle-reir som mennesket har
vært borte og fingret med eller vist nær-gående
interesse, mislykkes ofte hekkingen. Eggene går til grunne eller
ungene forsvinner før de er utvokst. En bør alltid
gå varsomt fram ute i marken, men mest i ruge-tiden.
Men ikke alle fugler er like sky. Blåmeiser,
fluesnappere og stær, som velger sine reir-plasser helt
innpå menneskenes boliger, tåler også ganske godt
å bli iakttatt. Våren 1943 hekket et par blåmeiser
helt innpå husveggen min, og at jeg derfor både lenge og
ofte oppholdt meg i deres umiddelbare nærhet, syntes ikke
på noen måte å forstyrre dem. Våren var mild og
rugingen fant sted forholdsvis tidlig. Allerede natten til den 14. juni
fløy de ferdige ungene ut fra kassen. At de vokste fort hang
sammen med at det var så godt om larver og insekter i hagen det
året. Han og hun kunne finne mat nok på de nærmeste
greinene på eiken som sto like ved ruge-kassen.
En tid noterte jeg hvor ofte blåmeisene fløy
inn gjennom reir-hullet med føde til ungene. Det skjedde slett
ikke med regel-messige mellomrom. Til visse tider kunne de komme
tilbake hvert tiende eller tolvte sekund. Men når ungene hadde
ett seg mette og var sovnet, kunne det i timevis selv midt på
dagen være tyst og stille i reiret. Kanskje bør en legge
vekten på ordene midt på dagen,
for nettopp i middags-timene kunne det gå lang tid før en
igjen fikk se blåmeisen smyge seg ut av eller inn i kassen sin. I
middags-timen er det like rolig i blåmeis-heimen som om natten.
Matingen foregår med størst iver i morgentimene.
Den svarte og hvite fluesnapperen flyr ikke så ofte
som blåmeisen ut og inn av reir-hullet, fordi den ikke har
så mange unger å forsørge. Likevel bærer den,
som en lett kan regne ut, insekter til reir og unger et par hundre
ganger om dagen. Først når en blir oppmerksom på
slikt, får man en riktig forestilling om hva et rugende fuglepar
i en hage kan bety som hjelp i våre anstrengelser for å
holde skade-insektene tilbake.
Eftersom juni går blir fugle-sangen mindre
full-tonende, mer sporadisk. Stadig flere fugler blir helt opptatt av
unge-stellet. Men hagesangeren fortsetter å synge, selv midt
på dagen når høysommer-solen brenner, og
svarttrosten slutter - som sagt - ikke å fløyte før
et stykke inn i juli.
Kort før midt-sommer har stærene og kaiene
samlet seg i store flokker - voksne og unge fugler - og slår seg
ned i trærne. De er velkomne, for deres ivrige insekt-fangst
bringer velsignelse og deres rop og pludder er hyggelig om enn lite
musikalsk. Det er visselig en god tid, markene bugner av blomster, og
med glede og takknemlighet i hjertet kan en synge sommerens pris. Men
en legger også merke til at han-fuglenes fjær-drakt
begynner å bleikne. Andrikkene i tjernet ser allerede grå
ut. Sommeren er nettopp begynt, men leikens og sangens tid er forbi.
---
***
---