--- MÅNEDENS HUN-NOTERINGER
mhn /
mhn0498
Månedens HUN-notering -
APRIL 1998 /
Homofili er en grøsselig
styggedom. Jeg vet det, men jeg vet det ikke fordi det står i Bibelen.
Jeg vet det fordi svært så mye forskjellig i livet og virkeligheten
har lært meg det grundig.
Og jeg grøsser
når jeg tenker på andre barn og ungdommer som kommer bort i
slikt! De fleste i vårt samfunn nu er ikke advart, og vet ikke hvor
forfærdelig det er! Endog prester og politikere og sjørøverskoler
- ikke bare pornoindustrien og det synlige perverse - forsøker å
overbevise barna og ungdommen om at homofili ikke er så farlig! Det
er derfor ikke annet å forvente enn at mange lar seg lure, på
så forskjellig vis! De blir og ble ikke advart skikkelig og tydelig
nok på forhånd! Tvert om. Tvert om, rett og slett!
Slik forholdene er
i dette Sodoma og Gomorra finner de fleste ut av det lenge for sent! Og
mange finner ikke ut av det, men blir sittende fast i sykeligheten!
Den generelle sexifiseringen
av samfunnet og barndommen som har funnet sted særlig sterkt og motbydelig
i de siste tiårene er i seg selv en storstilt perversitet og mangelsykdom
- som særlig sterkt forstyrrer barndommen og uskyldskreftene. Parring,
pirring, psyk festkultur, egoisme og forfengelighet blir smutthuller til
virkelighetsflukt og hor. Som fremstimulerer og ensretter det dyriske i
menneskeheten. Men ikke engang det hele dyriske, bare det brunstaktige
i det dyriske.
Advarslene mangler
og er ikke manifeste eller troverdige! Hva eller hvem skal redde barna
og ungdommen og uskylden i oss og i blandt oss?! - De allerede fortapte?
De som ikke bryr seg? De som allerede har mistet seg selv og sin ærlighet?
Folk flest? Våre
politikere? Våre forfattere? Barnet og uskylden i oss? Våre
barn?
De vet ikke hvor grensene
går, eller når de blir overtrådt!
***
MARS 1998 /
HVA VAR DET SOM SKAPTE norsk litteratur? En kronikør i radio
hevdet at hensikten med norsk litteratur i forrige århundrede var
å sjokkere borgerskapet. Men i dag er det ikke noe borgerskap igjen
å sjokkere.
Vi kunne da fristes til å spørre videre.
Er det ikke i dag noe særlig grunnlag igjen for norsk litteratur?
Når du ser på en del moderne romanforfattere,
så er det mye som tyder på det. Alle tabuer er brutt. Bjørneboe
tok liksom resten. Og nå kjeder man seg bare. Aller mest kjeder elevene
seg i skolen som skal lære noe om alt dette, som om det var en nasjonalskatt.
De fire store, Ibsen, Bjørnson, Kielland
og Lie, hadde ennå et budskap. Det skulle ikke så mye til på
deres tid for å sjokkere borgerskapet.
Og så stod de i en stor litterær arv,
der det ennå fantes poesi, der språk ennå var et begrep,
der det litterære ennå var kunst.
Av slike har vi betydelig å lære.
Men mange av dem som kom etterpå, de var bare
sjokk-forfattere og tabu-berserker. Når hundre år er gått,
er det ingen som vil gidde å skrive litteraturhistorie om dem en
gang. De har ikke noe budskap.
DE ER DREVET AV EN slags naturalistisk patologi. De er en slags rennesteins-
og kloakk-fotografer. Men mennesket blir kjed og lei av å sitte å
betrakte sine ekskrementer til enhver tid.
Mennesket er et åndsvesen. Og åndsdimensjonen
er totalt fornektet i moderne litteratur. Knut Faldbakken kom aldri lenger
enn til å sjokkere borgerskapet som ikke lenger finnes.
Det er ikke mye det. Man må ha statsstøtte
for å holde det gående på den måten, gode innkjøpsordninger.
Litteraturen har ikke villet være verdiformidler,
bortsett fra en liten albansk epoke med rødglødende marxist-leninistiske
forfattere. Men både Albania, Kina og Cubamyten sprakk jo. Det forjettede
kommunistiske paradis var jo ikke der og hadde aldri vært der.
Tiden er kanskje inne til å stille funksjonalistiske
spørsmål til litteraturen. Hva funksjon har den, utover det
rent meningsløse som er dens formål? Det er selvsagt frekt
å spørre slik. Det bryter hellige kunstnerdogmer. Men vi lever
i et fritt land. Og i en meningsløs verden er det ene kriteriet
ihvertfall like godt som det andre. Så vi bør gjøre
det.
Hvordan har denne ideologien som skulle avsløre
borgerlig ideologi, selv fungert? Den ville jo avsløre det livsudugelige.
Men har den selv vært livsdugelig med de budskap som den likevel
etterlater seg? Vi kan ikke skjønne annet enn at denne litteraturen
har mye av ansvaret for at betydelige deler av samfunnet ikke fungerer
i dag.
Vi har medier som forherliger utroskap. Vi har snart
et samfunn der 50 prosent av ekteskapene går i oppløsning.
Litteraturen har idealisert skilsmisser og gjort masse av barna farløse
i Norge. Og de har med sin naturalistiske sex-ideologi og anti-familie-orientering
vært mye av den ideologiske basis for et samfunn som foranstalter
et storstilt massedrap på uskyldige i mors liv, på de svakeste
av alle.
På toppen av det hele vil de være solidariske
sosialdemokrater! Slik litteratur er ikke livsdugelig. Hvordan kan den
da kritisere andre for å være livsudugelige?
---
Fra avisen Dagen onsdag 18.03. 1998, s. 3 / aktuell kommentar.
---
***
FEBRUAR 1998 /
---
Fra boken "Oppdragelsen og tidens åndsliv. En foredragsrekke",
av Rudolf Steiner. Oversatt av Jørgen Borgen. Antropos Forlag
A/S, Oslo - 2. opplag 1986. (s. 172 - 1773.) Efter "Gegenwärtiges
Geistesleben und Erziehung" - en foredragsrekke holdt i Ilkley, Yorkshire,
England - fra 5. til 17.08. 1923.
---
***
JANUAR 1998 /
26. august 95
(...)
Ta f.eks. skolen. Den ligger meg nærmest på
hjertet. Vi nåtidens lærere og foreldre lider av autoritærianisme.
Vi beundrer og tror på makten. De færreste av oss tør
tro på vår egen, sunne fornuft. I steden lar vi oss i urimelig
grad påvirke av den tradisjonelle oppfatningen og overlater til dem
med autoritet å styre for oss. Intet er mer farlig enn det. Dermed
får statsråden i Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet
i tett samarbeid med ekspertene og herrene i næringslivet frie hender.
- Heretter skal skolen være stedet hvor man
enhetliggjør oss alle sammen, befaler statsråden og bombarderer
lærere, elever og foreldre med reformer og planer i megatonnklassen.
Jeg er overbevist om at vår ivrige statsråd
gjør noe grunnleggende feil. Akkurat som det er meningsløst
å forestille seg èn mennesketype og èn avsluttet samfunnsform,
er det meningsløst å forestille seg en gjennomkontrollert
enhetsskole med èn læreplan som krever "at alle elever skal
lære det samme".
Like meningsløst og tåpelig er det
etter min ringe mening å tro at det er et stort framskritt å
sikre lik utdanning ved å innføre "vi-skolen" der lærernes
metoder og fagopplegg er like for alle. Det er absurd av den enkle grunn
at menneskene er forskjellige. For det å være forskjellig,
er faktisk noe av meningen med skaperverket, tror jeg.
27. august 95
Vi har såvidt kommet i gang med skolen, men
skolebyråkratene gir oss ikke arbeidsro til å konsentrere oss
om elevene. Nesten daglig oversvømmes vår skole med alle slags
departementale og andre skrifter i anledning den nye opplæringsloven
og læreplanen som byråkratene forlanger at vi lærere
skal lese. Så galt er det at vi knapt får tid til å forberede
oss til timene.
En ting skjønner jeg etter all lesingen:
Det som dypest sett skjer med skolen i 90-årene - ikke bare i vårt
land, men i hele den vestlige verden - er at skolen ikke lenger er tuftet
på humanistiske verdier. I dag tvinges igjennom en undervisning basert
på høyteknologi, også kalt "informasjonsteknologisk
frigjøring". Denne teknokratiske prosessen vil framover erobre alle
livets områder. Privatlivets fred og foreldrenes overordnede rett
til å bestemme over sine barn er i de nye makthavernes øyne
et levnet fra den gamle, undertrykkende borgerlighetens dager.
Allerede i dag forventes det at psykologen, helsesøsteren,
sosialveilederen, familierådgiveren, læreren og foreldrene
skal være forpliktet til å utføre sin funksjoner med
ansvar overfor den politiske myndighet som på sin side fungerer som
et samlet og overvåkende sentrum. Dermed er det egentlige demokrati
opphørt, hvis kjennemerke var maktens begrensning, mangfold, sannhetens
relativering, stor personlig frihet, dialog og den dermed forbundne respekt
for andre menneskers bakgrunn og tanker.
Hvor sannheten er èn og udelelig og samtidig
har oppnådd makt, kan det ikke eksistere noen dialog. Kun styringsdialog,
som undervisningsstatsråden sier. Hvilket betyr at styring og dialog
er ett. I den moderne staten som vi nå befinner oss i, eksisterer
i realiteten kun monologen. Ledelsen og sannheten er ett. Derfor bør
da også ordet "høringer" erstattes med det dobbelttydige ordet
"overhøringer".
Det er all grunn til å se med velbegrunnet
mistillit på kunnskapseliten som mener å inneha patent på
sannheten. Kunnskapseliten bør ikke først og fremst være
premissleverandør for makthaverne. Den bør først og
fremst være kritisk overfor maktutøverne. Slik som det er
nå, er debatten overtatt av et monopol bestående av dem med
makt og høy utdanning. Dermed er det oppstått et klart skille
mellom dem som ingen innflytelse har og dem som har det. Til sistnevnte
kategori hører forbausende nok mange forhenværende radikale
brusehoder fra 60-årene som i 80- og 90-årene har gjort karriere
i ekspertverdenen, i næringslivet og i politikken.
Er det da så merkelig at det store flertall
melder seg ut av skoledebatten og alle andre samfunnsdebatter og ikke lenger
føler at de bør holde seg underrettet om det som skjer?
Intet er mer farlig enn apatien og underkastelsen
for autoritetene. Resultatet blir at rasister og andre ekstreme populister
utnytter dette fravær av samfunnsansvar til egen fordel og hisser
opp deler av befolkningen til voldelige handlinger og forakt for utlendinger
og andre som er "annerledes".
28. august 95
Leste igjennom hva jeg skrev i går. Skulle
tro jeg er en viktigper på linje med de intellektuelle guruene i
Oslo, København og Paris. Jeg kan ikke annet enn å trekke
på smilebåndet over min hang til å se "dypt" i alle ting.
Ikke desto mindre må vel også sånnde som meg ha rett
til å mene noe.
I kveld ringte Margun fra Ytterøya. Hun er
mor til to av mine elever.
- Eg fekk høyre på TV at alle skular
i heile landet skal gje likt undervisningstilbud. Betyr det at ungane våre
skal pressast inn i den same forma alle saman? ville hun vite. Jeg svarte
at det nok ville bli slik i grunnskolen når reformen var blitt gjennomført.
- Ungar er jo forskjellige, innvendte hun og hørtes
morsk ut i stemmen.
- KUF-statsråden forsikrer at elevene skal
få lære etter egne forutsetninger og tempo, la jeg til uten
særlig overbevisning. For også jeg hadde mine sterke tvil om
hvordan statsråden skulle kunne få i pose og sekk.
Men Margun lot seg ikke overbevise om at likhetsprinsippet
var av det gode. Hun holdt på sitt. Og takk og pris for det. Ennå
er vi ikke et "enhetliggjort folk". Ennå har vi takk og lov noen
blandt oss som tør å være kritiske mot herretenkerne.
Vi finner dem i miljøbevegelsen og i andre humanistiske grupperinger,
men også i lokalsamfunnene, i samarbeidsutvalgene, i hjemmene og
i folkeaksjonen for 6-åringene. Felles for dem alle er at de frykter
"vi-alene-vite-menneskene" som Grundtvig i sin tid kalte dødbiderne.
Tross dødbidernes enorme makt burde likevel de store politiske ideologiers
tid snart være forbi. Ideologier holder aldri mål og har kostet
flere hundretalls millioner mennesker livet alene i dette hundreåret.
Ei heller duger markedsøkonomi eller moderne teknologi til alene
å løse verdens problemer, og demokratiets dager vil være
talte dersom man overlater styringen til ekspertene.
Likeså lite som det lar seg gjøre å
konstruere en enhetlig læreplan, lar det seg gjøre i vår
kompliserte verden å konstruere en enhetlig universalløsning
for alle verdens problemer. Forhåpentlig finner vi den aldri. Kanskje
er det nettopp meningen at vi ikke skal finne en slik "løsning"
og at det ikke finnes noe enhetlig og absolutt som passer alle og som i
og for seg er sant, godt, vakkert eller viktig å lære seg,
men at det varierer etter tid og sted. Likevel må vi ha lov til å
tro at det er mulig å gjøre verden noe mer human enn den er
i dag.
Minst av alt har det noen hensikt å lansere
nye fikse ismer og teknokratiske helhetsløsninger eller markedsøkonomiske
modeller som skal løse verdens problemer.
Derimot blir det nødvendig å ta vare
på det beste i vår humanistiske frihets- og ansvarstradisjon:
Fra Erasmus av Rotterdam og Sebastian Castellio fram til Henrik Ibsen,
Leo Tolstoj, Stefan Zweig og de østeuropeiske dissidentene som alle
forfekter friheten og respekten for livet og dets mangfold.
Den viktigste oppgaven her og nå er å
skåne barna våre for samme skjebne som menneskene fikk i Huxleys
fagre nye verden, og for borgerkrigens og rasismens redsler.
Det er viktig at vi ikke tror blindt på makthaverne
når de konstruerer reformer. Makthaverne representerer ganske andre
"verdier" enn det vi tror.
Trenger vi inn bak alle de pene flosklene i alle
høringsutkastene og planene deres, vil vi raskt forstå at
det er all grunn til å rope et varsku her.
Dagens skole - og enda mer morgendagens skole slik
den avtegnes i de nye reformene - bygger i hovedsak på et mekanistisk
og markedsøkonomisk syn og på en forestilling som er preget
av sammenhengsløshet og en god del kvasivitenskapelighet. I denne
verden hvor skolens hovedoppgave er å rette seg inn etter arbeidsmarkedets
og næringslivets behov, gis våre barn ingen rett til å
leve en dag av gangen. Her baseres alt på lydighetsoppdragelse og
kunnskapsopphopning som raskt gjør barn til passive tilskuere.
Satt på spissen: Humanistene har tapt. NHO
og LO seirer på alle fronter! Nå skal barna formes i seierherrenes
bilde. Hverken i vårt land eller i resten av den vestlige verden
- er det lenger plass til "potteplanteprinsippet" i pedagogikken. Man lar
ikke planten utvikle seg etter den "plan" som ligger innebygget i den.
Som Pascal sa: "Den som tror at alle bær modnes samtidig med jordbæret,
vet ingenting om druen".
I stedet blir det plantens oppgave å tilpasse
seg alle slags ytre krav og behov. Selv om man i den nye grunnskolereformen
vektlegger tema- og prosjektarbeid, er det ikke noen erstatning for at
man fratar barna deres rett til å være barn. Barna og de unge
får stener for brød. På det kan de ikke leve et menneskeverdig
liv.
I stedet får man en hensynsløs kamp
for tilværelsen der bare den sterkeste og den smarteste overlever
13 års pliktig skolegang som fra 1997 vil omfatte 99,9 % av alle
unge i vårt land.
Er det da så merkelig at flere og flere unge
underveis i sin trettenårige enhetliggjøring reagerer med
å slå fra seg?
Hittil har vi lagt skylden på TV, på
metallic-rocken, på satanistene, på de livsfarlige rollelekene
som nå er så populære hos de unge og på verdens
vold og mangel på moral når vi skal forklare hvorfor så
mange unge ender som kriminelle eller på annen måte avspores.
Men er det ikke nå på tide å spørre
om det er skolen som "uteksaminerer" flest "kriminelle" og "avsporede"?
(...)
Jeg forstår utmerket vel alle disse guttene
og jentene som i dag - i verdens beste skolesystem - er fed up og vil ut
av det. Ingen dag har vært lykkeligere i mitt liv enn den dagen jeg
fikk slutte skolen.
Annerledes i dag. En stor del av de unge kommer
sørgelig til kort i systemet. De vil aldri få arbeid, og vil
forsvinne - ifølge næringslivets toppsjefer - i "det store
svarte hullet". Av den grunn reagerer disse unge med hele sin kropp og
sitt følelsesliv i blindt opprør på den groteske eksersisen
i skolen - ironisk nok kalt "livslang læring". Etter min mening er
de unges reaksjoner sunne - og det er snarere oss vellykkede voksne det
er noe alvorlig galt med.
Jeg spør igjen: Er det vi underdanige og
velutdannede borgere som fortjener å bli kalt kriminelle fordi vi
gjør disse unge ille med vårt skolesystem og våre tempoplaner
- unnskyld, læreplaner?
***
DESEMBER 1997 /
LUK 11,47 Ve dere! Dere bygger gravmæler for profetene,
de som fedrene slo i hjel!
LUK 11,48 På den måten blir dere vitner som går
god for det fedrene deres gjorde. For de slo i hjel, og dere bygger gravmæler.
LUK 11,49 Derfor har også Guds visdom sagt: Jeg vil sende
til dem profeter og apostler; noen av dem skal de slå i hjel, andre
skal de forfølge.
LUK 11,50 Derfor skal denne slekt få svare for alt det
blod av profeter som er utøst helt siden verden ble til,
LUK 11,51 fra drapet på Abel og like til drapet på
Sakarja, han som ble drept mellom alteret og templet. Ja, jeg sier dere
at denne slekt skal svare for det.
LUK 11,52 Ve dere lovkyndige! Dere har tatt bort kunnskapens
nøkkel. Selv gikk dere ikke inn, og dem som ville gå inn,
har dere hindret."
LUK 11,53 Da Jesus gikk derfra, var de skriftlærde og fariseerne
rasende og trengte inn på ham med alle mulige spørsmål.
LUK 11,54 De lurte på ham og prøvde å få
ham til å si noe som de kunne felle ham på.
LUK 12,1 Imens strømmet folk til i tusenvis, og de stimlet
slik sammen at de holdt på å trå hverandre ned. Da begynte
Jesus å tale, først og fremst til disiplene: Ta dere i vare
for fariseernes surdeig, hykleriet!
LUK 12,2 Ingen ting er gjemt uten at det skal fram, og ingen
ting skjult uten at det skal bli kjent.
LUK 12,3 Derfor skal det dere har sagt i mørket, bli hørt
i lyset, og det dere har hvisket i ørene på folk i det innerste
rom, skal bli ropt ut fra hustakene.
LUK 12,4 Jeg sier dere, mine venner: Vær ikke redde for
dem som slår legemet i hjel, men siden ikke kan gjøre mer.
LUK 12,5 Jeg skal vise dere hvem dere skal frykte: Frykt ham
som først kan slå i hjel og så har makt til å
kaste i helvete. Ja, jeg sier dere: Det er ham dere skal frykte!
***
NOVEMBER 1997 /
***
OKTOBER 1997 /
***
SEPTEMBER 1997 / rlh
Nattetanker frem i dagen!
Av Alf Larsen (1885 - 1967, Norge), fra hans hovedverk «Nattetanker», Dreyers Forlag, Oslo 1951 :
Det synes som om det der blir sagt ut fra tiden ikke har noen værdi.
Det forsvinner som om det ikke var blitt sagt. Det som blir sagt ut over
tiden blir ved å bestå, undertiden meget lenge, undertiden
«til evig tid».
Der synes å være to dimensioner her, en som bærer oppover
mot evigheten og en som bærer nedover mot endeligheten, en som har
livet og en som har døden i sig.
Man skulde ikke synes at det var vanskelig å velge mellem de to retningslinjer
for ens liv og bestrebelse, men det viser sig at det er meget svært.
Fristelsen til å følge den brede vei, til å «blande
sig i diskusionen» er uhyre stor. Selv de største faller undertiden
for den.
Fra side 174.
---
Å
tale til tiden er som å tale til vinden. Den suser videre og feier
dine ord bort i sitt sus.
Fra side 44.
---
Hvis
vi ikke vokste ut av tiden hvad var da vår vekst?
Fra side 97.
---
Å
komme til bevissthet om dette: at vi ikke lever i tiden men i evigheten,
det er den store omvendelse.
Fra side 176.
---
Må
ikke den som lever bevisst alltid være en opprører? Verden
sover jo!
Fra side 112.
---
Gjør
dig rede, bliv lys! står der i en av det Gamle Testamentes profetier.
Det
vil altså si: kun ved selv å bli lys får vi del i lyset.
Fra side 63.
---
I tider som disse må man kjøpe sig sin frihet med bannlysning.
Kostbart å være menneske idag!
Fra side 110.
---
Du kan være viss på at alle de riktige er riktige og alle de
gale gale! De store ånder har utsikt til hverandre tvers over alle
tiders avgrunder og fjerner.
Fra side 63.
---
Det moderne menneske lever i en uvirkelighetens sfære, og derfor
møter det alt fra den sanne virkelighets verden som om det var fantomer.
Fra side 60.
---
Når rettfærdigheten klær sig i urettfærdigheten
og sannheten i usannheten stilles menneskene på den ytterste prøve.
Da lyder det som i begynnelsen: Adam, hvor er du?
Fra side 58.
---
Forhærdede mennesker finner hverandre forbausende lett.
Knokkelmannen behøver ingen trommer for å kalle sin hær
sammen. De hører på lang avstand knoklerne rasle!
De levende har det ikke så lett, de er henvist til å kjenne
hverandre på vesenet, som det står om englene i vår gamle
homiliebok.
Fra side 61.
---
Å
være klok er formen for å være simpel i det åndelige.
Fra side 142.
---
Det er en lidelse det almindelige menneske aldrig vil forstå: lidelsen
ved å se det store sammenblandet med det små, det lave forvekslet
med det høie - kort sagt vektenes forfalskning.
Det almindelige menneskes egenskaper kan sammenfattes i det ord: han er
kvalitetsløs.
Fra side 63.
---
Jeg har ofte fornemmelsen av at jeg befinner mig i en ren skyggeverden,
når jeg går her på jorden blandt menneskene og især
i byerne. Jeg synes jeg kan forstå en blomst, et tre, havet, skyerne,
ja til og med stenene. Men overfor et betonbygg eller en bil står
min forstand stille. Dette er ikke sandt! Jeg tror heller ikke på
dem, disse utrolig dumme mennesker som ikke fatter annet en dette! De må
være av samme art som disse ting: døde, mekaniske, trukket
opp av en fremmed hånd, ikke bevegbare i sig selv. De har også
allesammen et sært spøkelsesaktig utseende, og hvad de sier
lyder omtrent som motorsurr; noen mening har det ikke, jeg kan iallfall
ikke begripe det, og ikke gjøre mig forståelig for dem.
Hades, tenker jeg, og føler mig som Dante ved Vergils hånd.
Ja, for jeg har jo gudskjelov min Vergil.
Fra side 110.
---
Idag er vi alle henvist til å være vår egen advokat,
ingen andre forsvarer oss.
Fra side 86.
---
Høie bjerge har jorden med fabelaktige utsyn - men vår gravhøi
gir dog den videste utsikt.
Fra side 97.
---
Man skal ikke kaste perler for svin. Men er der efterhånden andre
å kaste dem for?
Bibelen blir vanskeligere og vanskeligere å efterleve!
Fra side 20.
---
Er det «verdensflukt» å vende et galehus ryggen?
Fra side 33.
---
Denne jord har vi solgt, og vi må gjenkjøpe den.
Fra side 114.
---
Gyldne morgener i sjelens verden, tanker som hvite måker under himlen
i ubesværet flukt - til det håp står vi opp hver dag.
Og det ligger til dig å virkeliggjøre det, det ligger ikke
i «været».
Fra side 67.
---
Hvem er det som kommer med det nye? Det er de som bærer det gamle
uskadt frem igjennem tidernes forvirring.
Fra side 53.
---
Et menneske som søker sig selv finner tilslutt Gud.
Fra side
65.
---
Et menneske er like meget værdt som hele skapningen, sa de gamle
jødiske vise. Allerede dette ord viser at gudserkjennelsen var kommet
klar til verden før Kristus.
Fra side
83.
---
Et sted kan du alltid finne et fristed, hvor ingen makt i verden kan nå
dig. Det er i menneskeligheten.
Fra side
58.
---
Gjennom medlidenhet til forståelse. Kun ved å lide med
kan vi fatte den store smertensvei som er alle menneskers vei, verdens
via dolorosa.
Fra side
58.
---
Vår evne til medopplevelse er alt. Verden lukker sig ikke opp for
noen annen nøkkel.
Fra side
140.
---
Man drikker av alle pytter når man ikke vet hvor kilden er.
Fra side
87.
---
Hvorfor det er så vanskelig å bevise Guds eksistens? Fordi
det er ganske unødvendig!
Fra side
100.
---
De ler når de hører ordet Gud, og allikevel vil de at man
skal ta dem alvorlig.
Fra side
78.
---
Det store - likesom det sanne - kan egentlig kun sees av uskylden, «det
ogumlade blick».
Fra side
86.
---
Gud frister oss med å være menneske, Djevelen med å slippe
for det.
Fra side
101.
---
Dyret har sitt instinkt, menneskets instinkt er dets samvittighet. Når
dyrets instinkt kommer i uorden dør det, når menneskets samvittighet
kommer i uorden blir det en djevel.
Fra side
48.
---
***
AUGUST 1997 / rlh
Du skal ikke sove
Det er et dikt norske dikteren Arnulf Øverland (1889- 1968) skrev under 2. verdenskrig, som er svært så aktuelt også i disse dager, ord for ord, linje for linje og i alle versene, i hele sin mening. Det er hans dikt "Du må ikke sove", som går slik:
- Du må ikke sove! Du må ikke sove!
Du må ikke tro, at du bare har drømt!
I går blev jeg dømt.
I natt har de reist skafottet i gården.
De henter mig klokken fem i morgen!
Hele kjelleren her er full,
og alle kaserner har kjeller ved kjeller.
Vi ligger og venter i stenkolde celler,
vi ligger og råtner i mørke hull!
Vi vet ikke selv, hvad vi ligger og venter,
og hvem der kan bli den neste, de henter.
Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre?
Kan dere absolutt ingenting høre?
Ingen får se oss.
Ingen får vite, hvad der skal skje oss.
Ennu mere:
Ingen kan tro, hvad her daglig skjer!
Du mener, det kan ikke være sant,
så onde kan ikke mennesker være.
Der fins da vel skikkelig folk iblandt?
Bror, du har ennu meget å lære!
Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves.
Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves!
Verden har glemt oss! Vi er bedratt!
Du må ikke sove mer i natt!
Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap
og tenke på hvad der gir vinning og tap!
Du må ikke skylde på aker og fe
og at du har mer enn nok med det!
Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammmer dig selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der og glemme!
Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!
Du vet jo, at skolebarn er soldater,
som stimer med sang over torv og gater,
og oppglødd av mødrenes fromme svig,
vil verge sitt land og vil gå i krig!
Du kjenner det nedrige folkebedrag
med heltemot og med tro og ære -
du vet, at en helt, det vil barnet være,
du vet, han vil vifte med sabel og flag!
Og så skal han ut i en skur av stål!
og henge igjen i en piggtrådsvase
og råtne for Hitlers ariske rase!
Du vet, det er menneskets mening og mål!
Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent.
Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent.
Jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred,
på arbeid, på samhold, på kjærlighet!
Men den som ikke vil dø i en flokk
får prøve alene, på bøddelens
blokk!
Jeg roper i mørket - å, kunde du høre!
Der er en eneste ting å gjøre:
Verg dig, mens du har frie hender!
Frels dine barn! Europa brenner!
*
Jeg skaket av frost. Jeg fikk på mig klær.
Ute var glitrende stjernevær.
Bare en ulmende stripe i øst
varslet det samme som drømmens røst:
Dagen bakom jordens rand
steg med et skjær av blod og brand,
steg med en angst så åndeløs,
at det var som om selve stjernene frøs!
Jeg tenkte: Nu er det noget som hender.
- Vår tid er forbi - Europa brenner!
***
JULI 1997 / rlh
Et hjem - Samfunnets beste vern
Det er stort
å være kunstner, å være en fremragende arkitekt
som kan oppføre betydelige og praktfulle byggverker, å være
en dyktig forretningsmann som forstår å skaffe seg en formue,
å være en innsiktsfull bonde eller en dyktig håndverker,
stort å skape seg et navn som forfatter, politiker eller sportsmann.
Men å bygge hus og samle penger, dyrke jorden og lage møbler
er likevel ikke det største i verden. Å skape seg en god leveveg
er ikke alt som hører med til livet. Ære og berømmelse
når heller ikke så langt. Nei, vi trenger stundom å løfte
blikket litt høyere og se utenfor denne jords snevre horisont -
utenfor alt det som er forgjengelig og engang vil forsvinne, uansett hvor
stort og herlig det kan se ut i den jordbundnes øyne. Vi behøver
å få blikket åpnet for det som har evighetsverdi og hører
med til kallet fra det høye. Da vil mangt og meget se ganske annerledes
ut for oss.
Da vil vi komme
til å forstå at ingen gjerning på jorden kan være
større enn den som er betrodd foreldre. Da ser vi heimen
som grunnvollen for samfunnet - det borgerlige så vel som det kirkelige
- og foreldrenes virke som det medbestemmende i alle menneskelige foretagender,
som det avgjørende for samfunnets velferd, kirkens framgang og nasjonens
trivsel.
Og har vi først
fått øynene opp for dette, så innser vi straks at det
som landet mest av alt trenger, er fedre og mødre med den rette
forberedelse til foreldrekallet. Heimen er den første og viktigste
skole, og barnets framtid er i aller høyeste grad avhengig av den
påvirkning som det får der. Om det ofres aldri så mange
millioner på landets skoler, vil hele vårt undervisningssystem
ikke kunne utrette hva det skulde og burde, før betydningen av foreldrenes
arbeid blir fullt ut anerkjent og forstått, og fedre og mødre
får den rettledning som svarer til deres store og hellige ansvar.
Det er derfor
innlysende at ikke bare foreldre, lærere og oppdragere, som er med
å forme karakteren i barne- og ungdomsårene, men også
unge mennesker, som må ventes før eller seinere å skulle
påta seg foreldrekallets betydningsfulle plikter, burde overveie
og søke å sette seg inn i de spørsmål som knytter
seg til denne viktige sak.
Fra forordet til boken "Et hjem - Samfunnets beste vern - dets betydning og innflytelse" av fhv. skolebestyrer L. Muderspach, Norsk Bokforlag, Oslo 1944 - 11. opplag: 81. tusen. Bokens innledning har videre ord som enda i dag - Arbeiderpartiets mangeårige hærjinger i vårt samfunn til tross - ikke er mindre aktuelle enn den gang:
Selv om menneskenes følelsesliv uten tvil har gått igjennom ganske store forandringer i det siste slektledd, så er det sikkert bare få som ikke kjenner seg tiltalt og grepet av den vakre sangen:
"Om gleder enn
oss følger
hvert fjed vi
vandrer frem,
vår tanke
vil seg vende
med lengsel
mot vårt hjem;
for aldri her
i verden vi finner noe sted
hvor som i barndomsdager
vårt hjerte nyter fred.
Hjem, hjem!
- mitt kjære hjem! -
Nei, ingen plass
på jorden
er skjønn
som du, mitt hjem!"
For er det ikke
sant at tanken på heimen rører ved de ømmeste strenger
i hjertet hos de fleste? Heimen står jo som innbegrepet av det kjæreste
vi har her på jorden: far og mor, brødre og søstre.
Det vekker barndomsminnene, et vell av tanker trenger seg inn på
oss - tanker som snart kaller tårer fram i øyet, snart smil
på kinn. Tanken på heimen vekker nesten alltid noe varmt og
mildt, selv om det bare er den fattigste hytten som har dannet rammen om
denne heimen.
Betydningen
av heimen trer også tydelig fram når en tenker på at
hele samfunnet består av familier, og at samfunnet blir slik som
disse familier er. Dets velferd så vel som kirkens framgang og nasjonens
trivsel og utvikling avhenger av den innflytelse heimen øver. At
heimene må bli så gode som mulig, er derfor en samfunnssak
av den aller største betydning. Alt som kan høyne familielivet
i heimene, har verdi ikke bare for det enkelte menneske, men for hele nasjonen.
I betraktning
av disse forhold er det forbausende at det ikke blir gjort mer for å
bringe opplysning om vilkårene for et sunt og lykkelig familieliv.
Riktignok finnes det foreninger, og riktignok utgis også en del tidsskrifter
som arbeider i den retning, men sammenlikner vi disse bestrebelser med
det som blir gjort fra annet hold for å tilintetgjøre heimen
ved å ødelegge det gamle, ideelle familieliv, så må
vi med sorg innrømme at de nedbrytende krefter synes å være
langt sterkere enn de oppbyggende.
For i noen grad
å motvirke disse nedbrytende innflytelser i tiden må det utføres
et målbevisst opplysningsartbeid. Det må pekes på hva
som er godt i det nye som kommer fram, men også på det
samfunnsnyttige og hellbringende i det gamle. Det som har varig
betydning, må det vernes om, forat ikke noe av det som hører
med til oppbyggingen av et sunt samfunn, skal gå tapt.
***
JUNI 1997 /
Hvor hører barnet hjemme?
Fra tidsskriftet LYS m / Morsdag nr. 1, 1997, 44. årg., s. 17.
Utgis av Akademi for Kristen Folkeopplysning.
I de absolutt
siste ord i G.T. hos profeten Malakias, skriver profeten slik om Elias
og Fredsrikets komme: "- og han skal vende fedrenes hjerte til barna, og
barnas hjerte til deres fedre, så jeg ikke skal komme og slå
landet med bann".
Derfor er det
svært unaturlig at barna og deres oppdragelse trekkes mer og mer
bort fra mor og far.
Om dette skrev
en kvinnelig lege et glimrende leserinnlegg i Aftenposten 6.3. 95. Hun
hadde tidligere hatt en fyldig kronikk som ble angrepet av en dr. philos.
Hun svarte som en mor skal svare:
"Jeg har aldri
pretendert å gi noen vitenskapelig fremstilling av mor / barn-forholdet.
Det er særdeles vanskelig å finne metoder som man tør
ha tillit til i utforskningen av menneskelige relasjoner og følelser.
Min tilnærming springer ut fra en instinktiv og logisk erkjennelse
av at jeg som mor, er gitt evnen til forståelsen for og tilfredsstillelse
av mitt barns behov. --- Det er mye biologi omkring fødsel og spebarnstid.
Ved å studere mennesker som lever mer i pakt med sine instinkter
og sin natur enn vi gjør, kan vi med letthet observere mor / barn-symbiosen.
Hos mange såkalte naturfolk er spebarnet i nesten kontinuerlig fysisk
kontakt med en voksen person; henger på kroppen om dagen og sover
i sengen om natten. Dette appellerer til mine instinkter og følelser.
Det er lite hyggelig av den grunn å bli beskyldt for å være
henfallen til eldgamle dogmatiske myter. Mor / barn-forholdet er utvilsomt
eldgammelt, men psykoanalysen som jeg påstås å stå
i ledtog med, må sies å være pur ung i forhold.
Det er også
lite hyggelig å bli beskyldt for å være spekulativ, men
jeg trøster meg med at jeg er i godt selskap med talløse
generasjoner av mennesker og dyr før meg som har anvendt prinsippet
om å holde avkommet tett og nært under vingene så lenge
det er hjelpeløst og avhengig, og deretter gi det frihet til å
slippe taket. Mennesket er skapt med evnen til å reprodusere seg
selv, og, tror jeg, evnen til å ivareta eget avkom. Det kan umulig
ha vært meningen at man ikke skulle mestre denne oppgaven før
læreverkene kom på markedet.
Det faller meg
overhode ikke tungt for brystet at institusjonspregede barn ved hjelp av
store ressurser kan få en ny sjanse. Men det er vel ikke dermed ønskelig
at barn skal ha tilsvarende start i livet. Hans budskap høres for
meg ut til å være at hvis de første leveårene
likevel skulle vise seg å være avgjørende, er de ikke
så farlig, for man kan alltid reparere. Ved å tenke behandling
fremfor forebyggelse, kan man utsette barnet for mye lidelse og samfunnet
for store omkostninger og skremmende virkninger som vi kanskje bare har
fått en forsmak på." Vel talt mor!
***
MAI 1997 /
De tusen Lærere ...
Av Bjørnstjerne Bjørnson (1832-1910, norsk) :
En Mand udenfor
Stiftsmødet hadde sagt, at saa sant Forældrene trodde, at
det Højeste, Barnet hadde at lære, var Vejen til evig Salighed,
saa kunde de umulig overlate dette til tusen ukjendte Lærere og Lærerinner.
Forældrene og Præsterne maatte selv ta sig av Barnenes Indøvelse
i Bøn og Tro. Til det Øjemed maate Præsterne gjøres
fri for alt, som ikke kom Kirken ved, og sammen med prøvede Kristne,
hver paa sit Sted, overta denne Indøvelse.
Naar Præster
og Lægprædikanter, komne sammen som Kirke m o d a r b
e j d e r et saadant Forslag, som altsaa vilde gjøre Forholdet
ægte, og h o l d e r paa den gamle Slendrian med de mange
tusen Lærere og Lærerinner i Flæng, - hvem har saa længer
Agtelse for Stiftsmødet? Skulde man ikke ogsaa føle
A n s v a r o v e r f o r a l l e d i s s e L æ
r e r e o g L æ r e r i n n e r ?
Hvad vil det
egentlig sige, at mange tusen Lærere og Lærerinner s
k a l indøve Barnene i Bøn og Tro?
Under de nuværende
Forhold vil det sige det samme som at jage - lad mig sætte tusen
Familier fra Levebrødet; eller at tvinge Forsørgerne in i
Samvittighedskval og Hykleri.
Tog Stiftsmødet
nogetsomhelst Hensyn til det? - Nej.
--- 1893. Fra "To aabne Brev til Sognepræst Sven Brun. Første Brev").
***
APRIL 1997 /
De selvsamme bøker og de selvsamme tanker
Bjørnstjerne Bjørnson (1832-1910, norsk):
De selvsamme
bøker og de selvsamme tanker
fra Lindesnes
til Nordkap, saadan staten os sanker
i en alting
og os alle konserverende forening,
hvori alle pene
folk faar en eneste mening.
De selvsamme
bøker og de selvsamme tanker,
som flinkt av
hele slægten gjør en eneste en,
en fortræffelig
fyr, der kan staa paa et ben
og ramse hele
leksa, som man slipper et anker.
*
MARS 1997 /
Friheten for en rett linser
Det er en skremmende
trend i det moderne samfunn i retning av å avskaffe friheten i yrkesutøvelsens
og yrkesutøvernes navn. Lærerorganisasjonene vil oppheve foreldreretten
og friskolene, og monopolisere undervisningen til fordel for fagets medlemmer.
Nå kommer også et forslag om å begrense en annen frihet,
kystbefolkningens allemannsrett. Det skjer i yrkesfiskerens navn.
Vi tror nok
mange yrkesfiskere vil betakke seg for hjelpen.
Søre
Sunnmøre Fritidsfiskarlag har kontaktet oss. De kjemper en kamp
for allemannsretten. Den går tilbake til uminnelige tider. Kystens
befolkning har alltid fritt livnært seg av havets spiskammers.
Men nå
vil Arbeiderpartiet, sammen med Senterpartiets representanter i komiteen,
legge sterke begrensninger på et til nå nærmest fritt
fritidsfiske.
De nye supertrålerne
får ta sine gigantfangster som før. Men fritidsfiskeren som
vil drive en liten næring med elleve torskeruser, skal begrenses.
Mange mener
at de nye restriksjoner gir yrkesfiskeren større trygghet. Det kan
vi ikke se.
Og den prisen
vi betaler med, er vår frihet. Frihetens rom blir stadig mindre.
Folk gjøres mer og mer avhengig av staten og de store organisasjoner
i samfunnet. Muligheten for den enkelte til selv å klare seg blir
mindre.
Den utviklingen
er farlig.
Vi vil ikke
ha et samfunn som blir mer og mer slik at "Storebror ser deg".
Sjefredaktør Finn Jarle Sæle på lederplass i dagsavisen Dagen, s. 3, onsdag 12.03. 1997.
*
FEBRUAR 1997 /
) Konklusjon
Det er tvingende nødvendig at det etableres et forsvar for våre barn: at herretenkerne i skoleverket i den snart fascistoide staten Norge ikke får sin vilje. Kjære lesere, lærere, forfattere, foreldre, besteforeldre og andre. Vær med i denne kampen. For de neste generasjoners skyld. Det er viktig at vi møtes før det er for sent. La oss starte med å samtale om hva som kan gjøres. Det er ikke det samme som å "preike" bort tiden.
Jan Andrew Nilsen i boken "Uten fallskjerm - ", Lanser Forlag / Åpent Forum Årvoll, Oslo 1994. ISBN 82-7328-0659.
*
***
---