- 10.12. 1997, Dagen, 3/3 lederplass s. 3, onsdag : "Friskoleprinsippet", av FJS.
- 16.01. 1998, Dagen, s. 2 / friskolene / mening / synspunkt, fredag
: "Friskoleprinsippet
og Dagen", av Øyvind Håbrekke.
***
Dagen kommenterer
på lederplass 10.12.97 mine uttalelser om friskolene. Jeg er
glad for at vi får en debatt om disse viktige spørsmålene,
og at også Dagen vil delta i denne.
Først to viktige presiseringer:
- Mine uttalelser gjelder friskoler på
grunnskolenivå.
- Jeg vil ikke legge ned eksisterende friskoler,
slik man kanskje kunne få inntrykk av ved å lese Vårt
Land. Men jeg tror vi må vurdere hvor mange nye vi skal åpne
for i årene framover.
I forhold til lederartikkelen føler
jeg litt behov for å nyansere framstillingen av hva som er mine argumenter
for å stramme inn muligheten til å starte friskoler. I Dagen
kan man få inntrykk av at det er prioriteringen av ressurser i kommunene
som er mitt argument. Mitt hovedpoeng var imidlertid et annet: I et stadig
mer individualistisk samfunn må vi spørre oss hvordan et økende
antall friskoler påvirker det samfunnet vi lever i. Hva gjør
det med byene at ulike grupper har stadig mindre kontakt med hverandre?
Hva gjør det med bygdene at de deles på midten, slik at nabounger
slutter å leke med hverandre? Uansett hvor høyt man setter
foreldreretten, kan ingen ansvarlige politikere la være å stille
seg disse spørsmålene.
Dagen peker på at foreldreretten er
forankret i Guds Ord. Jeg er enig i at foreldrenes ansvar for barna er
forankret i kristne verdier. Men hvordan dette skal forvaltes i praksis
er et spørsmål om menneskelige vurderinger. Det er jo for
eksempel undervisningsplikt her i landet. Derfor stilles det jo strenge
krav til alternativet hvis man vil slippe å gå i den offentlige
skolen. Er det også et inngrep i foreldreretten?
Foreldreretten er altså ikke et absolutt
prinsipp, der spørsmålet er enten-eller. Det er et spørsmål
om i hvilken grad foreldrene skal ha anledning til å velge ulike
alternativer.
Verden har aldri forandret seg raskere enn
det den gjør nå. Det er mye positivt i de raske forandringene
som skjer, men det krever at politikerne er villig til å tenke mange
år fram i tid og møte utfordringene i tide.
Det krever blandt annet at politikerne er
bevisst på å bevare og utvikle de verdiene som samfunnet bygger
på. Vi har vårt kristne verdigrunnlag, og vi har en del mellommenneskelige
verdier som for eksempel ansvar, toleranse og nestekjærlighet. Disse
mellommenneskelige verdiene henger nært sammen med det kristne verdigrunnlaget,
men deles også av minoriteter som tilhører andre religioner.
Vi må verne om disse verdiene, og vi må trygge det kristne
verdigrunnlaget.
Jeg synes ikke det skal være valgfritt
om man vil forholde seg til de spillereglene et samfunn bygger på
- og heller ikke de verdiene vi bygger på. Jeg synes hverken kristne
eller muslimer har en uangripelig rett til å «melde seg ut»
av fellesskapet, dersom det får store negative konsekvenser for fellesskapet.
Når politikerne kan pålegge en
undervisningsplikt, er det ikke noen form for overstyring om man gjør
en litt mer helhetlig vurdering av følgene for lokalmiljøet
når man behandler en søknad om å starte en ny skole.
Jeg synes vi skal ta vare på foreldreretten. Men jeg mener det er
politikernes ansvar også å kunne gjøre en overordnet
vurdering, utfra hvilke følger det vil ha for bygda eller byen om
nye skoler blir etablert.
---
BILDE (s/h, lite) med teksten: Øyvind Håbrekke er leder i KrFU
---
***
10.12. 1997, Dagen, 3/3 lederplass s. 3, onsdag :
Kristelig Folkepartis Ungdom kom nylig med
et utspill om friskoler som glemte selve hovedsaken. Vi må blankpusse
friskoleprinsippet og foreldreretten igjen.
Kirke- utdannings- og forskningsminister Jon
Lilletun satte straks saken på plass. Det er overhodet ikke aktuelt
at den nye regjeringen skjærer ned på bevilgningene til friskolene
som er en konsekvens av foreldreretten.
Det som lå bak KrFU-utspillet, var det
kommunale hensyn. Det går ut over ressursene i kommunene om en får
for mange friskoler.
Det er jo leit. Men det er ikke alltid tilfelle
i samme grad som det er blitt påstått.
Dersom det kommunale hensyn settes over foreldreretten
som har sin basis i Guds Ord, og friskoleprinsippet som er hjemlet i internasjonale
konvensjoner, da får vi en utgave av kommuneismen.
Vi trenger unge kristne politikere som kan
reise de store prinsippene og gi oss en ny ideologisk debatt. Debatten
må dreie seg om flere hensyn enn de som man kan sette en kommunal
prislapp på. Religions- og trosfrihet må ikke være underordnet
et vanlig herredstyrevedtak.
En ikke-sosialistisk regjering skal være
en regjering for borgerlig frihet, og forsvare de bærende prinsipper
for stat og samfunn.
Kristen ungdom må engasjere seg i vekkelse
og samfunnsreformasjon. Friheten er reformasjonens og vekkelsens ektefødte
barn. Friheten kom som en frukt av den bibelske torikelæren, ikke
som en frukt av sosialismens enrike-tenkning, der staten styrer skole og
religion.
***