-- Film-interesse-rlh20141205.html

-- film-omtaler-rlh-index.html ( intern ) -

---
---

Rune L. Hansen, 05.12. 2014 via Film Forum Spot (FFS):

Noen få henslengte ord om litt om min film-interesse og annet pr. 20141205:

Det meste jeg leser og skriver siden mine barn ble kidnappet er saks-dokumentasjon og relatert juridisk litteratur. Alt annet er under slike forhold lite relevant. Likevel har jeg nu i den senere tid av helse-messig nødvendighet tidvis forsøkt å avkoble tanker og følelser med annet innhold, i form av flere filmer. Jeg har alltid tidligere i livet hatt stor interesse for kultur, tradisjoner og kunnskap fra hele verden. Også i form av filmer. Nu også, men forholdet er mildt sagt tragisk.
   Nu er jeg i pauser og stunder i ferd med å se den tredje film-serien i den kinesiske Condor-trilogien. Efter noen av bøkerne til den ikke uten god grunn meget anerkjente wuxia-forfatteren Louis Cha, bedre kjent under pseudonymet Jin Yong. Kinas best-selgende forfatter. Hans bøker er filmatisert mange ganger og i flere versjoner. Den kinesiske wuxia forteller-tradisjonen har en slags eventyrlig ramme omkring fakta, historie og virkelighet. Med kamp-kunst, moral, mytologi, medisin, familie, etc. som vesentlige elementer.
   "Legend of the Condor Heroes" er første avsnitt i Condor-trilogien. Den versjonen jeg har er fra 2008, i 50 episoder. Og er meget bra og spennende. Om moral, kjærlighet, svik, forræderi, familie, blodsbånd, kidnappinger, etc. Forfriskende annerledes og bedre enn dagens norske og skandinaviske molbo-politikk. Mildt sagt.
   "Return of the Condor Heroes" er avsnitt nr. 2 i Condor-trilogien. Den versjonen jeg har er fra 2006, i 41 episoder. Også meget bra.
   "Heavenly Sword and Dragon Sabre" er avsnitt nr. 3 i Condor-trilogien. Den versjonen jeg har og nu har påbegynt er fra 2009, i 40 episoder (a 45 minutter). Jeg lar meg ikke skremme av at begynnelsen i dette tredje avsnittet virker noe unaturlig og skremmende, men vet enda lite om hvordan det fortsetter. Alt hva som er unaturlig virker jo i seg selv med rette skremmende. Men landskapene, naturen og bygge-kunsten i disse filmene og i mye kinesisk film og kultur er gledeligvis harmonisk og i pakt med naturer. I forfriskende kontrast til f.eks. moderne norske mildt sagt altfor skam-plettede landskaper og mange av verdens perverse urbane landskaper. (Norge er på flere måter et u-land og molbo-land, fjaset opp med en overflod olje-penger som viltert forvaltes av et politisk terror-regime.)
   Det er mange både meget bra og mesterlige filmer og film-serier fra Kina. Jeg har sett frem til å se den tredje film-serien i Condor-trilogien og har nu sett noen episoder. Den virker som å være noe annerledes og kanskje mere brutal enn de to første film-seriene. Begynnelsen nu handler særlig om en gutt som efter hvert blir omkring 10 år i Kina omkring 14. århundrede efter Kristus og som vokser opp med kamp-kunst og brutaliteter og som meget ivrig og dyktig lærer seg om medisin.

For mitt vedkommende er dette både spennende, forskrekkelig og tragisk. Meget tragisk efter at mine barn og jeg selv og min familie i april 2008 ble kidnappet, adskilt og fangeholdt - og fortsatt er det. Meget tragisk og livs-ødeleggende på så mange måter og i det heletatt. Blandt mye annet også med tanke på dette med medisin. Og mine barn som dermed ikke videreføres heller ikke de medisinske tradisjoner, kunnskaper og erfaringer jeg selv gjennom så mange år har innsamlet og erhvervet - også i og fra Norge. Alt dette og så veldig mye annet går tapt og ble det og er det nu umulig å viderebringe. Slike kunnskaper og erfaringer fra de gamle tradisjoner er nokså unike i Norge og Skandinavia. Og jeg er den som antagligvis eller kanskje har mest og best kunnskaper og erfaringer i Norge og Skandinavia blandt annet også med slikt. Tragisk, er mildt sagt. Men terror-regimet i dagens Norge ville både tilfeldig og målbevisst fort ha forfulgt, torturert og drept både Jesus, Buddha og alle andre og alt annet.
   Dermed er det også egentlig nokså meningsløst at jeg selv viderefører mine interesser uten min familie og til ingen andre enn meg selv. Alt og det hele og våre menneskeliv og vår fremtid er av terror-regimet gjort til noe ødelagt og uten verdi og uten livets rett. Meget tragisk, er som sagt bare mildt sagt. Og en meget underlig og håpløs situasjon. Jeg må på det nærmeste late som om det fortsatt er håp. Og samtidig forsøke å overleve i et liv som ikke mitt eget og i en kropp som ikke er min egen og i bestialske, livs-ødeleggende, katastrofale, menneske-fiendtlige omgivelser, i et forsøk på i neste-kjærlighet å foredle det lille som enda kan foredles.
   Også det å se film eller lese eller skrive litteratur har dermed heller ingen annen eller mere interesse, nytte eller hensikt. Og uten dette lille er alt fullstendig nokså uten mening, interesse eller hensikt. Folk flest i verden kan umulig overleve slikt noe hverken på kort sikt eller i lengre tid. Jeg forsøker dog stadig og videre til inn og efter dødens port.

Jeg forsøker til og med å se frem til den neste film-serien jeg har planlagt snart nu efter hvert i mitt fangenskap her hjemme å se. "The King’s Doctor (Horse Doctor)", fra Korea, 50 episoder laget i 2012. Om en veterinær fra Joseon-dynastiets tid, spesialisert i behandling av hester.

*

Annina Karlsson:
   Bra skrivet, samma känsla har jag då man blir satt som värdelös och det arv jag ville ge mina barn har jag inte orkat tänka på i all stress.