-- film-omtaler-rlh-index.html ( intern ) -

---
---

Rune L. Hansen, 15.09. 2016:

Nirvana In Fire - Nirvana i brann

Jeg er nettopp ferdig med å se den 54 episoder lange kinesiske filmen "Nirvana In Fire" ("Lang Ya Bang"), en nokså spesiell og interessant tv-serie fra 2015, i regi av Kong Sheng og Liu Xue.

Den er helstøpt, godt fremført og filmet og har en god og grundig gjennomført historie. Historikken, miljø-skildringen, kostymene, personlighetene, etc. er også godt og troverdig fremført. Litt elementer av både wuxia og humor har den også. Og som gledeligvis vanlig i mye kinesisk litteratur, inklusivt tv-serier, mye og dypsindig om god og dårlig moral og menneskers oppførsel. Det er slikt mennesker bedre kan lære forskjellen på rett og galt av.

Det er en meget stor forskjell på gode hensikter og strategier kontra dårlige.

Denne tv-serien er nok en av veldig mange høydepunkter fra filmens og kulturens verden fra Kina. Selv om dens mye dialog og mange involverte navn kan være vanskelig for mange.
   Den ble straks en stor suksess i Kina.
   Den er basert på Hai Yan sin roman "Lang Ya Bang", publisert på Internettet.

Den handler om en spesiell mann, Mei Changsu med en egentlig identitet som Lin Shu, som kommer til hovestaden og blir godt mottatt der. Dette i det 6. århundrede efter Kristus. Han er en intellektuell kapasitet som overgår alle andre, sindig, forstandig og enkel, med evne til å forutse begivenheter og personligheters handlinger. Høyt respektert av mange også i den pugulistiske verden (martial art verden, kamp-kunst verden), til tross for at han selv ikke er en pugulist, men tvert om har en meget syk og skrøpelig helse. Han er den som opprettet og leder Jiang Zuo Alliancen. Han blir beskyttet også av fremragende pugulister. Og har som sin følgesvenn også en ung gutt som er en meget dyktig pugulist, som er fåmælt og snakker mere med hjertet enn med munnen.

Politikk den gangen var det som foregikk i og fra keiserens nærhet, kretser og fronter. Han involverer seg i keiserens kretser og nærhet og reservert i politikken og personlighetene. En grusom forbrytelse i offentlig regi som skjedde 12 år tidligere har en sentral betydning i handlingen.

Når falske og onde mennesker eller mennesker med for snever samvittighet eller forhastede slutninger har for mye makt rammer det med ondskap mange mennesker i samfunnet og verden. Mere livs-ødeleggende og samfunns-ødeleggende enn noe annet. Det å tydeliggjøre dette er gledeligvis en velkjent og alminnelig bestrebelse i veldig mange kinesiske tv-serier. Også i denne.

*

*

Rune L. Hansen: