-- Noen-ord-om-medisin-20160728-rlh.html

-- film-omtaler-rlh-index.html ( intern ) -

---
---

Rune L. Hansen, 28.07. 2016:

Noen hastige ord om medisin, lege-vitenskap og kultur fra Korea, Kina og verden

Jeg var så heldig at den ene av butikkene jeg kom til i går hadde ferske, fine, store modne papaya-frukter som jeg fikk kjøpt to av, hver mere enn en kilo. Pluss mangoer og pasjonsfrukter, til og med flere sorter pasjonsfrukt. Disse tre slags frukter fra andre land er en ypperlig kombinasjon sammen, for å bruke sammen til blandt annet å lage til velsmakende og sunne marmelader og chutneys med gode egenskaper. I og med mange slags mulige kombinasjoner av krydder og annet tilbehør - også fra andre land.

I dag skal jeg påbegynne konservering av disse fruktene, en prosess som jeg bruker to til fire dager for å gjøre til en god, i glass hermetisert marmelade. Det er godt at det har kommet flere utenlandske varer i mange norske butikker nu i de senere årene, selv om jeg personlig under fangenskapet og utplyndringen her nu i mange år knapt har hatt noen muligheter for hverken å kunne handle i butikker eller å kunne nyttiggjøre meg det. Handelen har gått sent og tregt og mye dårlig her i Norge, med mange slags politiske sperringer og vanskeligheter. Men internasjonal handel mellom mange land er og blir og kommer til å bli enda stadig mere viktig og nødvendig.

Meningen og planene for meg og min familie, lenge før vi ble kidnappet, var også at vi skal videreformidle varer mellom mange land, med en slags butikk, ikke bare med nyttevekster, men også blandt annet med digital litteratur, musikk, pc-konsepter og forskjellig. Det var derfor jeg undersøkte og så meg omkring i Europa, for å finne egnede og rimelige bosteder for familien, slik at vi kunne ha og fordele og kommunisere flere egnede hjemsteder og ikke bare dette her i Norge. Imidlertid ble vi kidnappet av den politiske mafiaen i Norge og alt dette og alt annet for oss ble stoppet, utplyndret og ødelagt.

Mat og drikke blandt annet som medisin og kultur er meget viktig, men også det har for meg og min familie og våre liv nu i mange år blitt ødelagt. Iøvrig er dagens Norge i forhold til mange andre land også på dette området nær fullstendig et u-land. Interesserte i en bedre forståelse av dette kan jeg blandt annet for eksempel anbefale den koreanske filmen (tv-serie, i 70 episoder) "Jewel in the Palace (Dae Jang Geum)" fra 2003-2004, som bygger på virkelige hendelser og kultur i Korea for omkring 500 år siden. Korea har langt tilbake i tid hentet mye inspirasjon og forståelse fra særlig Kina, hvor særlig forståelsen for mat, medisiner, behandling, planter, sykdommer og helse har vært meget velutviklet og kultivert. Men Korea har, som de fleste kulturer i verden, sine enda unike verdier. Samtidig er Korea et godt foregangsland hva gjelder å ivareta, videreformidle og videreutvikle sine historiske forhold - også hva gjelder mat, medisiner og sykdom. Se blandt annet den koreanske tv-serien om Hur Jun, "Huh Joon, The Legendary Doctor Heo Jun / Heo Joon", i 64 episoder fra 1999-2000. Eller helst dens remake (ny-innspilling) i 135 episoder fra 2013, "Hur Jun, The Original Story (Gu Am Heo Joon). Også den er et skattkammer og et viktig bidrag i og for verden. I dagens Korea har det blitt laget flere slike og lignende meget gode tv-serier. Felles for slike kvalitets-filmer er blandt annet at de meget handler om og viser oss det iherdige arbeidet for medisin, anstendighet, kultur og moral, som med katastrofale konsekvenser blir forsøkt ødelagt av makt- og myndighet-misbrukende mennesker.

Fra Kina har også kommet noen. Blandt annet en i 2016, som også omhandler en lege og medisin-kulturen fra omkring det samme tids-rommet, for omkring 500 år siden, og omhandler virkelige personer og hendelser. Jeg sikter til den kinesiske tv-serien "The Imperial Doctress / Ming Medicine Woman" i 50 episoder. Også den meget bra. Og forhåpentligvis kommer det flere slike og lignende nu videre fremover, både fra Kina, Korea og andre land.

Også dette og slikt skal jeg - og forhåpentligvis også andre - skrive mere om efter hvert.

*

*