- 05.02. 1999, Adresseavisen, s. 7/ kommentar / debatt / Dagens innspill,
fredag :
«En
feil dom?», av Stein Henriksen og Jørgen Høgetveit,
Akademi for Kristen Folkeopplysning.
- 04.02. 1999, Dagen, helside 17 / debatt, torsdag :
«Mosvikdomen
- Siste del av to», av Hans Bovim, Oslo. NB!
- 03.02. 1999, Dagen, helside 17 / debatt, onsdag :
«Mosvikdomen
- Første del av to», av Hans Bovim, Oslo. NB!
- 14.01. 1999, Dagen, s. 16 / debatt, torsdag :
«Gjeldande
rett i Mosvik-saka», av Otto Dyrkolbotn, Vikanes. NB!
- 10.12. 1998, Dagen, hel-side 15 / bakgrunn / Verden i dag, torsdag
:
«Verdenserklæringens
tilblivelse», av Tore Lindholm, filosof og forsker ved Institutt
for menneskerettigheter, Universitetet i Oslo. NB!
- 08.12. 1998, Dagen, s. :
"Foreldrerett, opplæringsplikt
og statsmakt", Åpent brev til kirke og utdanningsminister
Jon Lilletun - fra Per Ola Hovd.
NB - HUN: - DENNE MÅ KORREKTURLESES!
- 04.12. 1998, Dagen, 2:2 s. 6 / nyheter, fredag :
«Stortingsrepresentanter
kritiserer Mosvik-dommen», av Svein Villy Sandnes.
- 03.12. 1998, Dagen, 2:3 s. 2 / mening / private skoler, torsdag :
"Ap
utraderer private skoler", av Bjørn Lende, Nå.
- 01.12. 1998, Dagen, s. 2 / mening / Mosviksaken / synspunkt, tirsdag
:
"Lov
og ikke lov i Mosviksaken", av Christian W. Beck. NB!
- 18.11. 1998, Dagen, s. 2 / Mosvik / mening, onsdag :
«Mulig
falsk vitneforklaring?», av Cato Aarø, Rådgiver
i Utdanningsdepartementet.
- 16.11. 1998, Dagen, s. 2 / mening / Mosvik / synspunkt, mandag :
«En
feil dom?», av Stein Henriksen.
- 16.11. 1998, Dagen, under SAKSET (på s. 2) :
«Norsk»,
fra Trønder-Avisa.
- 13.11. 1998, Dagen, forsiden + 2/2 s. 5 / nyheter, fredag :
«Ville
ha full frifinnelse i Mosvik-saken / Mindretallet gikk inn for full frifinnelse
i Mosvik-saken», av Svein Villy Sandnes.
- 18.08. 1998, Forsiden + s. 7, Trønderbladet, tirsdag :
"Krever
10 mill. / Hjemmeunderviser krever 10 millioner", av Gunn Heidi
Nakrem.
- 15.08. 1998, Forsiden + s.7 + Internett, Namdals-Avisa, lørdag
:
«Underviser
barna heime / Skole på heimebane», av Trond Eivind
Nilsen.
- 05.03. 1998, Trønder-Avisa, forsiden + s. 5, torsdag :
«Nekter
å vedta bøter på 5.000 kr. / Nå blir det rettssak»,
og «- Ingen vinnere», av Bjørn Sigurd Larsen
og Olav Malmo (foto).
- 08.01. 1998, Dagen, forsiden + s. 6 / nyheter, torsdag :
«Truer
med rettsak», og «Tana kommune krever at barna begynner på
skolen: Jan Olsen truer med rettssak», "Som Mosvik", av Svein
Villy Sandnes.
---
---
SAKEN GJELDER to foreldrepar fra Mosvik
kommune i Nord-Trøndelag som driver hjemmeundervisning av sine barn.
I utredning om «Ny lovgivning og opplæring»
utgitt av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet 4. juli 1995 står
det slik om opplæringsplikt og hjemmeundervisning: «Utgangspunktet
for den rettslige reguleringen av privat opplæring er Grunnskoleloven
paragraf 13 nr. 1, der det heter: «Born og ungdom har rett og
plikt til å gå på grunnskolen, dersom det ikkje på
annan måte får tilsvarande undervisning.»
BESTEMMELSEN bygger på et prinsipp om opplæringsplikt,
og ikke skoleplikt. Det blir understreket av paragraf
27 nr. 3, som gir kommunen et tilsynsansvar når det gjelder pliktig
opplæring som ikke blir gitt i den kommunale skolen. Kommunen har
i den forbindelse rett til å kalle barna inn til særskilt prøve.
Hjemmeundervisning er med andre ord en fullt lovlig sak. Når foreldreparene
i november i fjor ble stevnet for Inderøy herredsrett og idømt
en bot på 5000 kroner hver, subsidiært 15 dagers fengsel, var
det ikke på grunnlag av hjemmeundervisningen i seg selv. De ble dømt
for forseelse mot Grunnskolelovens
paragraf 13 nr. 0, Denne lyder slik: «Er ein elev borte frå
den pliktige undervisinga, kan foreldra eller dei som er i staden, straffast
med bøter dersom dei er skuld i fråværet. Offentleg
påtale blir ikkje reist utan når skolestyret gjer vedtak om
det.» Nå skriver rettens flertall under premissene for dommen
at «denne saken ikke gjelder spørsmålet om barna har
fått tilstrekkelig undervisning.» Det kjenner man seg tydelig
sikker på. Det ble det da også fremlagt bevis på under
rettssaken, av barnas tilsynslærer høyskolelektor Martha Straume.
Men når saken ikke gjelder hvorvidt barna har fått
tilstrekkelig undervisning, hvordan kan da rettens flertall dømme
foreldrene på bakgrunn av paragraf
13 nr. 10, som nettopp er rettet mot barn som er borte fra den pliktige
undervisningen? En kan ikke se at det her er rett lovanvendelse.
DET SAKEN GJELDER etter det flertallet skriver i premissene,
er «om kommunen av de tiltalte er gitt adgang til å føre
det lovbestemte tilsyn med undervisningen.» Når det gjelder
tilsyn, er det først det å si at barna har hatt tilsyn. Det
er utført av høyskolelektor Martha Straume, som i de fleste
kommunene i landet, der det drives hjemmeundervisning, har valgt som tilsynslærer.
Hun må altså sies å ha høy og allment anerkjent
kompetanse på området. Hvorfor har ikke Mosvik kommune kunnet
godta den tilsynslæreren som foreldrene har gått inn for?
Kommunen har stått på at det er kommunens
sak å oppnevne tilsynslærer, noe rettens flertall tydeligvis
har gitt dem medhold i.
Men en kan ikke se at det ligger implisitt i paragraf
27 punkt 3, som lyder slik: «Skolestyret fører tilsyn
med pliktig opplæring for dei som ikkje går inn i den kommunale
skolen, og skal, om det er grunn til det, kalle dei inn til særskild
prøve." Det skolestyret har plikt og rett til, er å føre
tilsyn. Det står ingenting i denne paragrafen om hvem som skal oppnevne
tilsynet. En kan derfor ikke se at skolemyndighetenes krav på dette
området har basis i loven.
DESSUTEN, all den stund kompetent tilsyn er oppnevnt og
har vært i virksomhet, hvorfor kunne ikke kommunen hatt tillit til
dette tilsynet? For å underlegge barna en særskilt prøve,
må det foreligge «en grunn til det», noe som ikke finnes.
Barna hadde hatt god undervisning og testrapporter fra landets fremste
ekspertise forelå, med gode resultater. Kommunen må komme frem
med en redegjørelse her.
På den annen side, hvorfor har foreldrene ikke funnet
å kunne underkaste seg det tilsynet skolestyret har oppnevnt? Her
er det et par ting å nevne.
Under premissene for dommen har rettens flertall vedgått
at det fra kommunens side ble begått en rekke feil under behandlingen
av denne saken. Det samme peker rettens mindretall på. Disse feilene
har bidratt til å svekke foreldrenes tillit til de kommunale skolemyndigheter.
Men det er et annet forhold som har veid tyngre:
I Grunnskolelovens paragraf
1 står det slik: «Grunnskolen skal i forståing og
samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ei kristen og moralsk
oppseding, utvikle allmennkunnskap så dei kan bli gagnlege og sjølvstendige
menneske i heim og samfunn. Skolen skal fremje åndsfridom og toleranse,
og legge vinn på å skape gode samarbeidsformer mellom lærarar
og elevar og mellom skole og heim.»
Dette er selve formålsparagrafen som viser hva som
er hensikten med grunnskoleopplæringen i Norge.
HER UNDERSTREKES foreldreretten som går ut på
at det er foreldrene som har det fremste ansvaret for barnas oppdragelse
og undervisning. Skolen kommer inn som den som hjelper foreldrene, en hjelp
som har forståelse overfor foreldrene og samarbeid med dem som sin
forutsetning. Under begrepet «forståelse» ligger respekt
for foreldrenes livssyn, i dette tilfellet deres kristne tro. Begrepet
«samarbeid» trenger vel neppe noen nærmere presisering.
Skolemyndighetene i Mosvik har under alle omstendigheter pliktet å
samarbeide med foreldrene ved etablering av tilsyn. En kan ikke se at det
er gjort, hvorfor de i virkeligheten har fraskrevet seg retten til evt.
tilsyn. En er forundret over at rettens flertall ikke har innsett dette.
Rettens mindretall har gjort det, og har gått inn for full frifinnelse.
«Skolen skal fremje åndsfridom og toleranse,
og legge vinn på å skape gode samarbeidsformer mellom lærar
og elevar og mellom skole og heim." Det er skolen og skolemyndighetene
som har denne oppgaven. Har skolemyndighetene i Mosvik vist toleranse overfor
foreldrene, og har de fremmet gode samarbeidsformer overfor dem? En kan
ikke se at det er tilfellet. Men da har skolemyndighetene brutt loven.
Det virker som rettens flertall har oversett dette. Hvordan er slikt mulig?
Skolemyndighetene i Mosvik har satt seg selv utenfor et
hvert tilsyn i hjemmeundervisningssaken på grunn av sitt brudd på
Grunnskoleloven paragraf 1.
Tilsynets intensjon er å sikre at elevene får
den undervisning de skal ha. Det har barna til hjemmeunderviserne i Mosvik
fått.
På denne bakgrunn har ikke foreldrene gjort noe
galt, noe politimesteren i Steinkjer i sin tid også kom frem til.
På basis av det som er anført ovenfor, kan
en ikke se annet enn at den dom som ble felt av rettens flertall, er feil.
MEN DET MEST alvorlige ved dommen er at den synes å
ville fremme myndighetenes rett og makt i undervisning og påvirkning
av barn fremfor foreldrenes. Dermed kommer den i strid med foreldreretten,
den som er solid forankret ikke bare i Grunnskolelovens
paragraf 1, men også, og først og fremst, i Grunnlovens
paragraf 2 som klart og tydelig sier « - deres barn» ikke statens.
Den samme rett som landets biskoper forsvarte i 1942 overfor de nasjonalsosialistiske
myndigheter i bekjennelsesskrivet «Kirkens Grunn".
Saken i Mosvik påkaller ethvert menneskes årvåkne
protest. Det gjelder vår grunnlovsfestede menneskerett - vår
gode folkefrihet og orden som ingen bør få ta fra oss uten
kamp. Vi er derfor glad for at foreldreparene i Mosvik tar denne harde
kampen mot en overmektig motstander. Desto viktigere er det at enhver rettenkende
mann og kvinne støtter foreldrene og foreldreretten og det mindretallet
som klokt og riktig stemte for full frifinnelse.
***
2. - 6. november 1998 behandlet Inderøy Herredsrett
(Steinkjer) en straffeprosesssak hvor Mosvik kommune hadde begjært
offentlig påtale mot to familier som begrunnet
i foreldrerett og kristen foreldreforpliktelse - hadde kjent det nødvendig
å ta sine barn ut av grunnskolen i Mosvik kommune, for så å
gjennomføre Grunnskolelovens undervisningsplikt i lovgyldig Hjemmeundervisning.
Det synes ubegripelig at Herredsretten - riktignok med støtte fra skolerettslig kompetanse både i Nord-Trøndelag og departementets grunnskoleavdeling kunne bøtelegge foreldrene etter Grunnskolelovens paragraf 13, 11 - uten å ta juridisk hensyn til Grunnskolelovens paragraf 1 og 13, l, som i høy grad angår dette saksfeltet.
På anmodning har jeg fått tilsendt den offentlige
saksorientering som det var erklært enighet om før rettsforhandlingene
startet. Denne saksorientering og avisreferatene (i avisen Dagen), er mine
kilder. Disse kilder viser at denne skolesaken slett ikke bare angår
Mosvik.
Hans Bovim,
Oslo
---
FOTO (s/h), med teksten :
Innsenderen skriver om Mosvikksaken: Avisreferatene
under rettsforhandlingene, og straffen som ble pådømt foreldrene,
vitnet urovekkende om at foreldreretten i norsk skole nå på
nytt er sterkt truet. ILLUSTRASJONSFOTO:
DAGEN, ARKIV
---
***
Kampen om skolefrihet pågår for tiden intenst
og markeres tydelig, - som ovenfor vist - ved utkastene til ny skolelovgivning
fra den forrige og den sittende regjering. Forskjellen på skoleplikt
- undervisningsplikt må sikres juridisk.
Hans Bovim,
Oslo
***
---
Cato Aarø, som er rådgjevar i
KUF, og førsteamanuensis Christian W. Beck har med utgangspunkt
i Mosvik-saka hatt ein debatt gåande i Dagen mellom anna om kva som
er «gjeldande rett» for heimeundervisning.
Dei er samde om at heimeundervisning er lovleg, og at det ikkje trengst
nokon søknad eller løyve for å byrja med slik undervisning.
Dei tykkjest også å vera samde om at dersom denne undervisninga
ikkje oppfyller visse minstekrav, kan kommunen gripa inn. Usemja gjeld
kor sterk styring kommunen skal ha med undervisninga, og kva som skal til
for at kommunen skal kunna stempla ho som utilfredstillande og dermed kunna
krevja at barnet skal tilbake til offentleg skole.
Dersom Aarø har rett i sitt syn, vil
kommunen i praksis kunna gripa inn utan omsyn til kvaliteten på undervisninga,
og utan at det i det heile vert vurdert kva som er til det beste for barnet
saka gjeld. Reiskapen han vil nytta er det lovpålagde tilsynet
kommunen skal ha med heimeundervisninga. Aarø sitt standpunkt inneber
at dersom heimeundervisaren ikkje vil godta den tilsynslæraren og
den tilsynsordninga kommunen vil ha, vert heimeundervisninga automatisk
ulovleg utan omsyn til innhaldet i ho. Dette gjev kommunane og det offentlege
eit sterkt styringsinstrument fordi det i praksis vil vera lett å
foreslå ordningar som heimeundervisarane ikkje kan godta, til dømes
ved å utpeike tilsynslærar som foreldra ikkje har tiltru til,
slik det skjedde i Mosvik-saka.
Ein slik rett for kommunen til å diktera
tilsyn ubunde av kva foreldra mener, vil bryta radikalt med prinsippet
om at undervisninga skal skje i «forståing og samarbeid med
heimen». Slik «rett» har også særs
alvorlege verknader ut over det reint pedagogiske, m.a. at det offentlege
då kan tiltvinga seg tilgenge til heimane til folk med tilhøyrande
innsyn i personlege tilhøve på eit grunnlag som elles er uhøyrt
i lovgjevinga. Til samanlikning gjev lovgjevinga elles til vern om barnets
rettar, berre rett for det offentlege til å gripa inn i personlege
tilhøve når det ligg føre velgrunna mistanke om at
noko er gale.
Også etter Beck sitt syn på gjeldande
rett kan kommunen gripa inn, men fyrst etter at det ligg føre indikasjonar
på at innhaldet i undervisninga ikkje held mål. Det er
ikkje noko slik indikasjon at foreldra krev at tilsynet skal organiserast
i samarbeid og samråd med dei. Kan dei visa til ein rimeleg velkvalifisert
person som utan særleg ekstra kostnader for det offentlege kan vera
tilsynslærar, og opnar for at denne personen kan rapportera til kommunen,
er deira plikt til å samarbeida om tilsynet oppfylt.
For dei fleste som har tenkt gjennom saka,
vil det nok stå som nokså sjølvsagt at det er Beck som
har rett i sitt syn på kva som er «gjeldande rett». Problemet
er berre at Mosvik-saka ikkje primært gjeld kva som er gjeldande
rett, men kva som skal bli det.
Omgrepet «gjeldande rett» er ein
fiksjon, ein rettstilstand som Aarø pretenderer alt eksisterer,
men som i røynda er den rettstilstanden han og store deler av forvaltninga,
truleg også organisasjonane, ynskjer skal bli utfallet av Mosvik-saka.
Dette er sjølvsagt eit politisk spørsmål, men ved denne
fiksjonen står det fram som eit rettsleg probem som Storting og regjering
ikkje kan blanda seg opp i Korkje Jon Lilletun eller Grete Knudsen tør
uttala seg.
At domstolar og forvaltning skaper rett, er
ikkje noko nytt. Jamnast har dette hatt karakter av kodifisering
eller synleggjering av rettskjensle som har utvikla seg over lang tid hos
folk flest, og som ofte styrkjer den rettslege stillingen til svake, men
talrike grupper. Dette har endra seg. Fiksjonen «gjeldande rett»
brukt i ein slik samanheng, gjer at også innhaldet i rettsreglane
meir og meir vert ein funksjon av ressurstilgang og konkurransekraft.
Her er det fritt fram for interessegrupper
i og utanfor den offentlege forvaltning. Dei nyttar seg også av denne
opninga for å driva politikk utan at folk flest skjønar at
det er politikk dei driv.
Til no har dei som etter vårt samfunnssystem
i fyrste rekkje skal forvalta demokratiet, regjering, storting og domstolane,
vendt det blinde auget til denne utviklinga. Kan henda er det også
innan desse organa interessegrupper som gjerne vil driva politikk utan
å måtta fylgja dei speleregler som er dregne opp i eit demokrati
som vårt?
Det er ikkje slik som Beck seier i sitt innlegg
i Dagen 23. desember, at «Loven er fremdeles lik for alle».
Lova er idag vesentleg «likare» for dei sterke i samfunnet
enn for andre.
Det er i dette perspektivet ein bør
vurdera Mosvik-saka, og då er det ikkje visst at det soin ved ettertanke
skulle vera nokså sjølvsagt vinn fram. Nokon vil nok prøva
å unngå at dei sidene ved saka som kan vekka til ettertanke,
i det heile vert kjende, og endå meir hindra at folk får innsyn
i dei samfunnsmekanismane som verkar i denne saka.
Beck og Dagen har ei vanskeleg oppgåva
framføre seg. Lukke til.
Otto Dyrkolbotn,
Vikanes
---
FOTO (s/h) med tekst :
Forfattaren skriv: Problemet er berre at Mosvik-saka ikkje primært
gjeld kva som er gjeldande rett, men kva som skal bli det.
ILLUSTRASJONSFOTO: DAGEN - ARKIV
---
***
OSLO: Verdenserklæringen om menneskerettighetene ble vedtatt
av FNs hovedforsamling tre år etter at Annen verdenskrig tok slutt.
Lange historiske utviklingslinjer i religion og moral, politikk og rett
løper sammen i dette vedtaket. Likevel representerer Erklæringen
noe radikalt nytt i menneskehistorien: den innevarsler en ny, global menneskeretts-æra.
Et verdensomspennende politisk program om å forplikte alle samfunn
til å sikre hvert menneske et minstemål av like rettigheter
ville ikke vært mulig uten den felles erfaringen av Annen verdenskrig
som en uhyrlig moralsk katastrofe. Uten alvoret bak etterkrigsparolen «Aldri
mer!" ville ikke den globale oppslutning om universelle menneskerettigheter
vært mulig.
De historiske utgangspunktene for moderne menneskerettsordninger
finner vi i spenningssfeltene mellom, på den ene siden, sosiale aspirasjoner
og politiske krav som får økende oppslutning i samfunn underveis
mot moderne forhold (stikkord: industrialisering, urbanisering, bygging
av nasjonalstater, markedsøkonomisk dynamikk, globalisering) og,
på den andre siden, samfunnsskapte barrierer og trusler mot realiseringen
av disse nyskapte, moderne mulighetene. Klassiske uttrykk for de nye kravene
og aspirasjonene - eller verdiene - finner vi bl.a. i revolusjonens Nord-Amerika
og Frankrike for drøyt 200 år siden: «uavhendelige rettigheter»
til «frihet, likhet og brorskap», eller i mer oppdaterte formuleringer:
frihet, likeverd, og sikring av kår som tillater et menneskeverdig
liv for alle mennesker.
"Alle" har, fra aller først bare å omfatte
Englands adel (magna carta 1215), blitt utvidet til å omfatte klassen
av mannlige, eiendomsbesittende borgere (1700tallets amerikanske og franske
rettighetsdokumenter) til å inkludere ethvert samtidig medlem av
menneskeslekten (Verdenserklæringen som FNs menneskerettsprogram).
Historiske omstendigheter som har vært opplevd som trusler mot det
vi kaller menneskerettslige verdier har vært:
(a) levninger av føydal undertrykking, livegenskap og stavnsbinding
(b) grusomheter, ødeleggelser og vold som følge av religionskrig og etnonasjonal strid
(c) umyndiggjøring og undertrykking fra enevoldskonger og overmektige statsapparat
(d) moderne slavehandel og slavehold (Sørstatene i USA før borgerkrigen)
(e) moralske vilkårligheter skapt, eller synliggjort, av en utøylet markedsøkonomi
(f) erobringer, utbytting og ydmykelser som følge av kolonisering og imperialisme
(g) folkemord, terror og ensretting under totalitære regimer (Hitler Stalin)
(h) overgrep fra majoriteter mot minoriteters religion, språk, kultur eller livsform
(i) vilkårlig forskjellsbehandling av mennesker p. g. a. deres rase, kjønn, tro e. lign.
Med en spissformulering: menneskerettighetene kan oppfattes som
moralsk funderte rettslige mottiltak mot historisk erfarte blokkeringer
av, eller trusler mot, menneskeverdige livskår for «alle».
Menneskeverdige livskår står her for de betingelser et samfunn
må sikre hvert samfunnsmedlem for å tilfredsstille prinsippet
om «alles» frihet og likeverd, som er menneskerettighetenes
verdigrunnlag. Og virkemidlet er å skape rettslig bindende allmenne
rettigheter som i første rekke skal vernes av staten.
Det politiske prosjektet om å få grunnleggende
menneskerettigheter sikret «overalt i verden» går tilbake
til januar 1941, da den amerikanske president F. D. Roosevelt holdt sin
berømte kongress-tale om de «fire friheter", noe som senere
inngikk i de alliertes krigsplattform i kampen mot Nazi-Tyskland og det
keiserlige Japan.
1 Likhet i rettigheter for alle mennesker uten diskriminering (V2, Ø2, Ø3, S2, S3)
2 Liv (V3, S6)
3 Personlig frihet og sikkerhet (V3, S9)
4 Beskyttelse mot slaveri (V4, S8)
5 Beskyttelse mot tortur, grusom eller umenneskelig straff (V5, S7)
6 Anerkjennelse som person overfor loven (V6, S16)
7 Lik beskyttelse av loven (V7, S14 ,S26)
8 Tilgang til rettsmidler mot krenkelse av rettigheter (V8, S2)
9 Beskyttelse mot vilkårlig arrest og varetekt (V9, S9)
10 Framstilling for en uavhengig og upartisk domstol (V10, S14)
11 Bli ansett uskyldig inntil det motsatte er bevist (V11, S14)
12 Beskyttelse mot tilbakevirkende lover (V11, S15)
13 Beskyttelse av privatliv, familie og hjem (V12, S17)
14 Fritt kunne bevege seg og velge oppholdssted (V13, S12)
15 Frihet til å søke asyl mot forfølgelse (V14)
16 Statsborgerskap (V15)
17 Kunne gifte seg og stifte familie (V16, S10, Ø23)
18 Ha eiendom (V17)
19 Tanke-, samvittighets- og religionsfrihet (V18, S18)
20 Menings-, uttrykks- og pressefrihet (V19, S19)
21 Forsamlings- og foreningsfrihet (V20, S21, S22)
22 Politisk deltaking som ledd i retten til demokratisk selvbestemmelse for alle folk (V21, S25)
23 Sosial trygghet (V22, Ø9)
24 Arbeid under anstendige vilkår (V23, Ø6, Ø7)
25 Frie fagforeninger (V23, Ø8, S22)
26 Hvile og fritid (V24, Ø7)
27 Mat, klær og bolig (V25, Ø11)
28 Helsestell og sosial omsorg (V25, Ø12)
29 Utdanning (V26, Øl3, Ø14)
30 Deltakelse i kulturelt liv (V27, Ø15)
31 En sosial og internasjonal orden som er slik at rettigheter kan bli realisert (V28)
32 Selvbestemmelse for folk (= felleskap av de jure statsborgere; Øl, Sl; sml. nr. 22 ovenfor)
33 Human behandling under frihetsberøvelse eller fengsling (S10)
34 Beskyttelse mot gjeldsfengsel (S11)
35 Beskyttelse mot vilkårlig utvisning av utlendinger (S13; sml. nr. 15 ovenfor)
36 Beskyttelse av minoriteters kultur, språk og religion (S27)
---
FOTO (s/h) med tekst :
FN: Tre år etter at den andre verdenskrig sluttet, ble Verdenserklætingen om menneskerettighetene vedtatt av FNs hovedforsamling i New York. Erklæringen representerte noe radikalt nytt i menneskehistorien, en ny global menneskeretts-æra. FOTO: DAGEN-ARKIV.
---
***
Som urettmessig anmeldt, stevnet og dømt i den såkalte
Mosvik saken, ønsker jeg å redegjøre
for situasjonen på grasrotplan.
Dette blant annet på bakgrunn av kirke
, utdanning og forskningsdepartementes (KUFs) rådgiver Cato
Aarø sitt innlegg i Dagen den 18.11.
Vi ble av vår kommune anmeldt for å
ha holdt barna borte fra pliktig undervisning ved de lokale skoler. Dette
etter sterkt påtrykk og regi fra utdanningsdirek tøren samt
byråkrater i KUF departementet. Men problemet for blant annet Aarø
er at det aldri har vært skoleplikt i Norge, men kun opplæringsplikt.
Hele saken, fra anmeldelse til dom er derfor bygd på et falsum.
I Norge er det foreldrene som avgjør
om opplæringsplikten skal skje i egen regi, om den skal delegeres
til den offentlige skolen eller til private skoler. Og når som helst
kan foreldrene uten begrunnelse trekke tilbake den delegerte fullmakten.
Når da både Cato Aarø og
aktor (der sistnevnte er en Bondevik utnevnt statsadvokat) i retten sier
at det er skoleplikt i Norge, er dette klart i strid med både gjeldende
lov og den nye opplæringsloven.
For ordens skyld kan nevnes at skoleplikt
brukes i totalitære, sosialistiske eller nasjonalsosialistiske regimer
som vil forme sine innbyggere i statens bilde med tvang. Opplæringsplikt
brukes i bibelsk funderte styresett, med fritt folkestyre, som gir vern
om individ, og familienes Gudgitte rettigheter blandt annet på opplæringens
område. Her er staten til for folket, ikke omvendt.
Når da KUFs rådgiver Aarø
i retten videre uttalte at skoleplikt og opplæringsplikt er det samme,
og at den nye opplæringsloven fastholder at det er skoleplikt i Norge,
mener vi dette er sterkt misvisende i forhold til Stortingets vedtak, som
på vesentlige punkter ble styrket i forhold til arbeidsdokumentet,
Odelstingsproposisjon nr. 46. Derfor er etter vår mening Dagens overskrift
den 7.11 med «Mulig falsk vitneforklaring i retten?» dekkende.
Etter en så sterk opplevelse av urett, dukker det uvilkårlig
opp noen ubehagelige spørsmål.
Er det offentlige utviklet til å bli
en stor vernet arbeidsplass for byråkrater med «de rette»
holdninger?
I motsatt fall, hvordan kan statsråden
og retten akseptere at en offentlig tjenestemann omgår sannheten
på en så lettvint måte, som etter min mening gir et helt
feilaktig bilde av både gjeldende grunnskolelov samt den nye opplæringsloven,
og dette foran en domstol der ed er avlagt på at sannheten skal fram?
Er dette hverdagskost i systemet? Slike ting
kan bare forega i stater som er på vei inn i det byråkratiske
tyranni, der «den gode stat» og dens håndlangere aldri
gjør noe straffbart. Husker statsråden hvordan KUF behandlet
Arnold Juklerød?
Her blir frihet og tvang det samme, styrt
etter APs sosialdemokratiske fasit. DDR stjal som kjent også demokratibegrepet.
F or sosialisme og demokrati
Gudgitte rettigheter blant annet Pr ,om ild og vann.
Sosialismen bygger på tvang, mens demokratiet bygger på
frihet.
Med demokratiet som inngangsport har sosialistene i Norge ved bølger
av reformer gjennomført sin ateistiske revolusjon av samfunn og
sinn. Avkristningen av lovverket, den evangelisk lutherske lære som
statens fundament, samt omveltninger i skoleverket, har stått sentralt
i angrepet. I stedet for et kristendomsfag med begrenset fritaksrett.
Hedensk statsmakt står mot den kristne og naturrettslige foreldrerett.
Det er på sin plass at du våkner Lilletun, og finner tilbake
til Grunnlovens og Bibelens prinsipper om foreldrerett kontra statsmakt.
For det som skjer i dag, er den samme kampen om barna som landets biskoper,
prester, lærere og foreldre så høylydt protesterte mot
da nasjonalsosialistene ville innføre tvungen ungdomstieneste i
1942. Fra «Kirkens
Grunn» av 1942 siterer jeg: «For om staten vil tvinge og
binde sjelene i overbevisningens saker, da kommer derav ikke annet enn
samvittighetsnød, urett og forfølgelse. Da blir dommen i
Guds ord aktuell; at hvor statens makt skiller lag med retten, der blir
staten ikke Guds redskap, men en demonisk makt. jfr. Luk 4:6
Joh 14:13 Ap 12 13.»
Dagens sosialister gar derfor på velkjente totalitære stier.
Som kristne ønsker vi ikke å gi barna våre steiner
for brød. Vi velger Guds ord framfor hedensk livsanskuelse. Joh
3:16: «For så høyt har Gud elsket verden, at han gav
sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på Ham,
ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.» Hvor mye kristendomsforfølgelse
av prester og foreldre kan du og KrF makte å være med på?
For det Ap ikke turde, det gjør KrF.
Per Ola Hovd,
Mosvik
---
FOTO (
Forfatteren poengterer: I Norge er det foreldrene som avgjør
om opplæringsplikten skal skje i egen regi, om den skal delegeres
til den offentlige skolen eller til private skoler. FOTO:
DAGEN ILLUSTRASJON
---
***
---
Av SVEIN VILLY SANDNES
TRONDHEIM: - Det hele begynte med en reell uenighet mellom foreldre
og skolemyndigheter. Så valgte foreldrene å ta barna ut av
skolen til fordel for å ta opplæringen selv. Deretter snudde
skolemyndighetene saken helt på hodet, og lot saken dreie seg om
kommunens tilsynsplikt med den opplæring foreldrene drev. I stedet
for å finne en fleksibel løsning for det tilsynet som faktisk
foreligger og er mulig, går man til en løsning som kan føre
til at uønskede personer skal trenge seg på i private hjem,
sier Ursula Evje.
***
Arbeiderpartiet har i sitt alternative forslag til statsbudsjett,
kuttet støtten til private skoler med 210 millioner kroner. Dette
er en oppfølging av tidligere forslag om å redusere statsstøtten
for livssynsskoler fra 85 til 50 prosent av tilskuddsgrunnlaget. Støttesatsen
på 85 prosent er hjemlet i privatskoleloven, så forslaget krever
en forandring av loven. Det er ikke vanskelig å forstå at dette
får katastrofale følger for driften av kristne friskoler.
Det er viktig å presisere at forslaget ikke kan
begrunnes ut fra et ønske om å redusere de offentlige utgifter.
Tilskuddsgrunnlaget er regnet ut på grunnlag av utgifter i tilsvarende
offentlig skole, i dette inngår ikke utgifter til bygninger og inventar.
De offentlige utgiftene per elevplass er langt mindre for private skoler
enn for tilsvarende offentlige.
Arbeiderpartiets forslag kan bare forstås ut fra
et ideologisk synspunkt. Dette blir ytterligere understreket av det skille
som settes mellom skoler med pedagogiske alternativ (eks. Steinerskolen)
som de ønsker å beholde, og livssynsskoler som de ser på
som uinteressante og unyttige.
Denne uviljen mot private skoler er ikke av ny dato. Arbeiderpartiet
har alltid arbeidet for et offentlig skolemonopol. Partiets tidligere nestformann
og ideolog, Edv. Bull, uttalte midt i 20-årene: «Hele skolen
må gjennomsyres av sosialistisk tankegang. Den eneste måten
vi kan nå dette på, er så vidt jeg kan se, at det bare
ansettes sosialistiske lærere. Barna skal gjøres til sosialister,
og det er lærere som skal gjøre dem til det».
En totalitær stat vil alltid sørge for å
få kontroll med skolen. I 1942 ville Nasjonal Samling tvinge lærerne
til å undervise etter nazistiske retningslinjer i lydighet mot føreren.
Ideologisk ensretting av skolen er like alvorlig selv om det skjer med
demokratiske virkemiddel. En forutsetning for demokrati og frihet er at
mindretallets rettigheter blir ivaretatt på en tilfredsstillende
måte.
Internasjonale menneskerettigheter slår fast foreldrenes
rett til selv å velge undervisningsform og - innhold for sine barn.
Denne retten innbefatter også retten til å velge andre undervisningsinstitusjoner
enn de som opprettholdes av de offentlige myndigheter, når disse
oppfyller de minstekrav til undervisning som er fastsatt eller godkjent.
Skal denne retten være reell, forutsetter det at alternativene gis
tilfredsstillende økonomiske betingelser.
Det er heldigvis ingen fare for at Arbeiderpartiets forslag
vil få flertall i det sittende Storting. Det er likevel et kraftig
varsko om hva som kan bli konsekvensen med et rent arbeiderpartiflertall
på Stortinget. Partiet er villig til å sette elementære
menneskerettigheter til side for å sikre at alle barn tvinges inn
i et offentlig skolemonopol dominert av egen ideologi.
***
Cato Aare - rådgiver i Utdanningsdepartementet, har
i et innlegg i Dagen 18/11 1998 forsvart seg vedrørende sitt vitnemål
i hjemmeundervisningssaken, også kalt «Mosviksaken».
I innlegget blir det også henvist til hva jeg har uttalt til Dagen,
referert på trykk i avisen 7/11 1998. Her er det påkrevet med
både oppklaring og feilretting:
1. Cato Aare viser til hva jeg skal ha sagt om hans vitnemål
i retten i mitt eget vitnemål. I mitt vitnemål refererte jeg
overhodet ikke til Cato Aare eller hva han skulle ha sagt i sitt vitnemål.
Det er heller ikke noe i Dagens intervju med meg som skulle bekrefte noe
sånt.
2. Jeg refererte kun hva som står av betydning om
hjemmeundervisning i gjeldende grunnskolelov,
i de to Ot.prop. - 36, 1996-97 og 46, 1997-98 og i den nye opplæringsloven
som ble vedtatt av Stortinget i juni 1998, og som skal gjelde fra en eller
annen dato i 1999.
Etter at jeg hadde vitnet ferdig, ble jeg av flere sentrale
personer i saken gjort oppmerksom på at Aare hadde referert både
til Ot.prop. 36 og 46 som gjeldende rett, og at han sa det var skoleplikt
i Norge med hjemmeundervisning som et unntak fra denne plikten. Statsadvokaten
henviste til de samme to proposisjonene i sin prosedyre, og prøvde
å si at opplæringsplikt og skoleplikt bare var språklig
forskjellige uttrykk for samme prinsipp, nemlig skoleplikten.
3. Gjeldende rett er Grunnskoleloven av 1969 med justeringer.
Her er det opplæringsplikt (undervisningsplikt) og ikke skoleplikt.
Dette er flere ganger de senere år blitt presisert av Utd.dep.s politiske
ledelse. Ot.prop. 36 og 46 er bare arbeidsdokumenter i arbeidet med ny
lov, og ikke gjeldende rett.
4. I begge Ot.prop. (36 og 46) er det oppsiktsvekkende
gjort forsøk på forandringer når det gjelder opplæringsplikten
i grunnskoleloven. Den nye par. 2-1 er blitt vridd til skoleplikt med hjemmeundervisning
som et unntak. Det er her likegyldig om man refererer til 36 46 da de er
like på dette punktet (og stort sett ellers)!
Dette ble imidlertid forandret av stortingsflertallet,
slik at ordlyden i den nye opplæringslovens paragraf 2-1, vedtatt
av Stortinget, ble:
«Barn og ungdom har plikt til grunnskoleopplæring,
og rett til offentlig grunnskoleopplæring i samsvar med denne lova
og tilhøyrande forskrifter. Plikten kan ivaretakast gjennom offentlig
grunnskoleopplæring eller gjennom anna tilsvarande opplæring».
Tilsvarende opplæring kan være hjemmeundervisning.
Klarere kan det ikke sies at det er opplæringsplikt
og ikke skoleplikt i Norge, og at hjemmeundervisning er likestilt med offentlige
skoler som måte å få grunnskoleopplæring på;
uansett hva Cato Aare skal ha sagt og ikke sagt i retten og andre steder.
Dette er også helt i tråd med stortingsflertallets
politiske vilje i saken. At det i par. 14-2 i den nye loven står
at barna skal gå i skole hvis hjemmeundervisningen ikke er i samsvar
med loven, rokker ikke ved dette. Det er likhet for loven. Å drive
med hjemmeundervisning er en rett for alle foreldre.
---
BILDE (lite, s/h) med teksten :
«Christian W. Beck er 1.amanuensis i pedagogikk ved UiO.»
---
***
Jeg viser til oppslag i Dagen 07.11. 98, som har overskriften
«Mulig falsk vitneforklaring i retten». Av oppslaget framgår
det at førsteamanuensis Christian Beck i sin vitneforklaring for
retten i Mosvik saken skal ha hevdet at jeg i min
vitneforklaring i samme sak har villedet retten. Det framgår ikke
direkte om han også mener at jeg har gjort noe slikt bevisst, men
man får fort slike assosiasjoner når man også leser overskriften.
I den anledning vil jeg gjøre oppmerksom på følgende:
I oppslaget står det bl.a.: «I forbindelse
med sin argumentasjon vedrørende den nye opplæringsloven siterte
Cato Aarø flere ganger Ot. prop. nr. 36 1996/97. Beck hevdet at
dette ikke var sitater fra den nye opplæringsloven, men sitater fra
Arbeiderpartiets forslag til opplæringslov som ble lagt fram av Jagland-regjeringen.
Han sa det alvorligste med dette var at det er stor forskjell mellom dette
forslaget og den loven som ble vedtatt, både når det gjelder
tilsyn i forbindelse med hjemmeundervisningen og når det gjelder
hjemmeundervisningen».
Beskyldningen fra Beck er helt uten grunn. Jeg siterte
ikke en eneste gang fra Ot prp nr 36 (1996-97) fra den forrige regjeringen,
og jeg hadde den heller ikke med meg i retten. Derimot siterte jeg fra
Ot prp nr 46 (1997-98) fra den nåværende regjeringen, slik
at retten kunne få se at utkastet til ny opplæringslov på
de relevante punktene - betingelsene for at hjemme-opplæring er tillatt,
og konsekvensene av at betingelsene ikke er oppfylt - bare viderefører
det som departementet legger til grunn som gjeldende rett. Jeg sa likevel
at utkastet til opplæringslov fikk fram enda mer eksplisitt det som
er gjeldende rett i dag.
Rettens formann gav for øvrig den klare føring
for mitt vitneprov at poenget med det bare var å få belyst
hva som er gjeldende rett i dag, og ikke hva som måtte bli gjeldende
rett i fremtiden når den nye opplæringsloven trer i kraft.
Når jeg siterte fra Ot prp 46, var det således bare for å
belyse gjeldende rett.
Jeg kommenterte ikke særskilt Stortingets behandling
av den nye opplæringsloven, noe som heller ikke var nødvendig
fordi Stortinget vedtok identiske bestemmelser med dem som var foreslått
i Ot prp 46 når det gjelder betingelsene for at hjemmeopplæring
er tillatt og konsekvensene av at betingelsene ikke er oppfylt (opplæringsloven
§§ 2-13 og 14-2).
Noe annet er at Stortinget vedtok en noe annen ordlyd
i opplæringsloven § 2-1 første ledd enn det forslaget
til lovtekst som stod i Ot prp 46, slik at det skulle komme klarere fram
at annen tilsvarende opplæring er likestilt med offentlig grunnskoleopplæring.
Men heller ikke dette medfører noen forandring av rettstilstanden
i forhold til det som er gjeldende rett, fordi Stortinget også vedtok
bestemmelsene i §§ 2-13 og 14-2 som medfører at det fortsatt
foreligger skoleplikt dersom betingelsene for hjemmeopplæring ikke
er oppfylt.
Til slutt vil jeg påpeke at selv om Christian Beck
har kommet med en påstand i retten, fritar ikke dette Dagen fra å
kontrollere holdbarheten av påstanden før man trykker et slikt
oppslag som det man her har gjort. Dagen har ikke kontaktet meg før
oppslaget ble skrevet, og det ville dessuten vært mulig å kontrollere
påstanden langt på vei ved ganske enkelt å ta en titt
på hva som står i Ot prp nr 46 og Stortingets endelige lovvedtak.
***
Saken gjelder to foreldrepar fra Mosvik kommune i Nord-Trøndelag
som driver hjemmeundervisning av sine barn.
I utredning om «NY LOVGIVNING
OM OPPLÆRING» utgitt av Kirke- Utdannings- og Forskningsdepartementet
4. juli 1995 står det under 34.2. Opplæringsplikt om hjemmeundervisning.
Utgangspunktet for den rettslige regulering
av privat opplæring er grunnskoleloven
paragraf 13 nr. 1, der det heter:
«Born og ungdom har rett og plikt
til å gå i grunnskolen, dersom dei ikkje på annan måte
får tilsvarande undervisning.»
Bestemmelsen bygger på et prinsipp
om opplæringsplikt og ikke skoleplikt. Det blir understreket av paragraf
27 nr. 3, som gir kommunen et tilsynsansvar når det gjelder pliktig
opplæring som ikke blir gitt i den kommunale skolen. Kommunen har
i den forbindelse rett til å kalle barna inn til særskilt prøve.
Hjemmeundervisning er med andre ord
en fullt lovlig sak.
Når foreldreparene den 2. november
1998 ble stevnet for Inderøy herredsrett og den 10. november ble
idømt en bot på kr. 5.000,- hver, subsidiært 15 dagers
fengsel, var det ikke på grunnlag av hjemmeundervisningen i seg selv.
De ble dømt for forseelse mot
grunnskoleloven paragraf
13 nr. 10. Denne lyder slik: «Er ein elev borte frå den
pliktige undervisninga, kan foreldra eller dei som er i staden, straffast
med bøter dersom dei er skuld i fråveret. Offentlig påtale
blir ikkje reist utan når skolestyret gjer vedtak om det.»
Nå skriver rettens flertall under
premissene for dommen at «denne saken ikke gjelder spørsmålet
om barna har fått tilstrekkelig undervisning». Det kjenner
man seg tydeligvis sikker på. Det ble det da også fremlagt
bevis på under rettssaken av barnas tilsynslærer, høyskolelektor
Marta Straume.
Men når saken ikke gjelder hvorvidt
barna har fått tilstrekkelig undervisning, hvordan kan da rettens
flertall dømme foreldrene på bakgrunn av paragraf
13 nr. 10, som nettopp er rettet mot barn som er borte fra den pliktige
undervisningen? En kan ikke se at det her er rett lovanvendelse.
Det saken gjelder etter det flertallet
skriver i premissene, er «om kommunen av de tiltalte er gitt adgang
til å føre det lovbestemte tilsyn med undervisningen».
Når det gjelder tilsyn, er det
først det å si, som ovenfor nevnt, at barna har rett til tilsyn.
Det er utført av høyskolelektor Marta Straume, som de fleste
kommunene i landet, der det drives hjemmeundervisning, har valgt som tilsynslærer.
Hun må altså sies å ha høy og allment anerkjent
kompetanse på området. Hvorfor har ikke Mosvik kommune kunnet
godta den tilsynslæreren som foreldrene har gått inn for?
Kommunen har stått på at
det er kommunens sak å oppnevne tilsynslærer, noe rettens flertall
tydeligvis har gitt dem medhold i.
Men en kan ikke se at det ligger implisitt
i paragraf 27 punkt 3,
som lyder slik: «Skolestyret fører tilsyn med pliktig opplæring
for dei som ikkje går inn i den kommunale skolen, og skal, om det
er grunn til det, kalle dei inn til særskild prøve.»
Det står ingenting i denne paragrafen om hvem som skal oppnevne tilsynet.
En kan derfor ikke se at skolemyndighetenes krav på dette området
har basis i loven.
Dessuten, all den stund kompetent tilsyn
er oppnevnt og har vært i virksomhet, hvorfor har ikke kommunen hatt
tillit til dette tilsynet? En mener kommunen må komme frem med en
redegjørelse her.
På den annen side. Hvorfor har
foreldrene ikke funnet å kunne underkaste seg det tilsynet skolestyret
oppnevnte? Her er det et par ting å nevne:
Under premissene for dommen har rettens
flertall vedgått at det fra kommunens side ble begått en rekke
feil under behandlingen av denne saken. Det samme peker rettens mindretall,
meddommer Odd Ivar Eide på. Disse feilene har bidratt til å
svekke foreldrenes tillit til de kommunale skolemyndigheter.
Men det er et annet forhold som har
veid tyngre;
I Grunnskolelovens
paragraf 1 står det slik:
«Grunnskolen skal i forståing
og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ei kristen og
moralsk oppseding, utvikle deira evner, åndeleg og kroppsleg, og
gje dei god allmenkunnskap så dei kan bli gagnlege og sjølvstendige
menneske i heim og samfunn.
Skolen skal fremje åndsfridom
og toleranse, og legge vinn på å skape gode samarbeidsformer
mellom lærarer og elevar og mellom skole og heim.»
Dette er selve formålsparagrafen,
som viser hva som er hensikten med grunnskoleopplæringen i Norge.
Her understrekes foreldreretten som
går ut på at det er foreldrene som har det fremste ansvaret
for barnas oppdragelse og undervisning. Skolen kommer inn som den som hjelper
foreldrene, en hjelp som har forståelse overfor foreldrene og samarbeid
med dem som sin forutsetning. Under begrepet «forståelse»
ligger respekt for foreldrenes livssyn, i dette tilfellet deres kristne
tro. Begrepet «samarbeid» trenger vel neppe noen nærmere
presisering. Skolemyndighetene i Mosvik har under alle omstendigheter pliktet
å samarbeide med foreldrene ved etablering av tilsyn. En kan ikke
se at det er gjort, hvorfor de i virkeligheten har fraskrevet seg retten
til å øve tilsyn. En er forundret over at rettens flertall
ikke har innsett dette. Rettens mindretall, meddommer rektor Odd Ivar Eide,
har gjort det, og har gått inn for full frifinnelse.
«Skolen skal fremje åndsfridom
og toleranse, og legge vinn på å skape gode samarbeidsformer
mellom lærarar og elevar og mellom skole og heim.» Det er skolen
og skolemyndighetene som har denne oppgaven. Har skolemyndighetene i Mosvik
vist toleranse overfor foreldrene, og har de fremmet gode samarbeidsformer
overfor dem? En kan ikke se at det er tilfellet. Men da har skolemyndighetene
brutt loven. Det virker som rettens flertall har oversett dette. Hvordan
er slikt mulig?
Skolemyndighetene i Mosvik har satt
seg selv utenfor et hvert tilsyn i hjemmeundervisningssaken på grunn
av sitt brudd på Grunnskolelovens
paragraf 1.
Tilsynets intensjon er å sikre
at eleven får den undervisning de skal ha. Det har barna til hjemmeunderviserne
i Mosvik fått.
På denne bakgrunn har ikke foreldrene
gjort noe galt, noe politimesteren i sin tid også kom frem til.
På basis av det som er anført
ovenfor, kan en ikke se annet enn at den dom som ble felt av rettens flertall,
er feil.
Men det mest alvorlige ved dommen er
at den synes å ville fremme myndighetenes rett i undervisning og
påvirkning av barn fremfor foreldrenes. Dermed kommer den i strid
med foreldreretten, den som er solid forankret ikke bare i Grunnskolelovens
paragraf 1, men også og først og fremst i Grunnlovens
paragraf 2. Den samme rett som landets biskoper forsvarte i 1942 overfor
de nasjonalsosialistiske myndigheter.
***
Trønder-Avisa
***
FORSIDEN (med farvebilde) :
SIDE 5 :
Av SVEIN VILLY SANDNES
TRONDHEIM: Rektor Odd Ivar Eide ved Mære landbruksskole
utgjorde mindretallet og ville ha full frifinnelse i rettssaken mellom
Mosvik kommune og to foreldrepar som står tiltalt for å ha
gitt barna sine hjemmeundervisning. Sorenskriver Bård Olav Røsæg
og lekdommer Kari Jølle Dahl utgjorde flertallet.
- Mindretallet er helt klart i sin vurdering
av saken: Kommunen selv har spilt seg ut over sidelinjen i saken ved ikke
helt i starten å samråde seg med foreldrene om hvem som bør
være tilsynslærer. Dissensen er tindrende klar. Dette er et
godt utgangspunkt for en ny runde, denne gang i lagmannsretten, sier høyskolelektor
Marta Straume.
Under sitt vitnemål i retten avslørte
førsteamanuensis Christian W. Beck at en førstekonsulent
i Utdanningsdepartementet holdt opplysninger tilbake slik at retten kunne
få inntrykk av at Arbeiderpartiets forslag til ny opplæringslov
var den nye opplæringsloven. Dette førte til betydelig turbulens
i retten.
Det er ikke sikkert at turbulensen i
Inderøy herredsrett er slutt med dette. Per Ola Hovd, en av de fire
foreldrene som nå er dømt, sier at selv om saken blir anket
er det ikke sikkert at saken kommer opp for Frostating lagmannsrett på
ettervinteren. Lekdommer Kari Jølle Dahl kan bli erklært inhabil
i saken. I verste fall for påtalemyndighetene og skolemyndighetene
i Mosvik kan dermed saken bli sendt tilbake til Inderøy herredsrett
for ny behandling i retten, da med helt nye dommere.
***
Forsiden, under headingen I DAG :
Side 7 :
Av Gunn Heidi Nakrem
Familien Hansen hevder at de var nødt til å flykte fra
Skaun fordi krefter der motarbeidet deres planer om hjemmeundervisning.
Men lengselen etter Skaun har vært der hele tida, og familien ønsker
å flytte tilbake for å komme nærmere familien som er
fra Trøndelag. Både Rune (42) og kona Trude (30) er fra Trondheim,
og Rune opplyser på sin hjemmeside at han tilbragte sitt livs første
sommer i Skaun. Familien kjøpte et småbruk i Skaun i 1990,
og bodde der til i 1995.
Fem barn har ekteparet Rune L. og Trude Skjærvik
fått. Barna er i alderen 1-12 år, og Rune har selv tatt imot
alle barna. Fire av barna er født hjemme, og den femte på
«et tilfeldig sted». Rune har i tillegg enda et barn som han
ble far til da han var 17 år gammel, og er blitt bestefar. Barna
betyr svært mye for Rune, og han har hele tida ment at barna skal
undervises hjemme. ‘
Det var i 1993 familien fikk
varsel om at sønnen Balder skulle begynne på Jåren /
Råbygda skole i Skaun. Men i et brev til skolekontoret opplyste
Rune L. Hansen at «våre barn kommer noensinne aldri til å
ha skolegang ved Jåren / Råbygda skole», og han uttalte
at skoletilbudet ikke var godt nok. Kommunen slo imidlertid fast at barna
hadde plikt til å gå på skolen. Gjentatte purringer og
rettslig oppfølging førte ikke fram.
Da familien ble pålagt å sende sønnen
på skolen, ga de ved skolestart i 1995 melding om at de flyttet til
Åmli. Noen dager senere var de å finne i Rindal kommune. Der
var de heller ikke så lenge, og de flyttet til Sveio der de fortsatt
bor.
Til Sveio kommune har de opplyst at de var nødt
til å flykte fra Skaun og oppgi den økologiske drifta på
gården på Poesihaugen. Gården er nå solgt. Mens
de bodde i Skaun skyldte de tusenvis av kroner til for, og de ble nødt
til å slakte dyrene. Det kom også fram at døde dyr var
blitt liggende rett utenfor fjøset. Senere har de fått krav
om tilbakebetaling av tilskudd til gårdsdrifta, og de har gitt melding
om at de ønsker utsettelse på planene om økologisk
drift.
Betydelig antall dokumenter fra familiens kamp for det
de tror på, er lagt ut på Hansenss hjemmeside. Også dokumenter
som er merket konfidensielle fra avsenderens side er med. Det er blandt
annet lagt ut beviser i rettssak, brev fra skolekontoret og sosialkontoret
i Skaun, pressemeldinger, omtale av mulig erstatningskrav mot Avisa Sør-Trøndelag,
brev fra advokater, invitasjon til deres eget bryllup, flyttemelding og
begjæring av primærpsykiatrisk undersøkelse av Rune
Hansen. Mange av brevene ville i kommunens egen journal være merket
«unntatt offentligheten». Videre er hans bokmanus lagt ut,
og han har overfor Sveio kommune opplyst at han har jobbet som forfatter.
Oppsiktsvekkende er det at selv en
rapport fra Sveio kommune basert på en bekymringsmelding til barnevernet
er lagt ut. I rapporten konkluderes det med at barna virker å
være sunne og friske, og meldinga er derfor henlagt.
Bakgrunnen for bekymringsmeldinga var at barna var dårlig
kledd og at de ikke fikk leke med andre barn. Selv ikke bursdagsselskap
fikk de gå i. Foreldrene benekter ikke dette, men argumenterer med
at dersom gutter og jenter leker sammen er de å betrakte som kjærester.
Barna forteller at de har egne bed der de dyrker blomster, urter og grønnsaker.
Data er et sentralt element i undervisning. De fleste av barna karakteriseres
i rapporten som glade og med evnen til å ta kontakt. Hjemme bor de
trangt, men barna vet hvor de har tingene sine.
Hjemmesida med alle de utlagte dokumentene er kalt Skaun
skole saken / Olav Høstad-saken. Dessuten henviser Hansen til
sine «bokverk» som ifølge forfatteren teller fire bind.
Bindene skriver den uføretrygdede «som gjerne kan leses som
kriminal- og skrekkroman», og bokverket inneholder omtale av det
som har skjedd siden 1993 med tildels karakteristikker av ansatte i Skaun
kommune, og andre som har vært i befatning med saken. Dessuten forteller
han litt om seg selv.
På hjemesida skriver han også at 10 millioner
kroner vil være riktig erstatning for det familien skal ha lidd.
Han vil at familien skal flytte tilbake til Skaun når erstatningssaken
er over, men foreløpig føler han ikke at han har krefter
til å føre saken. Hansen har også stiftet egen forening
kalt HUN / Hjemmeundervisning i Norge, og han har vært i kontakt
med andre som driver hjemmeundervisning. Ifølge hans notater har
ikke Sveio kommune vært negative til hans hjemmeundervisning.
Da Trønderbladet i går ringte telefonnummeret
som var oppgitt på hjemmesida, fikk vi opplyst via en telefonsvarer
at nummeret ikke lenger var i bruk.
---
---
BILDE (av barn ved et hus) med teksten :
Rune L. Hansen nektet å sende sin eldste sønn til Jåren
/ Råbygda skole i 1993, og mener nå at 10 millioner kroner
vil være passende erstatning for det familien har lidd i denne saken.
(Arkivfoto)
---
***
Hovedoppslag på forsiden, med stort farvebilde av familien
:
Side 7 :
NA - Trond Eivind Nilsen / NA © 1998.08.14 23:47
Til tross for at heimeundervisning er en meget varm
potet i noen andre kommuner, er det forsvinnende lite som tyder på
noen konflikt mellom Høylandet kommune og den nye familien – tilflyttet
for en måned siden.
Snarere tvert i mot.
Begge parter oppgir at kontakten så langt
har vært positiv. Også spørsmålet om tilsynslærer
skal langt på veg være avklart.
– Men vi er nok spent på hvordan dette utvikler
seg, sier foreldrene, Trude og Rune Hansen, som opprinnelig er fra Sør-Trøndelag.
Akkurat nå er det tre av de fem barna som er i undervisningspliktig
alder, det vil si på barnetrinnet. De øvrige to er yngre.
---
BILDE (farver / samme som på forsiden) 1 av 2, med teksten
:
Familien Hansen først med heimeundervisning i Høylandet.
Foran fra venstre sitter Idun, Gudmund,
Frøydis, Balder. Bak: Mamma Trude med Stauda Sofie og pappa
Rune.
---
BILDE (farver) 2 av 2, med teksten :
Nysgjerrigheten er stor, på det som spirer og gror
---
***
Forsiden :
Side 5 :
Av Bjørn Sigurd Larsen
og Olav Malmo (foto)
Statsadvokaten har siktet de fire foreldrene for å ha brutt
grunnskolelovens paragraf
13, som går på at foreldrene har holdt barna unna pliktig
undervisning. I grunnlaget for siktelsen utdypes dette til at foreldrene
siden 14. mai i fjor, har holdt barna unna pliktig undervisning på
skolene i Framverran og Mosvik i Mosvik kommune.
---
- Det kommer ikke til å bli satt i gang noen former for
tvang mot barn og foreldre. Det viktige for oss er å få en
avtale med foreldrene, slik at vi kan utføre tilsynsplikten vi er
pålagt, sier Vennes.
Han ser dermed ut til å være enig med foreldrene
om en viktig ting: Saken dreier seg ikke om å nekte foreldrene hjemmeundervisning
av sine barn, men at kommunen har et overordnet ansvar med å ha tilsyn
med undervisningen.
Foreldrene bruker i dag en tilsynslærer fra en annen kommune.
Ifølge Vennes er det kommunen hvor
barna bor som er pålagt tilsynet. På grunn av en rekke
forhold som har skjedd under sakens gang, nekter foreldrene plent å
ha noe å gjøre med Mosvik kommune.
---
BILDE 1, på forsiden.
BILDE 2, med teksten under : De fire Mosvik-foreldrene
har fått bøter på 5.000 kroner hver, som de nekter å
godta. Fra venstre: Heidi og Per Ola Hovd, Håvard og Judith Fjell.
---
***
Forsiden :
Bilde (s/h, som viser Jan Olsen), med følgende tekst under:
Side 6 :
Av SVEIN VILLY SANDNES
TRONDHEIM: Samtidig som kirkestatsråd Jon Lilletun
og statssekretær Svein Helgesen skal delta på et folkemøte
i Tana i kveld vedrørende samisk læreplan, går konflikten
mellom kommune og foreldre inn i en ny og mer dramatisk fase. Oppvekstsjef
Kristin Biti Johansen viser til at i henhold til delegert myndighet fra
Tana kommunestyre er det 11. desember 1997 fattet følgende vedtak:
«Tana kommune krever at Ida Kristine Olsen, født 27.02. 1989,
skal delta i pliktig grunnskoleundervisning fra den 05.01. 1998».
Begrunnelsen fra kommunen er at siden hjemmet ikke har innlevert skisse
for undervisningen kan kommunen ikke føre tilstrekkelig tilsyn med
om opplæringen er tilfredsstillende.
1. Foreldrene har godkjente planer
for undervisningen. (Foreldrene vil i hovedsak følge Mønsterplanen.)
2. Foreldrene har hele tiden vist
at de ønsket å ha det formelle i orden.
3. Foreldrene hadde tilsynsrapporter
utarbeidet av tilsynslærer som er godkjent i andre kommuner. (Foreldrene
har privat engasjert høyskolelektor Marta Straume som tilsynslærer.)
4. Det har vært kommunikasjonssvikt
mellom foreldre og kommune.
***
---
HUN / Hjemme Undervisningen i Norge,
N-7977 Høylandet, Norge.
Tlf.: 74321530. Fax-modem: 74321530. Mobil: 95239408.
Postgiro: 0826.0762.231.