-- 19970402-Foreldrenes_rett_og_statens_urett-Del-1.html
--- BREVENE ( ekstern
) --- Barnets-rettigheter-Index.html
( ekstern
) ---
RLH: Denne artikkelen ble offentliggjort 02.04. 1997 på
HUNs Internett-sider. Den befinner seg der enda.
Foreldrenes rett og statens urett
- Del 1:
Av Rune L. Hansen, 02.04. 1997.
---
Kvalbein. Jon (red.): "Foreldrerett og friskolekamp. Festskrift
til rektor Hans Bovim på 70-årsdagen 31. mai 1985",
Lunde Forlag, 1985. Oslo, Norge. ISBN 82-520-3685-6.
Foreldreretten
er hovedtemaet i boken "Foreldrerett og friskolekamp. Festskrift til
rektor Hans Bovim på 70- årsdagen 31. mai 1985", et
festskrift på ca. 200 boksider med Jon Kvalbein som
redaktør og med mange bidragsytere. Festskriftet er en
artikkelsamling som efter forordet innledes med en artikkel av
jubilanten Hans Bovim - "Foreldrerett og foreldreforpliktelse",
opprinnelig fra 1953. Denne hans artikkel innledes med ordene:
"I dag reises
foreldrerettskravet med styrke også hos oss, og årsaken er
den gamle: det offentlige undervisningsvesen gjør mer og mer
krav på å få være alene om å gi ungdommen
undervisning og opplæring."
Tankevekkende
ord, - som i 1997 ikke er mindre aktuelle, dessverre! I begynnelsen av
artikkelen har han en kort skisseaktig gjennomgang av foreldreretten i
historisk perspektiv, hvor han bl.a. skriver at:
"Hitler
anerkjente ikke denne foreldrenes rett. Under nasjonalsosialistene blir
statens rett igjen uinnskrenket, bl.a. også begrunnet i hensynet
til barnas rett som ofte settes opp mot foreldrenes rett. Mot
foreldrenes vilje skal de ha rett til å organisere seg i
Hitlerjugend, og de skal ha rett til å angi sine foreldre. Det
blir da staten som skal avgjøre innholdet av barnets rett og
på hvilken måte denne skal praktiseres.
Det er i det
hele et markant trekk ved alle totalitære stater og ideologier at
de bevisst og prinsipielt nekter foreldrenes rett til å oppdra
sine barn. Hjemmet, som en Guds ordning, skal planmessig
ødelegges. (...) Historien har talt sitt tydelige språk,
og etter siste krig er statsmonopolet i de tyske skoler igjen brutt.
Skolevesenet er i betydelig grad desentralisert, og foreldrenes rett
til å oppdra sine barn i overensstemmelse med sin tro er nå
slått fast i selve grunnloven."
I Norge, skriver
han, kommer foreldrerettsspørsmålet "inn i bildet
når staten begynner å stille krav i spørsmålet
om barnas opplæring. Hos oss skjer dette ved de pietistiske
skolelover av 1739 som for første gang stiller krav om
ordinær undervisningsplikt i Norge. Det er imidlertid betegnende
at man den gang hadde et våkent syn for foreldrenes rett. Man
skjelnet tydelig mellom undervisningsplikt og skoleplikt. Foreldre som
ønsket det, kunne gi sine barn undervisning på annen
måte enn i den offentlige skole. Da Norge ca. 100 år senere
opplevde en gjennomgripende pedagogisk nyorientering, trer skolemannen
Ole Vig fram med et syn på foreldreretten som er representativt
og karakteristisk for norsk tankegang gjennom hundrer av år:
Samtidig som han
framhevet den offentlige skole som det beste middel i
folkeopplysningens tjeneste, hevdet han sterkt og myndig
foreldrerettens betydning. Selv om han så skoletvangen som en
rask vei til et ønsket mål, tok han bestemt avstand fra
denne tanke, og han innfører begrepet familiefrihet: "Foruden
Aands- og Næringsfrihed er der endvidere noget jeg vil kalde
Familiefrihed. - Gudsdyrkelsen, Næringsveiene og Familien er alle
sammen ældre enn staten." - "Staten er stiftet for Menneskenes
skyld, ikke omvendt."
Videre skriver
Hans Bovim om foreldreretten i skolelovgivningen, at dette syn, "som er
så sterkt forankret i tanken om frihet, gjør seg enn mer
gjeldende i siste halvdel av det 19. århundre, og
skolelovgivningen får et sterkt liberalistisk innslag med
lovfestet anerkjennelse av foreldrenes og privatpersoners rett til
å sette i gang og å drive privatskoler med offentlig
eksamensrett.
Dette
dualistiske skolesystem, (offentlig og privat skole sideordnet), som
altså i Norge har tradisjoner like gamle som landets
undervisningsvesen i det hele tatt, er sprunget ut av hensynet til
foreldrenes og familiens rett. Dette skolesystem har på en
lykkelig måte vist seg å imøtekomme foreldrenes
dyptliggende ansvarsfølelse angående barnas oppdragelse,
og det har skapt reelle muligheter for folket til å praktisere
den frihet man ønsker på undervisningens og
opplæringens område. Dette er da også den direkte
årsak til at århundrelang norsk skolehistorie ikke kjenner
de store kamper i foreldrerettens navn. Foreldreretten har ganske
enkelt vært både respektert og praktisert i alle år
og helt fram til begynnelsen av vårt eget århundre.
I dag er
situasjonen en annen - i dag reises foreldrerettskravet med styrke
også hos oss. Årsaken er den gamle: det offentlige
undervisningsvesen gjør mer og mer krav på å
få være alene om å gi ungdommen undervisning og
opplæring."
Ideologiske monopolkrav
Videre skriver
Hans Bovim, at "monopolkrav i skolen vil alltid være ideologisk
motivert. Norge har siden første verdenskrig opplevd dette krav
fra to forskjellige ideologier." De to forskjellige ideologier han
sikter til er det marxist-leninistisk orienterte mere eller mindre
fordekte norske Arbeiderpartiet på den ene siden - og på
den andre siden nazi-ideologien, som særlig sterkt gjorde seg
gjeldende under okkupasjonen under 2. verdenskrig. Forskjellen på
disse to ideologier er ikke så stor som mange har trodd.
Arbeiderpartiet ønsker tilsynelatende et klassedelt samfunn
eller et kastevesen av undermennesker og overmennesker (mindre og mere
verdifulle mennesker) med mest makt og rikdom til noe de (efter
forgodtbefinnende) definerer som "arbeiderklassen" og med organisert
egoisme og eksistensialisme som det rådende prinsipp. Med
babbelet og floskler som tungemål og rabbelet som skriftsprog. Og
et samfunn hvor det legges stor vekt på kontroll, sentralisering
og mental uniformering. Nazi-regimets paroler om at "arbeidermakt
frigjør" står i stil også til Arbeiderpartiet.
Likeså deres steriliseringer (i vid betydning), kjemifisering,
bio-teknologi og generelle babylonisering - og så altfor mye
mere. Og begges holdning synes som å være, her sagt med
Lenin: "De beste av alle mødre (og fedre) er staten." Dette er
ikke noe nytt, men det er enda mere fordekt i 1997 enn det har
vært tidligere. Bl.a. og særlig fordekt av floskler om og
hentydende til det motsatte.
Hans Bovim sier
at "etter 1. verdenskrig ble målsettingen kanskje klarest uttalt
av historikeren, professor Edvard Bull, Arbeiderpartiets nestformann i
midten av 20 årene:
"Vi skal
gjøre skolen verdslig, likesom sykepleien og begravelsen og
ekteskapet og fødselsregistreringen. Vi skal slåss
uforsonlig med den bestående offisielle lutherdom som med andre
fordummende sekter. Vi skal ha en pågående og
hensynsløs kirkepolitikk, fordi vi mener at religion i og for
seg er en privatsak."
I den praktiske
skolepolitikk har han også konkrete planer," skriver Hans Bovim:
"Først må alle lærerskoler bli offentlige. Bare
når staten har hånd om hele lærerutdannelsen, kan en
ha kontroll med hva barna lærer. Så må
religionsundervisningen ut av skolen. Han sier videre: "Hele skolen
må gjennomsyres av den sosialistiske tankegang. Og den eneste
måte vi kan nå dette på er, så vidt jeg kan se,
at der bare ansettes sosialistiske lærere. Barna skal
gjøres til sosialister, og det er lærerne som skal
gjøre dem til det. Skal vi skape den sosialistiske skole,
må vi ha makten i skolestyre og kommunestyre og bruke den
hensynsløst." (...) På lærerskolens område er
professor Bulls tanke i dag allerede realisert fullt ut. I 1946 vedtok
Arbeiderpartiflertallet i Stortinget: "Staten overtar all
lærerutdannelse." (...) Ovenstående er nok til å vise
at århundregamle dualistiske skoletradisjoner på kristen
grunn i begynnelsen av vårt århundre presenteres for en
etter norske forhold helt fremmedartet og ny skolestruktur: det
monopolistiske skolesystem som sikter mot en ideologisk ensretting av
hele folket. Dermed kommer automatisk foreldrerettsproblemet inn i
bildet. Vi kan nevne to eksempler.
Først
situasjonen da Arbeiderpartiet i 1918 satte på sitt program at
kristendomsundervisningen skulle ut av skolens fagkrets. Da reistes
straks et sterkt uttalt ønske om private folkeskoler hvor
foreldrene kunne oppfylle sitt foreldreansvar. Således gikk
f.eks. professor Taranger i et opprop til det norske folk sterkt inn
for den linje. Han sier at når det gjelder kristelig eller
ikke-kristelig oppdragelse av våre barn, da har foreldrene det
siste ord så lenge det fins personlig trosfrihet og kristelig
handlefrihet i landet, og, sier han: "Vil sosialistene forlate den bane
og med statens vold og tvang paatvinge os en ateistisk
barneoppdragelse, saa haaper jeg med Guds hjælp at Kristi kirke
ikke skal tape paa det."
Foreldreretten
vendes her både mot den kristendomsfiendtlige ideologi og mot
monopolkravet. Reaksjonen ble meget kraftig, og hva man enn kan si om
utviklingen siden den tid, parolen: kristendommen ut av skolen! har
ikke egentlig vært aktuell her i landet siden 1918. -"
"Og hva man enn
kan si om utviklingen siden den tid", sier Hans Bovim ... Den fordekte
avkristningen av skolen har nådd foreløbig topp-punkt i
1997. Noe så ukristelig og menneskefiendtlig som den norske
grunnskolen, er rent utrolig og skremmende. Parolen "kristendommen inn
i skolen!" (efter beste evne - og efter grunnskolelovens
formålsparagraf) fikk mindre og mindre sjangse og dårligere
og dårligere kår. Bl.a. fordi foreldreretten stadig har
vært trakassert og så sterkt utsatt for Arbeiderpartiets
innflytelser.
Neste eksempel
Hans Bovim nevner er fra 2. verdenskrig. Han sier at: "Da nazistene
ville tvinge vår ungdom inn i "Ungdomstjenesten" møtte de
sterk motstand også fra foreldrehold og da i særlig grad
nettopp gjennom kravet om en kristent motivert foreldrerett. De
formuleringer som den gang ga foreldreretten dens innhold og styrke er
så vesentlige for vårt emne at jeg nedenfor gjengir utdrag
av de tre viktigste dokumenter i saken."
Det
første dokument han refererer fra er de norske biskopers brev
til nazi-ministrene Skancke og Stang, datert 14.02. 1942. Biskopene
kommer i dette også inn på Mose-lovens 4. bud: Du skal
hedre din far og din mor så det går deg godt og du
får leve lenge i landet som Herren din Gud gav deg. Den 4.
paragrafen av De ti bud som fyndig uttrykker den selvfølgelighet
og pakt at vi skal og må respektere våre Store foreldre,
Fader vår og Moder jord, og Deres gjenbilde i våre jordiske
foreldre. Sentrale, vesentlige og elementære ord for oss alle.
Biskopene sier
bl.a.: "Grunnforholdet mellom foreldre og barn er en skaperordning, et
Gudsbestemt forhold, som består ubrytelig og hellig for alle
hjem. Det ansvar og den rett som deri er gitt hjemmet, er derfor
ubetinget og uoppløselig. (...) Hver mor og far har det fulle
ansvar også for hvordan de har tillatt andre å være
med å forme deres barns karakter, tro og overbevisning. Dette
samvittighetsansvar legger ikke bare en plikt på foreldrene, men
gir dem også en ukrenkelig rett.
På samme
måte er det fjerde bud - Hedre din far og din mor - for barna
ikke bare en plikt, men en rett, gitt dem av Gud. Et godt hjems indre
frihet har alltid vært en grunnpillar i vårt samfunn, og
ingen kan med tvang bryte inn i hjemmet og fremkalle et
motsetningsforhold eller et skille mellom foreldre og barn uten at Guds
bud da blir trådt under fot.
I alt dette
står kirken og foreldrene ubrytelig bundet av sin samvittighet og
av Guds hellige befaling.
Den som vil
søke å tvinge barna ut av foreldrenes ansvarshånd og
bryte hjemmets guddommelige rett, han vil med det samme tvinge
foreldrene til den ytterste samvittighetshandling. Hver far og mor vet
at de engang skal stå den Allmektige til ansvar for hvordan de
har oppdratt eller latt oppdra sine barn. De må her alltid lyde
Gud mer enn mennesker."
I prestenes
erklæring, opplest i kirken søndag 22. mars 1942, gjentas
de samme argumenter, og man uttaler også følgende i
tillegg: "Så har da foreldrene av Gud fått en rett til og
en myndighet over sine barn som ingen kan ta fra dem så lenge de
øver denne rett og myndighet over det av Gud gitte oppdrag". "I
foreldremyndigheten", - sier Luther, "har all annen myndighet sin rot".
Da prestene
hadde nedlagt sine embeder, ble dokumentet "Kirkens grunn" opplest i
kirkene påskedag 1942, og der sies bl.a.: "Kirken ville svikte
sine forpliktelser på det kristne oppdrageransvar om den rolig
så på at en verdslig øvrighet organiserer en moralsk
barne- og folkeoppdragelse uavhengig av kristent syn. Foreldre og
lærere må ikke søkes drevet til i strid med sin
samvittighet å utlevere barna til oppdragere som vil
"revolusjonere deres sinn" og innføre dem i en "ny
livsanskuelse" som kjennes fremmed i forhold til kristendommen."
Svaret på
biskopenes brev, fra daværende kirkeminister, inneholdt
følgende ordlyd:
"Som den
høyeste myndighet i et folk har staten det største ansvar
for, den største myndighet og den største rett over hver
borger. Denne statens myndighet, ansvar og rett gjelder også
barna. Som ansvaret for barnas oppdragelse er lagt på foreldrene,
er ansvaret for folkets oppdragelse lagt på staten." (C.H.
Christie: "Den norske kirkes kamp", Oslo 1945.)
Dette er de
totalitære ideologiers stemme, kommenterer Toralf Tveiten annet
sted i boken, i sin fine bidragsartikkel.
*
Fortsettelse: "Foreldrenes rett og statens urett - Del 2", av
Rune L. Hansen.
---