HUN / Hjemme Undervisningen i Norge -
på Internett - Nyh9804.htm
NYHETER 1998, APRIL /
Presseklipp, etc.
NYHETER
| HUNs FRONT-SIDE / MENY
| DAGEN OG NUET NU / OPPDATERINGER
| DEBATT | GJESTEBOK
| HJELPER1 | HUNs BARNE-SIDER
|
HUNs NOTATER | HUNs
OPPSLAGSTAVLE | HUNs VISITT-KORT | HDA-04,
1998 | HDA | THE
END |
- 17.04.
1998, Folkets Framtid, s. 4 og 7 / rikspolitikk, fredag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Ny opplæringslov
Regjeringens forslag til ny lov for grunnskole og videregående opplæring
Bilde 1:4 (s/h, stort) med teksten:
Fra høyre: statssekretærene Svein Helgesen og Marit Elisebet
Totland og statsråd Jon Lilletun. (Foto: Anne-Kristine B. Wiecek).
---
Regjeringen la like før påske fram forslag
om ny lov for grunnskolen og den videregående opplæringen.
Privatskoleloven blir ført videre. Grunnskolens kristne formålsparagraf
forblir uendret.
Av ANNE-KRISTINE BJØRGSVIK WIECEK / FOLKETS FRAMTID
Lovforslaget fra Regjeringen er endret på viktige punkter i forhold
til det framlegget Ap-regjeringen la fram for Stortinget i fjor. Dette
framlegget var på høring i Stortinget, men ikke til behandling.
Stortinget sa i fjor vår at man ville beholde den kristne formålsparagrafen
i grunnskolen, dette befester selvsagt Regjeringen i sitt lovforslag. -
Nye reformer i skolen krever et nytt lovverk, sa Lilletun da han presenterte
Regjeringens lovframlegg.
Ny felles lov
Kirke-utdannings- og forskningsdepartementet gir framlegg til ny felles
lov om grunnskolen og den videregående opplæringen. Dette er
ment å skulle erstatte grunnskoleloven, lov om videregående
opplæring og fagopplæringsloven. Departementet ønsker
også at visse deler av voksenopplæringsloven går inn
i den nye loven.
Hva er så det nye i denne Regjeringens forslag,
i forhold til framlegget Stortinget fikk i fjor?
* Regjeringen går inn for at privatskoleloven blir ført
videre som en egen lov.
* Den kristne formålsparagrafen for grunnskolen blir ført
videre uendret.
* Bokmåls- og nynorskutgaver av lærebøker og læremiddel
skal ut på samme tid.
* Klargjøring av reglene for spesialundervisning. Proposisjonen
streker under prinsippet om at elever som får spesialundervisning
som hovedregel skal få dette tilbudet i en vanlig klasse. PP-tjenestens
ansvar for det systemrettede arbeidet blir framhevet i loven.
* Medvirkning for elever og foreldre. Man foreslår en lovregel
som sikrer at hverken elever, foreldre eller de ansatte kan ha flertall
i driftsstyre opprettet etter kommuneloven § 11.
* Klassestørrelse; Spørsmålet om senking av klassedelingstallene
er ikke vurdert i denne omgang, men vil bli behandlet i samband med budsjettarbeidet.
* Krav om politiattest. Det vil bli satt i gang et arbeid for å
vurdere lovendringer med sikte på at domstolene legger til grunn
at personer som er dømt for seksuelle overgrep mot barn som hovedregel
ikke skal kunne tilsettes i grunnskolen.
* Samisk opplæring; Det blir gjort framlegg om individuell rett
til opplæring i samisk i grunnskolen. Opplæring i samisk bør
også være en rett i videregående skole.
* Opplæring i finsk; Departementet ønsker en lovfestet
rett til opplæring i finsk dersom minst tre elever på en skole
i Troms og Finnmark krever det.
Nasjonale standarder
Regjeringens framlegg til opplæringslov betyr også at en nå
får et lovverk som fastsetter nasjonale standarder for grunnskolen
og den videregående opplæringen, samtidig som det innenfor
disse rammene blir åpnet for en lokal handlefrihet til å utforme
egne lokale løsninger.
(FF)
---
Egenbetaling i skolen
I lovframlegget understrekes det sterkere enn før
at det obligatoriske grunnskoletilbudet skal være gratis.
- Frivillige turer kan man kreve betaling for, men da skal det være
et reelt pedagogisk alternativ for ungene, presiserer statssekretær
Totland (bildet / 2:4).
---
Sier foreløpig ikke
noe om lavere elevtall
Regjeringens løfter i Voksenåsen-erklæringen
om lavere elevtall i klassene følges ikke opp i forslaget til ny
opplæringslov. Regjeringen vil vente med saken til budsjettarbeidet.
Lærerforbundet er skuffet.
- De standardforbedringer vi hadde ventet oss, kom ikke, sier Anders
Folkestad, leder i Lærerforbundet i en kommentar til Aftenposten.
Han henviser til at regjeringspartiene bebudet at
elevtallet pr. klasse skal senkes til maksimum 28 i ungdomsskolen. Det
heter også at elevtallet på sikt bør reduseres til 25
pr. klasse i hele grunnskolen. Løftet om en gradvis senkning av
elevtallet ble gjentatt i Regjeringens tiltredelseserklæring.
Men i forslaget til ny opplæringslov fastholder
Regjeringen dagens maksimumstall på 28 fra første til syvende
klasse og 30 i ungdomsskolen. Spørsmål om endringer vil bli
behandlet i forbindelse med budsjettarbeidet, heter det fra KUF.
(FF)
---
Styrker retningslinjene for hjemmeundervisning
- Retten til hjemmeundervisning er der og lovverket er blitt
enklere å tolke, sier statssekretær Marit E. Totland (KrF)
som har jobbet spesielt med dette nye forslaget til opplæringslov.
Av ANNE-KRISTINE BJØRGSVIK WIECEK / FOLKETS FRAMTID
Regjeringen har i lovforslaget gitt en mulighet for hjemmeundervisning.
De har fulgt tidligere praksis, men har omtalt hjemmeundervisning mer utfyllende
i loven enn tidligere.
- Vårt forslag inneholder ikke restriksjoner,
men vi sier mer enn tidligere. Nå er lovteksten blitt tydeligere
og dermed enklere å tolke, mener Marit Elisebet Totland.
- Vi går også inn for tilsyn og en kvalitetsrett
fra det offentliges side, sier hun.
Erling Birkedal i Institutt for Kristen Oppseding
er positiv til departementets forslag. Han vektlegger at det må være
en reell kontroll av hjemmeundervisningen i kommunen. - Slik jeg har lest
lovforslaget sies det ikke eksplisitt hvem som skal utføre tilsynet.
Det kan nok bli litt diskusjon om dette. Skal det være en forhandlingssak
eller skal foreldrene selv velge hvem som skal ha tilsyn med deres undervisning.
Jeg ønsker ikke en slik foreldrerett, det må jo være
en reell kontroll fra det offentliges side. Jeg håper imidlertid
at man kan oppnå et godt samarbeid om dette og at kommunene spør
private institusjoner om å utføre tilsynet. For eksempel har
folk fra Norsk Lærerakademi i Bergen blitt brukt.
---
Bilde 4:4 (s/h, lite) med teksten:
Erling Birkedal ved Institutt for Kristen Oppseding er glad for
det Regjeringen sier om hjemmeundervisning, men er spent på hvordan
tilsynsordningen skal fungere.
---
***
--- HUN www / HENVISNINGER, KOMMENTARER, ETC. :
- 27.04. 1998, Dagen, forsiden + s. 10 & 11, mandag : "Fra
skolerett til skoleplikt / Vanskeligere å få til HJEMMEUNDERVISNING",
av Svein Villy Sandnes. NB!!!
---
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 23.04.
1998, Dagen, forsiden + s. 4 / nyheter, torsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Forsiden :
Størst økning i Oslo-området:
200 får hjemmeundervisning
Det siste halve året har dobbelt så mange foreldre
begynt å undervise barna sine selv.
- Den store veksten i hjemmeundervisning skjer for tiden
i Oslo-området, sier Christian Beck i Opplysningstjenesten
for Hjemmeundervisning. I juni 1996 fikk 50 norske barn undervisning
i hjemmet. På sammer tid året etter var tallet steget til 100
barn, viser tall fra Opplysningstjenesten for Hjemmeundervisning. Allerede
i januar i år registrerte man en fordobling, til omlag 200 barn som
får undervisning hjemme.
I USA er det for tiden 1,3 millioner barn som blir undervist
av foreldrene sine, og det provoserende for mange statspedagoger er, ifølge
Beck, at de amerikanske foreldrene som ikke har noen form for pedagogisk
utdanning, likevel kan vise til gode resultater. Beck mener dette setter
hele det pedagogiske systemet i et merkelig lys.
Side 4
Side 4 :
Storbyforeldre underviser hjemme
Det siste halve året har dobbelt så mange foreldre
begynt å undervise barna sine selv. - Den store veksten i hjemmeundervisning
skjer for tiden i Oslo-området, sier Christian Beck i Opplysningstjenesten
for Hjemmeundervisning.
Av RAGNHILD AADLAND
BERGEN: I juni 1996 fikk 50 norske barn undervisning i hjemmet.
På sammer tid året etter var tallet steget til 100 barn, viser
tall fra Opplysningstjenesten for Hjemmeundervisning. Allerede i januar
i år registrerte man nok en fordobling, til omlag 200 hjemmeunderviste
barn.
Storbyfenomen
- Om en tre-fire år kommer kanskje så mange
som 5.000 - 10.000 barn til å bli undervist i hjemmet, tror Christian
Beck, førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Oslo.
- Den første veksten skjedde i utkantstrøkene,
men storbyene kommer etter. Faktisk er veksten nå størst i
det sentrale østlandsområdet. Det skyldes nok at ordningen
med hjemmeundervisning er blitt mer kjent, og at den dessuten begynner
å bli akseptert som stueren, mener Beck.
I Østlandsområdet finner man dessuten
det Beck kaller for "6-åringssyndromet"; foreldre som i forbindelse
med Reform -97 valgte å ikke sende seks-åringene sine på
skolen.
- I Oslo er det i tillegg mange som velger å
ta barna sine ut av undervisningen i det nye om omstridte kristendomsfaget.
Dette gjelder spesielt humanetikere og konservativt kristne foreldre, men
også en del muslimer velger å gjøre det samme, opplyser
Beck.
Et maktmiddel
Christian Beck ser flere eksempler på at foreldre
benytter seg av sin undervisningsrett ved plutselige, store konflikter
mellom foreldre og kommune.
- Hjemmeundervisning benyttes som et lovlig maktmiddel
mot myndighetene. Det så vi i Tana i fjor da Staten ville tvinge
alle skolekretsene til å arbeide etter den samiske læreplanen.
80 ban ble tatt ut av skolens undervisning. Nå ser vi det samme på
Osterøy i Hordaland, der man har lagt ned grendeskolen mot lokalbefolkningens
ønske. Men disse toppene er ikke medregnet i talene våre,
sier Beck. Foreldre har undervist barna i hjemmet hele dette århundret,
og spesielt etter andre verdenskrig. Men det er først de siste fire-fem
årene at ordningen har begynt å "ta av".
- At hjemmeundervisning blir mer og mer populært,
er en trend vi ser over hele den moderne verden, særlig i engelsktalende
land. I USA er det for tiden 1,3 millioner barn som blir undervist av foreldrene
sine, sier Christian Beck.
Provoserende resultater
Det provoserende for mange statspedagoger er ifølge
Beck at de amerikanske foreldrene som ikke har noen form for pedagogisk
utdanning, allikevel kan vise til gode resultater. Beck mener dette setter
hele det pedagogiske systemet i et merkelig lys.
- Undersøkelser gjort i USA viser at disse
barna greier seg veldig godt til avgangseksamen, uavhengig av om foreldrene
er velstående eller ikke. Riktignok har de hjemmeundervisende foreldrene
lav skilsmisseprosent, men det viser seg at foreldrenes engasjement er
den viktigste variabelen for å forklare hvorfor noen barn gjør
det så godt på skolen, sier førsteamanuensisen i pedagogikk.
Christian Beck mener at hjemmeunderviserne provoserer
mange politikere fordi de setter fingeren på et ømt punkt
som Beck kaller "Den tapte horisont", det vil si enkeltmennesket og familiens
betydning.
- De mange hjemmeunderviserne provoserer dessuten
systemet når de reiser spørsmålet om ikke pengene bør
følge barnet, den samme tankegangen som ligger bak regjeringens
innføring av kontantstøtte til foreldre som velger å
ikke ha barna i statlige barnehager, sier Christian Beck.
---
Bilde (s/h), med teksten:
INDIVIDBASERT: Christian Beck mener at hjemmeunderviserne provoserer
mange politikere fordi de setter fingeren på et ømt punkt
som Beck kaller "Den tapte horisont", det vil si enkeltmennesket og familiens
betydning.
ILLUSTRASJONSFOTO: DAGEN-ARKIV.
---
***
--- HUN www / HENVISNINGER, KOMMENTARER, ETC. :
- 27.04. 1998, Dagen, forsiden + s. 10 & 11, mandag : "Fra
skolerett til skoleplikt / Vanskeligere å få til HJEMMEUNDERVISNING",
av Svein Villy Sandnes. NB!!!
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 23.04.
1998, Dagen, s. 10 / 2:1 / kristenliv, torsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Kronerulling for hjemmeundervisning
I forbindelse med den forestående rettssaken vedrørende
hjemmeundervisning i Mosvik kommune, gjennomføres det nå en
landsomfattende innsamlingsaksjon.
Av SVEIN VILLY SANDNES
TRONDHEIM: Det er Opplysningstjenesten
for Hjemmeundervisningen som står bak kronerullingen til inntekt
for advokathjelp til de to hjemmeundervisende familiene som snart skal
i rettssak med Mosvik kommune i Nord-Trøndelag.
Over hele landet
- Mosviksaken er ikke bare en privatsak for de to familiene,
men en sak som i praksis utkjempes for en rekke hjemmeundervisningsfamilier,
mener høyskolelektor Marta Straume i Opplysningstjenesten for Hjemmeundervisningen.
- I en rekke kommuner foregår hjemmeundervisning
uten noen form for problemer, men vi har dessverre noen få kommuner
der det er problemer, og en av disse er Mosvik kommune. Et betydelig praktisk
problem i forbindelse med rettssaken, er å få nok penger til
advokathjelp, sier Straume.
Påtalemyndigheten har kommet fram til to ulike
konklusjoner i forbindelse med den forestående rettssaken i Mosvik.
Politikammeret på Steinkjer konkluderer med at familiene ikke har
gjort noe straffbart, men kommunen har anket avgjørelsen til statsadvokaten
i Trondheim. Han er uenig med politikammeret i Steinkjer.
Bedre skoleresultater
- Statsadvokaten i Trondheim har sagt at barna er borte
fra den pliktige undervisningen, noe som det finnes fire dokumenter per
barn på at ikke er riktig. Det utarbeides en tilsynsrapport for hver
halvår med hjemmeundervisning, sier Straume.
- Hvordan er resultatet hos de elevene som driver
med hjemmeundervisning i Mosvik?
- Det er meget godt. La meg som eksempel nevne at
en elev begynte på skolen igjen etter et halvt år med hjemmeundervisning.
Etter det halve året gikk vedkommende opp i karakter i en rekke fag.
Dette er bare ett eksempel, sier Straume.
***
--- HUN www - HENVISNINGER, KOMMENTARER, ETC. :
* - Mosvik-skole-saken / HUN www.
* - 27.04. 1998, Dagen, forsiden + s. 10 & 11, mandag : "Fra
skolerett til skoleplikt / Vanskeligere å få til HJEMMEUNDERVISNING",
av Svein Villy Sandnes. NB!!!
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 24.04. 1998, Dagen,
s.2 / mening / Kautokeino-saken / synspunkt, fredag :
Åpent brev til Jon Lilletun.
Av Odd Kleiven, rektor i Fredrikstad
Ifølge avisa Dagen den 17.04.98 ble det den 16.04.98 levert 2006
underskrifter med støtte til sokneprest Olav Berg Lyngmo i Kautokeino.
Jeg oversender hermed tilsvarende liste med 4 navn.
I din kommentar ved overleveringen understreket
du at du "må ta hensyn til hele saksomfanget, noe som også
inkluderer et lovverk."
Da er det naturlig å gå ut fra Grunnloven.
De øvrige lover skal ikke motsi den. Det er særlig fire paragrafer
som er viktige. Grunnloven §§ 2, 4, 16 og 22. I § 2 heter
det: "Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion."
§ 4 sier at "Kongen skal stedse bekjende seg til den evangelisk-lutherske
Religion, haandhæve og beskytte den." § 16 sier: "Kongen anordner
all offentlig Kirke- og Gudstjeneste, alle Møder og Forsamlinger,
og paaser, at Religionens offentlige Lærere følge de dem foreskrevne
Normer." § 22 omhandler avskjedigelse.
Etter paragraf 16 må en forstå det slik
at det påhviler statsråden (kongen) ansvar for at all offentlig
gudstjeneste og kirkelige handlinger og hva de offentlige kirkens tjenere
lærer, er i samsvar med vår kirkes bekjennelse og Guds ord
slik vi finner det i Bibelen.
Vår kirkes bekjennelsesskrifter, som kirkens
tjenere er forpliktet på, er:
- Den apostoliske trosbekjennelse
- Den nicænske trosbekjennelse
- Den athanasianske trosbekjennelse
- Den augsburgske trosbekjennelse
- Luthers lille katekisme
Det blir derfor en hovedsak for statsråden
å nøye undersøke om sokneprest Olav Berg Lyngmo og
prost Asle Dingstad bryter med, eller lærer i overensstemmelse med
bekjennelsesskriftene og Guds ord. I sitt ordinasjonsløfte har prestene
lovt, overfor Gud, som kirkens Herre, å være tro mot disse
skriftene. Finner statsråden at de på dette er utro og vranglærende
kirkens tjenere, plikter statsråden å sørge for at de
blir veiledet til rett lære. Er de ikke villige til å la seg
korrigere fra vrang lære, plikter statsråden å sørge
for at de blir avsatt fra sin stilling. Finner statsråden derimot
at de er i samsvar med bekjennelsen og Guds ord, har statsråden plikt
til å verge dem mot de krefter som ønsker å få
dem avsatt, Grunnloven § 4 "haandhæve og beskytte". Da må
statsråden vurdere biskopenes lære, om den er i samsvar med
Bibelen og bekjennelsesskriftene og det ordinasjonsløfte de har
gitt. Finner statsråden at disse lærer i strid med sitt ordinasjonsløfte,
bekjennelsen og Bibelen, har statsråden plikt til å "paase,
at", de som "Religionens offentlige Lærere følge de dem foreskrevne
normer".
I denne saken er det mulig at statsråden bør
komme til at han må veilede, eventuelt avsette biskoper i stedet
for prest og prost, dersom han vil følge loven.
Statsråden har et ansvarsfullt oppdrag som
kirkens leder. Kirkens tjenere skal veilede, lære og forkynne et
budskap om frelse til evig liv og utfrielse fra syndens makt og fortapelse.
Vi vil fortsette å be for vår kirke. Vi ber for statsråden,
som har påtatt seg dette ansvarsfulle arbeidet, men vi kan ikke be
om at statsråden blir uten ansvar overfor Gud for hva han gjør
i sin stilling.
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
27.04.
1998, Dagen, forsiden + s. 10 & 11, mandag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Forsiden :
Fra skolerett til skoleplikt
Sentrumsregjeringen fører nærmest en blåkopi
av Arbeiderpartiets skolepolitikk. Det er konklusjonen til førsteamanuensis
Christian W. Beck ved Pedagogisk Institutt ved Universitetet i Oslo. Han
har fulgt utviklingen vedrørende ny opplæringslov de senere
år, og har satt seg inn i den nye odelstingsproposisjon om ny opplæringslov
som skal lovbehandles i løpet av våren. Beck tolker regjeringens
lovforslag som overgang fra undervisningsplikt til skoleplikt, hvilket
bryter med 200 års tradisjon i Norge.
- Dette er drøy kost fra en
statsråd som har en høy ideologisk fane når det gjelder
friskoler og foreldrerett, sier Beck om Lilletun. Han viser også
til at det i henhold til lovforslaget skal private grunnskoler som ikke
følger grunnskoleloven, underlegges det samme regime som de offentlige
grunnskoler.
Side 10-11
---
Side 10 og 11 :
Vanskeligere å få til HJEMMEUNDERVISNING
- Til tross for at privatskoleloven fortsetter som egen lov,
ender regjeringens forslag til ny opplæringslov nærmest opp
som en blåpapirkopi av Arbeiderpartiets lovforslag.
Av SVEIN VILLY SANDNES
TRONDHEIM: Det sier førsteamanuensis Christian W. Beck
ved Pedagogisk Institutt ved Universitetet i Oslo. Han har fulgt utviklingen
vedrørende ny opplæringslov de siste årene, og har satt
seg inn i den nye Ot. prop. nr. 46 97/98 som skal opp i Stortinget i løpet
av våren og som kan bli ny skolelov fra kommende høst.
Sosialdemokratisk politikk
- Til nå har regjeringens skolepolitikk vært
en usynlig politikk. Det er mange som med forventning har sett fram til
et friere skolepolitisk regime enn Arbeiderpartiregjeringens statsskolekonsept.
Når nå regjeringen har lagt fram sitt forslag til ny opplæringslov,
er dette en blåpapirkopi av Arbeiderpartiregjeringens forslag som
ble offentliggjort for ett år siden, sier Beck. Han viser til at
det er snakk om en sosialdemokratisk politikk både når det
gjelder de store linjer og detaljene. Og at Fremskrittspartiet og Høyre
i dag forsvarer det KrF tidligere forsvarte.
- Blandt statsråd Lilletun og hans medarbeidere
er det tydeligvis stor kommunalpolitisk erfaring. Kommuneargumentene er
meget sterkt synlig i regjeringens skolepolitikk, mens foreldresynspunktet
nærmest er blitt fraværende.
- Det har tydeligvis gått disse hus forbi
at i altfor mange kommuner er skolebyråkratiet en dyr organisasjon
som opererer i motsetning til foreldrene, og er med på å gjøre
skolen dårligere, sier Beck.
Friskolen
Han viser til at den eneste forskjellen mellom Arbeiderpartiregjeringen
og den nåværende regjering i skolesaker er at nåværende
regjering vil beholde friskoleloven som en selvstendig lov.
- Dette ivaretar i første omgang rettighetene
til friskolene bedre enn Arbeiderpartiets forslag, men dette blir spist
opp av sterkere kontroll over friskolens indre liv og innhold.
- Også for friskolene skal den nye læreplanen
for den offentlige grunnskolen (L97) gjelde som forskrift. Det vil si at
man i alle skolefaglige spørsmål der man ønsker å
avvike fra L 97 må søke departementet om tillatelse, sier
Beck.
Hjemmeundervisning
Førsteamanuensisen opplyser at statsråden
har uttalt at det er tatt spesielt hensyn til hjemmeundervisningen ved
at de har latt denne få en spesiell paragraf i loven.
- Retten til hjemmeundervisning er slått fast,
men det blir vanskeligere å få til hjemmeundervisning med den
nye loven. Loven tar mer hensyn til skolebyråkratiet enn foreldrene.
En viktig paragraf i den gjeldende grunnskoleloven er paragraf 13,1 om
tilsvarende undervisning. Her er det banket fast et demokratisk fundament
for norsk skole om at det er undervisningsplikt og ikke skoleplikt. Ordlyden
denne paragrafen har fått i regjeringens forslag er følgende:
"Barn og ungdom har rett og plikt til offentlig grunnskoleopplæring
i samsvar med denne loven og tilhørende forskrifter. Unntak fra
plikt til offentlig grunnskoleopplæring gjelder dersom de på
annen måte får tilsvarende opplæring".
- Dette er identisk med Arbeiderpartiregjeringens
forslag og innebærer overgang fra undervisningsplikt til skoleplikt.
Hvordan skal man ellers forklare unntaksbetegnelsen? Dette er drøy
kost fra en statsråd som representerer et parti som har en høy
ideologisk fane når det gjelder friskoler og foreldrerett, sier Beck.
Private grunnskoler
Han tilføyer at private grunnskoler som ikke
følger grunnskoleloven - som representerer et pustehull for alternative
skoletanker - nå skal underlegges det samme regime som de offentlige
grunnskoler.
- Arbeiderpartiet innførte L97 som en forskrift
for både den offentlige grunnskole, privatskoler og hjemmeundervisning
- hvis det ikke strider mot folkerettslige avtaler Norge har sluttet seg
til. Det var forventet at den nye regjeringen ville legge seg mer i medvind
med internasjonal folkerett, og dermed oppheve hele forskriften. De har
imidlertid valgt å beholde den. Man kan lure på hva som er
motivet for at Bondevik-regjeringen nå legger seg på en skolepolitikk
som er sosialdemokratisk og nærmest identisk med den Arbeiderpartiet
har ført, sier Beck.
Grunnen til at de gjør dette kan være
politisk strategisk. De samarbeider med Høyre og Frp for å
få i havn kontantstøtten. Ære være regjeringen
for det. Men det kan se ut som om de da velger å samarbeide med Arbeiderpartiet
om skolepolitikken.
- Eller er det slik at regjeringen faktisk mener
at foreldrene en gang for alle har avgitt foreldreretten til staten og
skolen? Og at foreldre på den måten i ett og alt har bifalt
statsskoleprinsippet? Dette er i så fall en gedigen feiltolkning,
men blir likevel et grunnlag for Bondevik-regjeringens Arbeiderpartipolitikk
når det gjelder skole, sier Beck.
Grendeskoler
Beck viser til at Osterøy kommune har lagt ned
flere grendeskoler i kommunen. Nå søker foreldre om å
få etablert private grendeskoler med lokalorientert pedagogikk. Dette
har utløst en folkebevegelse og et engasjement i disse bygdene uten
sidestykke i dagens Norge.
- Foreldreretten og friheten kan her virke som verksted
for utvikling av den fremtidige norske skole. Jeg håper ikke statsråd
Lilletun og hans medarbeidere kullkaster disse mulighetene ved å
avvise disse søknadene. Det vil være en katastrofe både
for barna på Osterøy, norsk skole og for regjeringen Bondeviks
troverdighet i skolespørsmål, sier Christian W. Beck.
---
Bilde 1 av 3, (stort, farver / hjemmeundervisning) med teksten :
KRITISK: I de siste årene har flere kristne her i landet
vært kritiske til utviklingen innen skolesektoren. Førsteamanuensis
Christian W. Beck ved Pedagogisk institutt på Universitetet i Oslo
har gjennom de siste årene gransket nøye det som har skjedd,
og presenterer det i dette intervjuet. Dagen har vært i kontakt med
departementet for kommentarer, men har ennå ikke mottatt noe svar.
FOTO: DAGEN-ARKIV
---
Bilde 2 av 3, (s/h, lite) med teksten : Statsråd Jon Lilletun
---
Bilde 2 av 3, (s/h, lite) med teksten : Førsteamanuensis
Christian W. Beck
---
***
--- HENVISNINGER, KOMMENTARER, ETC. :
- 17.04. 1998, Folkets Framtid, s. 4 og 7 / rikspolitikk, fredag : "Ny
opplæringslov - Regjeringens forslag til ny lov for grunnskole og
videregående opplæring", og "Styrker
retningslinjene for hjemmeundervisning", av Anne-Kristine Bjørgsvik
Wiecek.
- HUN www / Skaun-skole-saken. NB!
- HUN www / Mosvik-skole-saken. NB!
- 22.04. 1998, onsdag - HUN www / Ordets alkjemi, torsdag : "Familien
Hansen og vi / Skaun-skole-saken", av Rune L. Hansen.
- * SDNR202E-rlh : ÅPENT
BREV - svarbrev - til Det Kongelige Kirke-, Utdannings- og Forskningsdepartement,
Saksbehandler / Rådgiver Cato Aarø, fra familien Rune L. og
Trude Hansen, N-5520 Sveio. GJENPART til justisminister Aud Inger Aure,
Justisdepartementet. Avsendt pr. fax kl. 15.00 torsdag 02.04. 1998. Brevsvar
på SDNR202D-rlh.
- 23.04. 1998, Dagen, s. 10 / 2:1 / kristenliv, torsdag : "Kronerulling
for hjemmeundervisning", av Svein Villy Sandnes.
- 08?03. 1998, Trønder-Avisa : "Lilletun
trekkes inn ... foreldre-advokaten truer med sivilombudsmannen og Strasbourg",
av Bjørn Sigurd Larsen. Om Mosvik-skole-saken. Hjemmeundervisning.
---
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
-
27.04. 1998, Dagen, s.14 / kort sagt 2/2, mandag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Grunnlova er broten
Av Hallvard Kvæven, Tronstad
Utnemninga til Oslo bispestol strir mot Grunnlova.
I paragraf 2 i Grunnlova står det at "Den
evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion.
I paragraf 16 i Grunnlova står det at Kongen
(det vil seie regjeringa), skal "paase at Religionens offentlige Lærere
følge de dem foreskrevne Normer".
Når nå regjeringsfleirtalet sørgde
for at ein sodomi-liberal teolog vart utnemnd til Oslo bispestol, er Grunnlova
broten.
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 27.04.
1998, Dagen, s. 14 / debatt, 2/3, mandag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Blinde ledere og "Hip-Hop"
Av W. Høsteland, Bergen
Det er helt ufattelig hva menighetsledere - inkludert
kirkens prester / biskoper - nå går god for. Kirkene og mange
andre menighetslokaler blir mer og mer brukt som underholdningssentra.
Dette synes klart å bli styrt fra menighetenes ungdomsledere. Disse
destruktive krefter får herje fritt, mens prester og forstandere
står tafatt og ser på - og den forslitte klisjeen at "de unge
må få ha sin stil", ser ut til å bli forsterket. Fårene
styrer hyrdene. Tingene er snudd på hodet. Alt går an under
dekke av kristne tekster. For et bedrag!
Skandalearrangementet i Teatergarasjen forteller
svært mye om menigheters forfall, og om menighetsledelsens fallitt-tilstand.
Flere av de tidligere beste menighetene i Bergen er blitt tilskitnet av
et bedrag.
Vi kunne nylig lese om "Hip Hop, dans og drama"
for konfirmanter i endel av byens kirker, - i regi av KFUM / KFUK. Vi har
jo sett i løpet av de siste årene hvordan Den norske kirke
mer og mer er blitt omgjort til et religiøst teater på mange
måter. Rettlærende prester forfølges av biskopene, -
den rette lære blir ikke tålt.
Det er mange nå som leter etter trygge kristne
menigheter, - og ledere som de kan stole på. De blir dessverre stadig
vanskeligere å få øye på. De menigheter som enda
tør stå frem på tradisjonelt vis, blir stemplet som
gammeldagse, trøtte, trege, osv. Vi forstår selvsagt hvor
slike ytringer kommer fra! Forfallet er kommet lenger enn hva vi for bare
få år siden hadde grunn til å frykte noengang ville kunne
skje.
La oss bare se i øynene at de hovedansvarlige
for at både kirken og andre menigheter er i full forråtnelse,
er presset fra dagens unge generasjon. Menighetenes ledere tør ikke
sette grenser. De er redde for å argumentere mot forfallet. Er de
da ledere?
Søkelyset bør settes på ungdomsarbeid,
de forskjellige "karismatiske" bevegelsene, - og kirkens biskoper. Her
har vi en trekant som står for det meste av utglidningen. Vi bør
nå få en debatt om dagens menighetstilstander, og her bør
vi også få klar tale fra landets gamle og solide predikanter.
Her er det ikke snakk om å miste sin popularitet eller prestisje.
Det er to ord som ikke kan settes i forbindelse med disse. Det ville bli
stor tyngde i debatten om de gamle predikanter ville tre inn. Da ville
man kanskje også ha et håp om å vekke opp igjen alle
de menighetsledere og prester som idag befinner seg i dyp søvn!
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 30.04.
1998, Dagen, forsiden + s. 5 / nyheter, torsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Forsiden (+ lite farvebilde) :
Lilletun i klemme
Kirkeminister Jon Lilletun (KrF) er satt i klemme i den fastlåste
situasjonen i Kautokeino: Samme hvilken løsning vi velger her, vil
mange få det vondt og ligge sårede igjen langs veien.
Side 5
Side 5 :
Kirkeminister Jon Lilletun i Dagen-intervju:
- Stor smerte i Kautokeino
Kirkeminister Jon Lilletun (KrF) er satt i klemme i den
fastlåste situasjonen i Kautokeino: Samme hvilken løsning
vi velger her, så vil mange få det vondt og ligge sårede
igjen langs veien.
Av TOR WEIBYE
OSLO: Statsråden opplyser at han innen sommerferien vil
avgjøre hva som skal skje i Kautokeino-saken.
- Jeg vil ta den tid som er nødvendig. Nå
venter jeg på en rapport om situasjonen i Gamvik, og jeg vil se den
i tilknytning til Kautokeino-saken. Men ut i fra situasjonen, spesielt
slik den er i Kautokeino, er det ønskelig å finne en løsning
før sommeren, sier Lilletun.
Han legger til at det er sagt, både fra samtlige
biskoper og Kirkerådet, at prestene må akseptere den kirkelige
strukturen. - Det har vært hevdet at det at de taler Guds Ord klart
er årsak til at det vurderes tiltak mot prestene. Det er altså
feil.
- Hverken departementet eller kirken har hindret
disse prestene i å forkynne i samsvar med Guds Ord. Det har aldri
vært sagt at de ikke kan kritisere biskop og departement. Det har
aldri vært lagt bånd på dem i forhold til å delta
i den offentlige kirkelige debatten.
Tapte bispesaken
Jon Lilletun viser også til at noen har hevdet
at siden han tapte i striden om utnevnelse av biskop i Oslo, så må
han ikke røre de prestene som har frasagt seg biskopens tilsyn.
- Det er stor forskjell på å frasi seg
biskopens tilsyn og det å opprette en helt ny kirkelig struktur innenfor
kirken. Dersom jeg skal følge kirkens anbefalinger i denne saken,
slik mange mente at jeg måtte i bispesaken, vil det si at jeg må
gripe inn. Det har alle biskoper, unntatt en, anbefalt, og det har også
Kirkerådet sagt.
Jeg valgte likevel først å gi en advarsel
og håpet at det ville medføre at man valgte en ny strategi.
Det har også vært foreslått å opprette en alternativ
tilsynsordning på linje med den som praktiseres i den anglikanske
kirke.
Det er en interessant debatt som jeg mener det er
viktig at kirken deltar i. Og der har selvsagt alle mulighet til å
delta og å påvirke. Men det er grunn til å minne om at
både i den anglikanske og den danske ordningen er det ordinerte biskoper
i bispekollegiet som står for det alternative tilsynet.
Man kan ikke etter eget iniativ utnevne og innsette
egne biskoper. Derfor holder ikke parallellen til Strandebarm prosti, slik
enkelte hevder. Det er noe helt annet, påpeker Jon Lilletun.
Fikk tilbud
Kirkeministeren mener at det er grunn til å merke
seg at soknepresten i Kautokeino, Olav Berg Lyngmo, fikk tilbud fra biskop
Ola Steinholt om alternativt tilsyn gjennom domprosten som teologisk er
på linje med Lyngmo.
- Soknepresten sa nei til tilbudet. Jeg mener det
kunne vært en god løsning om den hadde blitt akseptert, poengterer
Lilletun, som synes hele saken er "ulykkelig".
- Etter å ha hatt møte med flertall
og mindretall i Kautokeino menighetsråd har jeg sett smerten enda
tydeligere. Smerten bygger på at flertallet er svært glad i
sin prest og teologisk står ham nær samtidig som de ikke ønsker
å bli oppfattet som opprørere som ønsker å ramme
statsråden eller andre.
I tillegg har man et mindretall som føler
at de ikke blir akseptert som kristne i denne situasjonen. Og vi har et
flertall av de andre kirkelige ansatte som finner arbeidsforholdene helt
ulevelige. Derfor ser det ut for meg som om at samme hvilken løsning
vi velger her, så vil mange få det vondt og ligge sårede
igjen langs veien, sier statsråden, og legger til:
- Det at arbeidsforholdene er så spent, går
ut over den totale kirkelige virksomheten for eksempel innenfor barne-
og ungdomsarbeidet, og det er ulykksalig uansett.
Sunde og Dingstad
Når saken gjelder behandlingen av sakene til prest
Siri Sunde og prost Asle Dingstad, viser Lilletun til at førstnevnte
sak er på vei over i lærenemnden. Han håper også
på en lærenemnd-situasjon i Dingstad-saken, og derfor blir
det opp til lærenemnden å bestemme farten i disse sakene.
Kirkeminister Lilletun legger ikke skjul på
at det er vanskelig å skulle forholde seg til stridssakene i kirken
fordi han som statsråd også representerer Kristelig Folkeparti.
- For det første er det vanskelig å
nå ut med den realiteten at læreansvaret er delegert til bispemøtet,
kirkemøtet og lærenemnd. Det er ikke slik at statsråden
skal opptre som "erkebiskop", og det tror jeg de fleste skal være
glad for. Jeg tviler på at folk ville synes det var greit om for
eksempel Grete Knudsen var den ansvarlige i lærespørsmål,
dersom vi to skulle byttet plass. Alle tjener på at jeg er prinsipiell
i denne saken.
Men det å eventuelt måtte gå til
tiltak mot prester som jeg i for eksempel i abortspørsmålet
og i spørsmålet om homofili er enig med, det er spesielt vondt
med den bakgrunnen jeg selv har. Men som minister er jeg minister for hele
folket med ansvar for å forvalte lovverket totalt sett, sier Lilletun,
som legger til et aldri så lite hjertesukk:
- Mens jeg møter flere og flere som er åpne
for spørsmål om tvil og tro og som trenger budskapet om tilgivelse,
nåde og håp, så drukner alt det som gjøres av
frivillig kristent arbeid og den gode jobben som flertallet av prestene
og de kirkelige ansatte gjør i stridsspørsmålene. Noen
ganger tror jeg dette er til stor skade for Guds sak. Det er kanskje det
største tankekorset for meg i denne situasjonen. Her har vi alle
et felles ansvar.
Sårende
Jon Lilletun opplevde det sårende i etterkant
av utnevnelsen av Oslo-biskop at noen hevdet at han ikke hadde gjort jobben
sin. Han viser til at han la svært mye arbeid i saken, at han hadde
samtaler med hver enkelt og at flere av statsrådene var i tvil om
hvem de skulle gå inn for helt til siste dag.
- At jeg ikke nådde i mål med mitt standpunkt
i bispesaken betyr at jeg tydeligvis ikke var dyktig nok. Men at jeg ikke
har gjort jobben min, det er en ganske sterk påstand, mener kirkestatsråden,
som opplevde påstandene både som "leit og sårende", og
som understreker at han tåler kritikk for at han tapte saken.
Til de som mener at han burde stilt kabinettspørsmål
på bispesaken, sier Lilletun følgende:
- Det ville ikke inkludert bare meg, men hele KrF-gruppen
i regjeringen. Jeg så på hva Kjell Bondevik gjorde i 1968 da
han tapte en tilsvarende sak, og da var aldri kabinettspørsmål
på tale. Vi har utnevnt en biskop i tråd med kirkens votum
og vi skal utnevne to til. Sannsynligheten for at kirken blir overkjørt
der er ikke stor. Jeg kan heller ikke se at kirken ville vært tjent
med et regjeringsskifte, sier kirkeminister Jon Lilletun til Dagen.
---
Bilde (s/h), med teksten :
VANSKELIG OPPGAVE: Kirkeminister Jon Lilletun står
foran en nesten umulig oppgave når han skal avgjøre kirkestriden
i Kautokeino. Tirsdag møtte han menighetsrådet i Kautokeino
på sitt kontor.
FOTO: TERJE BENDIKSBY, NTB PLUSS.
---
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
-
30.04. 1998, Dagen, 2:3 lederplass s. 3, torsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Lilletun må gjøre jobben sin
Av Finn Jarle Sæle, sjefredaktør
Statsråd Jon Lilletun skal bare gjøre
jobben sin ut fra paragraf 16 i Grunnloven som er det eneste mandat han
har: Da avsetter han ikke de prester som følger Guds Ord og kirkens
bekjennelse.
Så enkelt er det.
Vi tror ikke at noe storting avsetter en kirkeminister
eller en regjering på dette grunnlaget. Lilletun skal bare vise til
Grunnlovens paragraf 16 som sier at Kongen, det vil si kirkeministeren,
har påsett at religionens lærere, det vil si prestene Lyngmo,
Thorsen og Dingstad, følger de dem foreskrevne normer, det vil si
skrift og bekjennelse.
Da gjør han jobben sin.
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 30.04. 1998,
Dagen, s. 2 / mening / Kautokeino-striden / synspunkt, torsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Følg menighetsrådet i Kautokeino
Av Jørgen Høgetveit, Evje.
Det norske samfunn har en verdibasis i Grunnlovens
paragraf 2. På den skal også skoleverket med sin opplæring
hvile. Men hele den hardt tilkjempede arv rives nå ned i kirke, skole
og samfunnet generelt. Den norske kirke og samfunn er snart ikke til å
kjenne igjen, selv om vi ennå har Grunnlovens paragraf 2 og 4 og
16 som pålegger staten å verne vår lutherske arv. Hva
som ligger foran oss - om det ikke stoppes og snues - kan man bare ane
og frykte.
Det har vært mer eller mindre løst
funderte utspill mot denne nedskrivningen av vår arv. Men aksjonene
bl.a. innen kirken, har ikke hatt særlig effekt. Annerledes er det
med det som nå skjer i Kautokeino, hvor et lovlig valgt menighetsråd
fatter et fullt lovlig vedtak om å frasi seg alt tilsyn av biskopen,
fordi han driver med vranglære. Deres begrunnelse har tidligere vært
trykket i Dagen i et par meget velformulerte og velbegrunnede kronikker
som vitner om en solid luthersk grunn.
I tillegg merker en seg at folkene bak har sine
røtter ned i den lestadianske vekkelsesbevegelse, som var paralellbevegelsen
til de gamle vekkelsene i Finland, Norge og Sverige. Det lover også
godt for kampen som har startet der oppe.
Skal det være noe håp for fundamentet
i den norske stat - må det i alle fall være noen som er villig
til å ta både den teologiske og grunnlovsmessige arven på
alvor i handling. Det har man gjort i Kautokeino. Det er en kamp som har
to i seg til å lykkes, derfor bør den støttes. At det
er slik, vet også Steinholt og Lilletun, derfor nøler de med
å gå til angrep der oppe. Her har de en prest og en menighet
som står sammen på en rettslig og teologisk grunnvoll - som
bare et klart overgrep mot folket kan gi dem seier. Men det kan bli en
kostbar seier, hvor de taper mer enn de vinner. Det som derfor er viktig
- og en vesentlig grunn til at jeg skriver - er at nå er tiden inne
til at flest mulig andre menighetsråd over hele landet følger
eksemplet i Kautokeino. Ring dem og få oversendt deres syv siders
teologiske utredning. Gjør et skikkelig forarbeid, kall så
sammen menighetsrådet og fatt de samme vedtak. Deretter er tiden
inne for å la media og verden få rede på saken. Kjemp
for alt hva du har kjært. Om du skjelver innfor mediabråk og
konflikter, så tenk nøye gjennom hva konsekvensene vil bli
for deg og dine og din etterslekt - alle de du er glad i - hvis ikke dette
forferdelige som nå har grepet Norge blir stoppet og drevet tilbake,
og vår prøvede arv for kirke, hjem, skole og samfunn kommer
på plass igjen. Be og arbeid. En Herrens hær behøver
ikke å være stor og mektig når Herren stiller seg foran.
Husk det!
Jeg hilser dere med profeten Haggai 2:4.
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 30.04. 1998, Dagen,
s.2 / mening / statskirkeordningen / mening, torsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Statkirken og verdidebatten
Av Oddvar Omland,
kommunestyrerepr. i Asker (KrF), Tidl. formann i Akershus KrF, Formann
i Kirkens Mannsarbeid.
Forleden fikk jeg følgende utfordring: "Vil
KrF arbeide for en fortsatt alminnelig luthersk statskirkeordning eller
må dette sikres gjennom mobilisering til menighetsrådsvalgene
av og blandt oss som ikke er kirkeaktive?"
En debatt om dette vil jeg gjerne delta i, men jeg
håper at en slik debatt også kan ses i sammenheng med offentlig
samtale om verdier og samfunnsetikk med sikte på å skape økt
bevissthet om og forståelse for betydningen av et bredt og solid,
felles verdigrunnlag i samfunnet. Det er jo det Regjeringens verdikommisjon
skal bedra til.
Men kanskje vi på det lokale plan blandt annet
kan starte med å snakke om de verdier statskirken står for
som folkekirke.
For ikke å bli misforstått vil jeg understreke
at Kristelig Folkeparti ønsker at Kirken selv skal bestemme. Det
kom klart til uttrykk da man nylig utnevnte ny biskop i Oslo. At regjeringen
ikke fulgte KrFs linje er etter min oppfatning ikke grunn nok til løsrivelse
av kirken fra staten. Personlig er jeg fortsatt av den mening at vi bør
ha statskirken, ellers kan vi ikke først som sist kalle det en FOLKEKIRKE.
I verdidebatten burde det kanskje være formålstjenlig
å få til grasrotsamtaler om nåværende ordning.
Jeg tror det kan bli mer matnyttig for kirkens videre skjebne, enn det
snevre utvalg Kirkerådet og Kirkemøtet har oppnevnt til blandt
annet å se på kirke / stat-spørsmålet. Både
som formann i Kirkens Mannsarbeid og som tidligere mangeårig medlem
av menighetsråd vil jeg gjerne gi uttrykk for at jeg er skeptisk
til en ny utredningsrunde. Vi burde heller prøve ut den ordning
som er lagt til rette i og med den nye kirkelov fra 1. januar 1997. Den
gir kirken stor grad av selvstendighet.
De fleste av oss har personlige bånd til Den
norske kirke. Der er vi døpt og konfirmert. Mange har giftet seg
i kirken. Vi har våre døde på kirkegården. Vi
har vært samlet der i - i varierende grad - til gudstjenester og
høytider. Den norske kirke må vel sies å være
en del av vår åndelige arv. Det som skjer i kirken angår
oss alle.
Dessverre opplever vi en folkekirkelig forvirring,
som det ikke alltid er lett å forholde seg til. Men forvirring finner
vi vel også i kirkehistorien. Fra mitt ståsted er jeg glad
for at det kristne lekmannsarbeidet i vårt land fortsatt kan virke
med frimodighet også i denne kirkelige forvirringen.
I kirke- og verdidebatten kunne det kanskje være
nyttig å ta med seg følgende, nemlig uttalelse fra historiker
Francis Seiersted: "Hans Nielsen Hauge er en forutsetning for det moderne
Norge". Og Alexander L. Kielland sa det slik i sin tid: "Større
mann enn Hans Nielsen Hauge har vi aldri hatt". Det sies blandt annet om
Hauge at han var en ydmyk mann, ærlig i handel og vandel, for aldri
med fusk og knep. Han sparte aldri hverken tid eller penger, når
det gjaldt å nå folket med Guds ord.
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 30.04.
1998, Dagen, s. 2 / sakset 4:5, torsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Bakerdom
"Det er liten grunn til å protestere mot dommen.
Men vi sitter tilbake med en følelse av at det her handler om en
halv dom. De fire AUF-ungdommene må ta straffen for det de selv har
vært med på i tillegg er de sonoffer for sine forgjengeres
synder. Fire bakere ble dømt i byretten. Smedene er fortsatt på
frifot."
Harstad Tidende
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 30.04.
1998, Dagen, s. 17 / debatt 2:3, torsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Se på Jesus
Av Jon Eckholm, Nesttun
Vi lever i en forvirringens tid på mange måter,
og ikke minst når det gjelder kristen virksomhet og det som sømmer
seg for en kristen. Ikke bare at det i menigheter og kristne forsamlinger
i dag tolereres ting som man for noen tiår tilbake ikke kunne tenke
seg; men det fremstilles som frihet og et framsteg. Det er ikke noen formaning
om å vandre verdig for Gud, selv når det koster, men Bibelen
og erfaringen viser oss klart at bare korsveien fører frem.
Vår voksengenerasjon har sviktet Guds ord,
både når det gjelder liv og eksempel, og de unge og den oppvoksende
slekt blir villedet og bedratt og blir fortalt at det er gøy å
være en kristen. Det er en helt annen fremstilling Bibelen gir av
å være en Jesu etterfølger. Den første betingelsen
er å bli født på ny, og det blir en av bare nåde
ved forløsningen i Kristus Jesus som en Guds gave, og da er man
en ny skapning som skal vandre i et nytt levnet.
Vi skal ikke leve for oss selv, men for Ham som
er død og oppstanden for oss. Dersom vi lever i Ånden, da
la oss og vandre i Ånden. Det er bare når vi vandrer i lyset
likesom Gud er i lyset, at vi kan ha et virkelig samfunn med glede og fred
i Den Hellige Ånd.
Etter at Hebreerbrevets forfatter gjennom det 11.
kapitlet har vist hvordan troen gjennom med- og motgang, forsakelser og
trengsler fører frem til seier, fortsetter han i det 12. kapitlet
med: "Derfor la og oss da vi har så stor en sky av vidner omkring
oss, avlegge alt som tynger og synden som henger så fast ved oss,
og med tålmodighet løpe i den kamp som er oss foresatt, idet
vi ser på troens opphavsmann og fullender, Jesus, han som for den
glede som ventet ham, led tålmodig korset, uten å akte vanæren.
Og nå sitter på høyre side av Guds trone. Ja, gi akt
på ham som tålmodig har lidt en slik motsigelse av syndere,
så dere ikke skal gå trett og bli motløse i deres sjeler".
Hebr. 12:1-3. Se på Jesus kjære ungdom, søster og bror.
Så fremt vi lider med Ham, skal vi også herliggjøres
med Ham. Det er så stort å være barn av Gud, at ingen
prøvelse eller den nåværende tids lidelse er å
akte mot den herlighet som skal åpenbares på oss. Rom. 8:18.
Det er så herlig å få gå med Ham, for hvert skritt
Han styrer vel gjennom dal og over fjell. Det er herlig å få
gå med Ham. Det blir herlig å få gå med Ham på
holmens gyldne strand. Evig får vi se Hans åsyn der. Hvilken
jubel å få bli hos Ham i livets lyse land. Hvor de frelste
aldri skilles mer. Maran Ata nr. 576.
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
- 30.04.
1998, Dagen, s. 18 / debatt 2:3, torsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Falkberget i verdidebatten
Av Nils Røhnebæk, Oslo.
"Det verdifulle blir verdiløst. Og det verdiløse
blir verdifullt", sier Johan Falkberget i en tale over Bergprekenen. Den
er med i en samling Nordiske prekener utgitt av Roald Fangen i 1939.
Den store dikters ord og klarsyn, slik det her kommer
til uttrykk, bør være et utmerket bidrag i dagens debatt.
For dette dreier seg om "da verdiene kom til verden", og det er dimensjoner
over det.
Bergstadens dikter skriver om Jesu tale på
Berget: "Talen vider seg ut, den stiger til en velde og en høyde
som ingen tale før er steget, intet mindre inntreffer enn at hele
den korrupte og åndelige forkalkede verden legges i støpeskjeen
- det grunnlegges for alvor" en ny himmel og en ny jord".
"Bergpreken-dagen var på alle vis en meget
merkelig dag i Galilea. Oppetter bergskråningen sto ikke bare skriftlærde
og fariseere. I grunnen utgjorde de et fåtall. Vi ser mange andre.
Og som vi husker bedre: "Halte og blinde, verkbrudne, besatte, fattige
og forkomne, nedbrutte og livsferdige. Her står han som livsgleden
er flyktet ifra. Og her står han som livsgleden strømmer i
møte. Den troende og tvilende stirrer hverandre spørrende
i øynene. Nedverdigede og falne griper ut i luften etter oppreisningens
tegn. Helsebrutte drømmer om helse - blinde om lyset - engstelige
om trøst - fredløse om fred. Alt menneskelig er tilstede.
Maria Magdalena og Lasarus kjemper om plassen nærmest
disiplene. Lysets fiender bærer kastestenen skjult i lommen. Og lysets
venner holder seierskransen i beredskap.
Alle er - mer eller mindre bevisst - forberedt på
den store verdirevolusjon. Nå bryter det løs. Nye hellige
åndens sverd løftes. Og utenkelige ting skjer: Livets indre
fengselsdører springer opp. Lenker går i stykker - gamle rustne
sjelelenker. Fangene settes i frihet. Lyset overfaller mørket -
i all sin velde. Materialismens troner - grunnfestet gjennom årtusener
- begynner å vakle og slå revner - innenfra.
Ja, alt angripes innenfra. Også noe helt nytt
i tiden. Det verdifulle blir verdiløst. Og det verdiløse
blir verdifullt. Forvirring omskapes til klarhet. Omorientering over hele
linjen - fra øverst til nederst. Materialismens ytterste dag er
begynt. Ennå er den ikke til ende. Kampen fortsetter.
I den strålende nyorientering lyder to enkle
ord fra Jesu egen munn: "Dømmer ikke!" "Herre, hvis du vil gjøre
et under med meg, da gjør meg til et bedre menneske!"
En av de skjønneste og mest gripende bønner
som noensinne har lydt på jorden. Vi ber den så visst ikke
for ofte".
Så langt Johan Falkberget, uttalt for en mannsalder
siden, men angår et tidløst budskap som burde være høyaktuelt
også for dagens verdikommisjon!
***
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
---
-
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
TIL TOPS
| THE END |||
HUNs FRONT-SIDE / MENY
|
Denne
side er fra (This page is from):
HUN / Hjemme Undervisningen i Norge,
N-5520 Sveio, Norge.
Tlf.: 52740864. Fax-modem: 52740435. Postgiro: 0826.0762.231.
E-mail: hunwww@sn.no
HUN har Internett-adresse:
http://home.sol.no/hunwww