Med beste hilsen ifra
Rune L. og Trude Hansen,
Høylandet 26.02. 1999.
***
Avs.:
Rune L. og Trude Hansen,
N-7977 Høylandet.
Tlf. og fax: 74321530.
---
---
Når eller hvis kirken blir diffus, firkantet og
hul og blir en forsvarer av babbelet, imot Ordet, da blir det jo svært
så ille. Og når kirkens ledelse fremskynder en slik utvikling
innebærer det selvfølgelig nok visse reaksjoner.
Den efter hvert svært så globale Arbeiderparti-ideologiens
trang til kastevesen, egoisme og babylonisme, går i motsatt retning
av Bibelens evangelium og har gjennomsyret de fleste samfunn mere og mere.
Og når vi her i Norge får en regjering med
et spesifikt kristent politisk parti i spissen og med en kristen statsminister
som endatil er prest, og med en kristen leder for KUF / Kirke-, Undervisnings-
og Forsknings-departementet, med mere, - og dette vil og makter avsette
og negativisere prester som står på Bibelens grunn, og reagerer
lempelig overfor prester som bryter med Ordet, og som fører en politikk
som i mangt og meget viderefører Arbeiderparti-ideologien og stimulerer
til mere av denslags, - da blir kristendom lett i manges oppfattelse til
en slags likelydende politikk.
At mange så også - og også derfor -
fremmer ønsker om et skille mellom staten og kirken kan være
forståelig nok.
***
Avs.:
Rune L. Hansen,
N-7977 Høylandet.
Tlf. og fax: 74 32 15 30.
---
Jeg har vært jordmor for alle de fem
barna våre her hjemme i familien. Første gang for mere enn
ti år siden. Min erfaring er bl.a. at tiden forut for fødselen
er likså betydningsfull som selve fødselen. Og at svangerskapet
er minst halvparten av fødselen. Og at tiden efter fødselen
også er likså betydningsfull som virkeligheten selv. Og - ikke
minst - at trenden i vår tids moderne samfunn er grøsselig
overtrampende, hensynsløs og umenneskelig i forhold til disse mine
erfaringer og erkjennelser.
Jeg er far, men har altså også
vært jordmor.
Burde jeg kanskje derfor heller bruke betegnelsen
at jeg har vært "jordfar"?
Det har jeg aldri gjort, fordi det forekommer
meg unaturlig og uriktig.
Jeg har vært jordmor. Det er det jeg
har vært.
Skjønt forskjellen forekommer meg å
på noen måter være liten. Og paradoksal.
Med en jordfar tenker jeg på en prest.
Og på det mannlige prinsipp, og på Dødens port.
Mens en jordmor har mere sammenheng med det
kvinnelige prinsipp, og Fødselens port.
Enhver av oss kommer til jorden via Fødselens
port, via vår mor.
Jordmødre har tradisjonelt opp gjennom
tidene i kanskje alle kulturer vært kvinner. Det er også sånn
sett noe unaturlig med mannlige jordmødre. Og jordfedre - eller
altså prester - har tradisjonelt opp gjennom tidene oftest og gjerne
vært mannlige. Men det babylonske samfunn og system med bl.a. sin
likestilling og ensretting av likt og ulikt og naturlig og unaturlig har
snudd mangt og mye på hodet. Grenseoverskridende uriktig - eller
til fordel for menneskeverdet og virkeligheten i virkeligheten?
I Bibelens NT sies det bl.a.:
1KO 14,35 Hvis det er noe de vil lære,
så la dem spørre sine menn hjemme. For det sømmer seg
ikke for en kvinne å tale i menigheten.
1TI 2,11 En kvinne skal ta imot læren
i taushet; hun skal underordne seg.
1TI 2,12 Jeg tillater ikke en kvinne
å opptre som lærer, heller ikke å være herre over
mannen; hun skal være stille.
Det forekommer meg at forskjellen mellom en
jordfar og en jordmor er å sammenligne med forskjellen på hva
som opp gjennom tidene i de forskjelligste kulturer - og også i Bibelen
- har vært betegnet som den 1. og den 2. fødsel. Og altså
på Fødselens og Dødens port. Men på den annen
side også som å sammenligne med forskjellen på Lov og
Evangelium.
Det er - som bekjent? - forskjell på
mann og kvinne. Blandt annet så tenker og opplever ikke mann og kvinne
med det samme. Men i tenkningen - og det er mere enn bemerkelsesverdig
- i tenkningen, når denne er i alkjemisk pakt med virkeligheten (eller
på Herrens rette vei, som det heter i Bibelen), der oppheves på
en måte det kjønnsrelaterte. Naturligvis uten at kjønnene
elimineres i begrepenes og virkelighetens verden!
Hva så med kvinnelige prester?
Jeg er ikke imot kvinnelige prester - under
særskilte omstendigheter. Likså lite som jeg er imot mannlige
jordmødre - under særskilte omstendigheter. Det både
har vært og kan være nødvendig og på sin plass.
I 1. Korinterbrev, kapittel 11,3, sier Paulus:
"Jeg vil dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, mannen er kvinnens
hode, og Kristi hode er Gud."
Er det noen som kan hjelpe meg - og interesserte
- videre i disse tanker og studier?
*
KOMMENTARER, ETC. :
* - 08.11. 1997, Dagen, s. 20 / debatt, lørdag : "Prester og biskoper skal være menn", av Kurt Müller, Langesund.
-
***
( Tilsendt Morgenbladet 12.02. 1986, og kom på trykk der 19.02.
1986, s. 4, med gjengivelse av maleriet, sam flere «trykkfeil»
- herunder ikke gjengitt. Jeg henviser iøvrig til forutgående
og videre
i saken.)
Av Rune L. Hansen
Henviser til Paul Grøtvedts petitartikkel under
overskriften "Håkon Gullvågs flotte og overfladiske bilder"
samt nedfotografert gjengivelse av et av Håkon Gullvågs malerier,
på Morgenbladets kultursider 10. feb. Bildet er formodentlig ikke
bare et utsnitt fra maleriet? Dumt at maleriets tittel heller ikke er nevnt.
"Beveger man seg på overflaten," skriver Paul Grøtvedt
i sin petitanmeldelse av kunstneren - "og det er der snadderet ligger,
kan man nyde stoffligheten, de pastose strøkene, den ulmende farven.
Det er forståelig at mange faller for denne flotthet ..." Men: "Tross,
eller kanskje nettopp på grunn av, den påtagelige dyktigheten
både når det gjelder farvebruk og figurmessig koordinering,
virker Gullvågs malerier utvendige og glatte. Det skorter ikke på
malerisk engasjement og profesjonalitet, men bildene mangler dybde, selve
den meningsdimensjon som begrunner figurenes sammenheng og nødvendighet
i hvert enkelt motiv." Dette bl.a. sier Paul Grøtvedt under overskriften
"Håkon Gullvågs flotte og overfladiske bilder". Selv kjenner
jeg slett ikke til Trondhjemskunstneren Håkon Gullvåg, selv
om jeg selv er fra Trondhjem. Et nytt og helt ukjent navn og menneske
for meg. Men en overfladisk titt på gjengivelsen av maleriet vist
i Morgenbladet, viser umiddelbart at Grøtvedt tar feil - en (det
er meg det) kan straks se dybder, røtter og helhetlige sammenhenger,
i virkeligheten! Det gledet meg momentant da jeg slo opp i Morgenbladet
- men Grøtvedts tekst indignerte, og synes å være meget
uvitende og overfladisk. Nettopp ja! - og det er jo leit, mht. noe som
kan være en virkelig stor malerkunstner: Håkon Gullvåg!?
(Han er enda nokså ukjent for min del, dessverre).
Rune L. Hansen,
12. feb. 1986,
Vinsternes
---
FOTO (s/h) med teksten:
Håkon Gullvågs bilde som artikkelforfatteren omtaler.
---
***
Vinsternes, søndag 30. novemher 1985.
TIL :
"SKRIV DIN MENING"
Adresseavisen,
Postboks 429,
N-7001 Trondhjem
Følgende bidrag sendes ikke til andre
aviser.
* * *
«Når ultralydbølger går gjennom en væske, vil væskemolekylene komme i meget hurtig skiftende bevegelse. Dette kan en bruke til å blande to væsker som normalt ikke lar seg blande eller løse opp i hverandre, for eksempel vann og olje eller vann og kvikksølv. På denne måten er det også forsøkt å øke hastigheten i visse blandingsprosesser som ellers pleier å ta lengre tid (lakk, maling, sjokolade). De kraftige mikroskopiske rystelsene kan en også bruke til å rense og vaske tøy og til farging av tekstiler med stoffer som normalt ikke lar seg løse i vann. - Ultralyd har en utstrakt anvendelse i medisin, til å stille diagnoser (ekkolodd) og som alternativ ved en rekke behandlinger. Siden ultralyd fører til kraftige og uvanlige bevegelser av stoffets molekyler, er det rimelig å anta at den har sterk virkning på levende organismer. Svak ultralyd har vesentlig varmevirkning, sterk ultralyd kan ødelegge vev. (...)» (Understreket av meg). Dette ble skrevet i 1972.
Og dette høres ikke nettopp så ufarlig og
harmløst ut!
Det står også at ultralyd er betegnelse for
mekaniske bølger med så høye svingtall at de går
over 20 000 Hz.
Er det så sant som Sturla H. Eik-Nes sier at ultralyd
"gir tryggleik"? En kan jo iallfall på bakgrunn av hva en
nu har lest i leksikonet ta til å undre, om ikke annet. Kan hende
mener Sturla H. Eik-Nes ved Kvinneklinikken at fordelene er så store
(på forskjellig vis) i forhold til de evt. mulige farer - at han
likså godt fortier de evt. mulige farer!? At det dreier seg om å
veie fordelene i forhold til evt. mulige farer - og at sånn sett
fordelene synes ham å komme godt ut?
Men jeg lurer som sagt. Hvor lenge har dere holdt på med ultralydundersøkelser
på fostre egentlig? Så lenge at du betryggende kan si at de
som lar seg ultralydundersøke idag ikke imorgen vil vise seg å
ha vært prøvekaniner? Mener du at ultralydens evt. farer eller
innflytelse er så liten at den ikke er verdt å gå inn
på? Hva da med det som noen har skrevet i leksikonet, gjengitt ovenfor?
Nu er det ikke sånn at jeg på noe vis er interessert
i å lage noe oppstyr. For alt jeg vet kan ultralyd faktisk bare ha
gunstig iinnflytelse! (Selv om jeg absolutt ikke tror det). I og med at
jeg har tatt til å undre kan det vel være på sin plass
med ytterligere utbrodering fra Sturla H. Eik-Nes ved Kvinneklinikken?
(Skal se om jeg får med meg ditt svar i det tilfelle - for jeg leser
ikke Adresseavisen til daglig). Hør fra deg!
Rune L Hansen,
Vinsternes
---
Avs.:
Rune L. Hansen,
Vinsternes,
N-6598 Foldfjorden.
***
Av Ratatosk Fanefyk, 1983
«Jeg håper menneskene i fremtiden vil heve
seg til rottens bevissthetsnivå» sier den svenske forfatteren
Jan Myrdal i 1970 i boken «En illojal europeers bekjennelser».
Vel et tiår efter Jan Myrdals ønske om at
menneskene må heve seg til rottens bevissthetsnivå, var dette
på en måte skjedd - i og med punken på den ene side og
på den annen side hvilket nihiliistisk opprør og protest den
uttrykte fornemmelsen av. Ikke uten grunn å sammenligne punken med
rottens bevissthetsnivå - et tegn på dette er da også
nettopp at flere av denne tidsstrømningens musikkgrupper kalte seg
Rottene / Rats etc.; også en her i Trondhjem, som endog forsøkte
å spille og synge som rotter kanskje ville ha gjort det ... virkelig.
Jan Myrdals følelser virkeliggjøres. Rottens bevissthetsnivå
manifesteres som strømning i samfunnet (jeg sier imidlertid ikke
at Jan Myrdal skal ha skylden eller æren for det) - det nødvendiggjorte
men meningsløse (på en viss måte) og selvbevarende motangrep
kommer. Som en rotte er mennesket trengt opp i et hjørne av Babylon
(men også, de fleste, som firfirsler som mister halene eller som
andre slags dyr som i angsten spiller døde og på en måte
blir «levende døde» ...), som en rotte trengt opp i
et hjørne, fangetatt - og går til motangrep! Men like lite
som en rotte vet punken i sitt motangrep hva den skal stille opp med, den
handler i nødvendiggjort desperasjon, ilter og hissig som en storm
- planer eller ideer for fremtiden har den ikke. Bare kom som en storm,
som et stormangrep på Babylon, som en skrekkreaksjon, som likså
plutselig og i hengiven hissighet som den oppstod snart ebbet ut og var
over. Som et merkelig slags bilde på at den ebber kan en se at den
mot slutten, i de første av 1980-årene, fremtrer som et vrengbilde
av apacher og indianere ... den dør ut - vel, noen (?) tenderer
en vel mot eller skal en vel ligne?
Men spørsmålet er samtidig fremkommet (i
Zürich): Er det et liv før døden? Et kraftig
spørsmål. En må nesten forstå rottens situasjon,
eller for den saks skyld firfirslens, trengt opp i et hjørne, for
å fatte spørsmålets vesentlighet og alvor ...
Og i bakgrunnen av alt dette fremkommer hva som fortoner
seg som svarene fra ungdomskulturen, svarene på den håpløse
situasjonen, som jo trenger seg frem. En kan f.eks. se dette i bilde av
tidsskriftene som blomstrer og orienterer seg ... I Norden fremtrer tidsskriftet
Arken, og mange mange flere (med navn som Vannbæreren, Dæmring,
Årstidene («dagsavis i Utopia»), Assosiasjon, etc.).
Hvor Arkens redaktør Kai Skagen tydelig nok representerer en slags
Noa, og hvor det hele dreier seg om å forlate den gamle verden og
om den kommende tids kultur - vår tids må kommende kultur!
Men svarene ligger ikke i rottens bevissthetsnivå;
og det er dog mulig at også Jan Myrdal vet det, han sier jo: «Vi
er ikke det bevisstes bærere. Vi er bevissthetens luddere.»
Men å edle vår bevissthet er opplagt noe som
er iferd med å skje, som virkelig jo skjer på mange kanter
omkring oss nu ... Samtidig som den totale avstandtagen til Babylon er
fremkommet («Trondhjem og verden iøvrig ut av Babylon»
som det heter) - representert ved den betydningsfulle norske forfatteren
Sven Kærup Bjørneboe, hvis mest betydningsfulle bok heter
nettopp «Meld deg ut!» Men i alt dette gjelder ordene som på
en måte demrer frem ifra 1968 på siden av tidens store sykdom,
den store kjedsomhet; ordene som demrer frem fra dypet av Paris 1968: -
All makt til fantasiens gerilja! som Billy Swansea sier det. Og fantasiens
gerilja må taes ibruk - samtidig som at en ser efter dette «livet
før døden». Svarene har jo alt forlengst begynt
å ta form; den nye tids kultur er kraftig i emning! selv om
Babylon er mektigere enn noensinne. Det er slett ikke sikkert Babylon tar
rotta på oss: - og det er godt mulig at vi makter å realisere
mulighetene for nytt samfunn før vi dør - hvis det er
liv før døden!
***
Ovenstående stod første gang på trykk i heftet «Adjø
Babylon! avdeling: Det moderne Norge» av Ratatosk Fanefyk, IdiotPress
1983.
---
---
Denne side er fra (This page is from):
HUN / Hjemme Undervisningen i Norge,
N-7977 Høylandet, Norge.
Tlf.: 74321530. Fax-modem: 74321530. Postgiro: 0826.0762.231.
E-mail: hunwww@online.no
HUN har Internett-adresse:
http://home.sol.no/hunwww