HUN / Hjemme Undervisningen i Norge - Hun9705a.htm
HUN / div. avisutklipp etc. / 05, 1997:
- PS: Se evt. også NYHETER.
- 02.05. 1997, fredag - Dagen / Kort og godt / Skole
og kristendom:
"Bibel
eller læreplan?", av Knut E. Lauritzen, Gjerøy.
- 03.05. 1997, Dagen, s. 2 / nytt:
"Christian W.
Beck skeptisk til ny opplæringslov: - Norge er verdensmestre",
av Svein Villy Sandnes.
- 06.05. 1997 - Dagen, s. 3 / lederplass 1:3, tirsdag
:
"Den nye skulesentraliseringa",
av sjefred. Finn Jarle Sæle.
- 10.05. 1997, Dagen, side-3-innlegget, lørdag
:
"Har vi noe
å lære av danskene?", av Dag Rune Lid, Norheimsund.
- 10.05. 1997, Dagen, Kort og godt / Kristendomsfaget,
s. 18-19 :
"Oppropet som fikk tilslutning
av 725 614", av Bjarne Stoveland.
- 10.05. 1997, Dagen, Kort og godt / Skule og politikk,
s. 18 :
"Akademi for
kristen folkeopplysning", Heggøy.
- 10.05. 1997 - Stavanger Aftenblad på Internett
- http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/nytt/1997/0510/094205.html
:
"Lite
hjelp eller behandling etter selvmordsforsøk", (NTB).
- 11.05. 1997, fra SOL Helse :
"En av 13 unge har forsøkt
selvmord", SOL Helse.
- 14.05. 1997 - Ankom fra AKF :
EN UNDERSKRIFTS-KAMPANJE -
.
-
---
14.05. 1997 - Ankom fra AKF
:
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Boks 196, N-4660 Evje. Tlf.: 47-379-31053. Fax: 47-379-30157.
Kopier denne og spre den videre.
Troen på
Kvite-Krist har vært det norske folks grunnfjell og veileder for
liv og salighet i uminnelige tider. Den har ligget til grunn for vår
lovgivning og utforming av samfunn og menighet.
Den fulgte
oss fra dåp, i oppseding i hjem og skole til grav. Den ga oss også
retningslinjer for vårt forhold til naturen og næringslivet
som ga oss livsgrunnlag og utkomme.
Det Norge som
ble bygd på den restaurerte kristenrett fra Moster i 1020 og ga oss
Grunnloven av 1814 på bibelsk og luthersk grunn, ble oss et godt
hus å bo og leve i, og utgangspunkt for å dele troen med andre
til verdens ende.
Ikke så
med det pluralistiske verdigrunnlag og flerkulturelle syn man nå
vil påføre vårt samfunn, oss selv og våre barn.
Det er ikke det gamle norske hus og dets grunnvoller som er velprøvd
og godtgjort gjennom lang historisk erfaring i kamp og seier.
Det er ikke
den grunnvoll som taler om mennesket som er skapt i Guds billede og derfor
så verdifullt at det må ha et fritt livsrom med god orden av
menneskeretter som vi finner det i Gr.l. prgf. ene 2 og 96 - 105. Vi ønsker
å beholde den gamle norske basis, kristenretten for oss selv og våre
barn.
Derfor krever
vi følgende ut fra vår norske Grunnlov:
* Kristendomsfaget
må føres tilbake til det blir samsvar mellom Gr.l. prgf. 2
og de lærebøker og undervisning som ga oss og barna våre
den sanne bibelske og lutherske lære. Se også prgf. 4 og 16.
Det samme gjelder
for skole-lovgivningen som nå er under omlegging i landet vårt.
* I samsvar
med Gr.l. prgf. 2 og det bibelske menneskesyn, er det foreldrene som skal
ha ansvaret for barnas opp-sed-ing (av sed og skikk). I flg. samme kilde
er de som døper barna sine, forpliktet til å oppdra dem i
den lutherske lære. I samsvar med dette synet og denne lovfestede
rett krever vi at:
* Norges lover
skal gi full frihet og full økonomisk støtte til de foreldrene
som vil starte frie grunnskoler, eller drive hjemmeundervisning.
Dette er også
helt i samsvar med de internasjonale menneskerettighetserklæringer
Norge har undertegnet og som vi krever respekt for.
Jeg slutter
meg til disse kravene med min underskrift.
Underskriftslistene
vil bli overlevert Det Norske Storting, de politiske partier og Slottet.
(Underskriftslistene
kan kopieres i det antall man ønsker. Når de er ferdig underskrevet,
nummereres listene og sendes til A.K.F., Boks 196, 4660 Evje. En
ber dere også distribuere vedlagte
kopi.)
Evje den 16.03.
1997. Stein Henriksen, formann, (underskrift), og
Jørgen
Høgetveit, sekretær, (underskrift).
Navn, adr. og tlf.:
1.
2.
3.
4.
5.
Osv.
---
Vedlagte kopi inneholdende følgende :
- "Jørgen Høgetveit ber kristenfolket i Norge mobilisere: - Bli med på underskriftskampanje i mai", av Svein Villy Sandnes. Utklipp fra Dagen, 09.05. 1997.
- "Formålsparagrafen", av sjefred. Finn Jarle Sæle. På lederplass i Dagen 04.04. 1997.
- "Hvordan fikk vi menneskeverd?" - og - "En underskriftskampanje", av sjefred. Finn Jarle Sæle. På lederplass i Dagen 22.03. 1997.
- "Norges gamle hus og grunnvoller", av Jørgen Høgetveit. Fra Vårt Land 16.12. 1996.
***
11.05. 1997 - fra SOL Helse
- http://www.sol.no/helse/
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
7,6 prosent av norsk ungdom har en eller flere ganger tatt en overdose med piller eller på annen måte forsøkt å skade seg selv, viser en landsomfattende undersøkelse, skriver Stavanger Aftenblad. Undersøkelsen, som offentliggjøres i Tidsskriftet for Den norske lægeforening, er gjort blant 12.000 elever i ungdomsskolen og videregående skole.
Forskerne som står bak undersøkelsen mener at selvmordsforsøk eller selvpåførte skader blant ungdom er et uttrykk for krise eller mestringsproblemer og et «rop om hjelp», snarere enn et reelt ønske om å ta sitt eget liv. Et skremmende faktum som påpekes er at to av tre gutter ikke hadde fått hjelp eller behandling hos noen etter selvmordsforsøket.
Helsenett har mer informasjon om dette problemet, skrevet av professor i psykiatri, Nils Retterstøl. Her finner du blant annet: Hvor får jeg hjelp for mine selvmordstanker? Hvordan hjelpe en selvmordskandidat? Generelt om selvmord.
***
10.05. 1997 - Stavanger Aftenblad på Internett - http://stavanger-aftenblad.no/nyheter/nytt/1997/0510/094205.html
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
7,6 prosent av norsk ungdom har en eller flere ganger tatt en overdose med piller eller på annen måte forsøkt å skade seg selv, viser en landsomfattende undersøkelse.
Halvparten av disse sier de ikke har fått hjelp eller behandling etter selvmordsforsøket.
Undersøkelsen, som offentliggjøres i Tidsskriftet for Den norske lægeforening ( http://www.legeforeningen.no/tidsskriftet/199712/art2.html ), er gjort blant 12.000 elever i ungdomsskolen og videregående skole. Bare 6 prosent av dem som har forsøkt å ta sitt eget liv, svarte at de hadde fått hjelp eller behandling hos lege eller i sykehus etterpå. Denne andelen var høyere blant dem som hadde gjentatte selvmordsforsøk og hyppig rusmiddelmisbruk.
De fleste som har fått noen form for hjelp, har fått den hos familie eller venner, og da oftest hos venner. 32 prosent sa de hadde fått hjelp hos familie eller venner.
Undersøkelsen viser at gutter mottar hjelp i mindre grad enn jenter. To av tre gutter rapporterte at de ikke hadde fått hjelp eller behandling hos noen etter selvmordsforsøket.
(NTB)
***
10.05. 1997, Dagen,
Kort og godt / Kristendomsfaget, s. 18-19 :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
av Bjarne Stoveland
Vi er på
ny inne i en aktiv kamptid omkring kristendomsfaget i våre forskjellige
skoleslag. Selv om jeg kunne ønske å være aktivt med
i den fortsatt, er det nyere slekter som må føre den diskusjonen.
Men som litt bakgrunnsstoff for dere som ser denne sak aktuell og viktig,
minner jeg om det som skjedde mellom kirke- og kristenfolket og et bredt
lag av samfunnsinteresserte mennesker i landet, da vi i 1965 gjennom aksjonen
for kristendomsfaget oppnådde 725 614 personlige underskrifter av
menn og kvinner over 18 år.
Politikerne
hadde den gang, slik som nå, foreslått vidtrekkende reformer
på skolefronten, noe som i særlig grad berørte kristendomsfagets
innhold i timetall og plassering i skoleverket.
Av de tolv
kristenledere som i mars dette år skrev under henstillingen, er det
kun Carl Fr. Wisløff, Hans Bovin og Inger Marie Høeg som
lever i dag.
Av de 63 som
tiltrådte henstillingen var samtlige biskoper den gang, samt en rekke
kjente andre personligheter innen kirken, frikirken og de kristelige organisasjoner.
Og av oss sju i aksjonsutvalget, er det Even Founer, Jon Kvalbein, Steinar
Supphellen og meg som er igjen i dag. Gabriel Eikeli, John A. Nilsen og
Sverre Seim har forlengst avsluttet sin tjeneste i denne verden.
Men det som
jeg skulle tro er mest interessant i dag, er ordlyden til den henstilling
de 725 614 skrev under på at skulle sendes "Til Norges Storting".
Den lyder som
følger: "Vårt samfunn er inne i en veldig omformingsprosess
som ser ut til å stille oss overfor en ny epoke i menneskehetens
historie. Automatisering og økt fritid synes å ville prege
utviklingen og skape nye samfunnsforhold som vi i dag ikke kjenner.
Inn i denne
ukjente framtid skal vi sende våre barn, som er det dyreste vi eier.
Og det er vårt ansvar å sørge for at den oppvoksende
slekt i denne nye tidsalder kan finne sin forankring i kristen tro og moral.
I denne sammenheng har skolens kristendomsundervisning en avgjørende
betydning. Oppdragelsen har sin basis i foreldreretten. Skolen har derfor
fått seg overdratt et stort ansvar når den på vegne av
foreldrene skal hjelpe til å oppdra de unge.
Skolelovens
formålsparagraf understreker at skolen skal gi barna en moralsk oppdragelse.
Kristendomsfaget
er derfor et kjernefag i skolen, og trenger et timetall som står
i forhold til fagets betydning. Kristendomsunderviosningen må ikke
bare gjenreises, men utbygges og styrkes. Vi ser med uro og bekymring at
overgangen til forsøk med 0-årig skole i mange kommuner fører
til en sterk reduksjon av det ukentlige timetall i kristendomskunnskap.
Dette skjer til tross for at det i Stortinget under lovdebatten i 1959
ble sagt klart ifra at kristendomsfaget skulle ha samme status som før.
Da saken nå
skal opp til Stortinget på nytt, ber vi det ærede Storting
å gå inn for følgende:
1. Ingen kommune
må pålegges å sette ned det ukentlige timetall i kristendomsfaget.
2. Alle skolestyrer
må ha anledning til å få godkjent tre timers kristendomsopplæring
per uke i de syv første skoleår, selv om de ikke øker
den normale lesetid i skolen.
I åttende
og niende skoleår kommer så to kristendomstimer per uke.
3. Kristendomsfagets
minste timetall bør være 21 uketimer i løpet av ni
skoleår, for eksempel to uketimer de tre første og de tre
siste skoleår og tre timer i de tre midterste år."
Når jeg
på denne måte har gått tilbake og gjengitt så meget
av hvordan kirke- og kristenfolket så på situasjonen for vel
tretti år siden, er det for at de - og vi - som har nød for
kristendomsundervisningen i skolen også i dag, iallfall skal være
orientert om at slik var situasjonen i vårt folk den gang. Det bør
appellere til myndigheter og kristenfolk også i dag.
Det er den
store oppslutningen aksjonen den gang fikk fra det brede lag av folket
som er gledelig dokumentert med de 725 614 underskrifter som i juni 1965
ble overlevert stortingspresident Nils Langhelle ved aksjonsutvalget.
Til orientering
kan nevnes at Abortus Provocatus-aksjonen i 1935 fikk en oppslutning på
207 383 underskrifter, aksjonene mot utdeling av kondomer til våre
soldater i 1948 fikk 440 508 underskrifter og altså aksjonen til
styrking av kristendomsfaget i 1965 fikk omtrent det dobbelte.
Jeg håper
at dere som kjemper for denne meget viktige sak i dag ser både ansvaret
og mulighetene.
En ny aksjon
er muligens ikke aktuell, men ville være et sterkt vekkerop omkring
den moraloppløsningen vi nå opplever.
BJARNE STOVELAND
***
10.05. 1997,
Dagen, Kort og godt / Skule og politikk, s. 18 :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Takkar hjarteleg
for at der er nokon som no tek til motmæle mot ei ny ugudeleg lov
som skal innførast i landet vårt.
Her er no etter
kvart kome inn so mykje ugudeleg i det norske lovverket, at ein stad må
grensa vere nådd. Det må vere på tide å seie: STOPP.
Skal den nye "opplæringslova" verte vedteken i regjeringa,
må vi berre sjå at slaget er tapt for alltid.
Skal vår
grunnlov, som våre gode tingmenn var Kristus-inspirerte til å
laga i 1814 no verta plukka vekk bit for bit? Ikkje alt med ein gong, nei,
litt etter litt, so merkar ikkje folk det så mykje.
Kva skal dei
unge bygga si framtid, og sitt evige vel på? Der er ikkje nokon annan
grunnvoll lagt, og vi som er eldre er ansvarlege for at kristen-retten
vert framhalden i dag. - Det skjer ikkje utan kamp, men kamp har det alltid
vore, so det må vi rekna med, ikkje minst idag.
J. Høgetveit
oppfordrar DVI og Misjonssambandet å tre støttande til. Det
skulle vel vere naturleg at alle organisasjonar, både indre og ytre
misjon, står samla i kravet om at vår skulelov ikkje vert forandra.
Det er fundamentet for barnet som vert teke vekk. For kvar skanse vi taper,
vert landet vårt meir og meir avkristna. M. Orheim skriv so inspirerande: "Dei
unge i Norig Må vinnast for Gud, Den oppgåva herleg oss helsar".
Sangb. nr. 702.
Er vi som kristenfolk
fylt med same inspirasjon?
HEGGØY
***
10.05. 1997,
Dagen, side-3-innlegget, lørdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Kristne grunnskoler:
Av Dag Rune Lid, Nordheimsund
Vi opplever
for tiden en sterkere og sterkere ensretting av skolen. Læreplanverket
for den nye 10-årige grunnskolen er kommet, og ser bare ut til å
sementere Arbeiderpartiets tvangsstyring av skolen. Den som ikke vil, han
skal! - ser ut til å være deres strategi. I denne situasjonen
kan det være av interesse å se på hva som har skjedd
i Danmark, de ligger vanligvis noen åe foran oss i sekulariseringsprosessen.
I 1969 begynte
det Danske Folketinget på en gjennomgang av den grunnleggende skoleutdannelsen.
Dette var starten på brytningene som oppstod mellom foreldrene og
foreldreretten på den ene siden, og de folkevalgte med den politiske
makten på den andre siden, og gnisten som førte til opprettelsen
av en rekke nye kristne grunnskoler i Danmark.
Fra politisk
hold ønsket en å få en utvidelse av undervisningsplikten.
Dette ble av mange foreldre oppfattet som et overgrep. Barna skulle tvinges
til å gå i skole i opp til 12 år, og det var også
stor motstand mot barnehagene. Det viste seg også snart at det var
politisk flertall for å slette den kristne verdiforankringen i folkeskolens
formålsparagraf.
Det som
skjedde i Danmark for 25 år siden innenfor skolesektoren har mange
paralleller til det som skjer i Norge i dag. Begrepet den åluralistiske
skole ble lansert, og ingen lære- eller verdinorm kunne lenger opphøyes
til å ha større gyldighet enn andre. Sang i første
time med Fadervår kom under press, og mange lærere nektet å
gå med elevene til juleavslutning i kirken. 68-generasjonen gjorde
sitt inntog i skole- og styringsverk.
I 1971 kom
så forslaget om at formuleringen "i overensstemmelse med folkekirkens
evangelisk-lutherske lære" skulle fjernes fra kristendomsfagets
formålsparagraf. Faget skulle gjøres konfesjonsløst.
Forslaget bar sterkt preg av historisk-kritisk bibelsyn og da dette fikk
gjennomslag, førte det til sterk liberalisering av faget.
De kristne
foreldrene følte seg maktesløse i debatten, der fremtredende
religionspedagoger stod på barrikadene for de nye tankene. Kassevis
av underskrifter på protestskriv ble levert til de styrende i Folketinget,
men det var som å skvette vann på gåsa. Kristendomsundervisningen
ble redusert fra to til en time, og den skulle ikke lenger oppfattes som
kirkens dåpsundervisning. Det skulle være et rent kunnskapsfag.
I 1970 kom
også loven om at seksualundervisningen skulle integreres i alle fag.
Tidligere kunne foreldrene frita sine barn fra undervisningen når
disse emnene ble tatt opp. Nå skulle derimot denne undervisningen
integreres i mange fag, og det skapte enda større samvittighetskvaler
for mange foreldre som mente at det var foreldrenes ansvar å snakke
med barna om disse ting. På samme måte ser vi nå hvordan
dansen integreres i flere fag, så det blir umulig med fritak.
I denne forbindelse
førte et foreldrepar i Vestjylland en rettssak om fritaksrett fra
undervisningen ved Europarådets menneskerettighetsdomstol i Strasbourg.
Kjennelsen derfra kom noen år senere, og den frikjente den danske
stat under henvisning til fagets såkalte objektive karakter og den
utstrakte mulighet masn hadde til å velge private skoler. Så
spørs det hvordan det vil gå i vårt land hvor det ser
ut for at staten bekjemper friskolene med nebb og klør.
Det var også
i denne perioden at forbudet mot bildepornografi ble opphevet og anvendelsen
av blasfemiparagrafen i straffeloven viste seg å være uten
betydning. Freuds og Darwins teorier fikk gjennomsyre hele utdanningssystemet,
og mennesket ble omdannet til en materie, som beherskes av visse drifter
og behov. Dette har allerede gjennomsyret det norske skoleverket i mange
år, og fosterdrapsloven er et ektefødt barn av denne ideologi.
Mange kristne
foreldre kom i samvittighetskvaler på grunn av det som skjedde i
skoleverket, og sa: Dette kan vi ikke godta! Dermed gikk de aktivt
ut i kampen for foreldreretten og tok selv ansvar for undervisningen. De
kunne ikke lenger sitte med hendene i fanget og se på at foreldreretten
ble pulverisert av staten. Noe måtte gjøres!
Foreldrekallet
hadde de fra Gud, og de ønsket ikke at barna skulle bli underlagt
krefter som undergravde det kristne verdigrunnlaget. Derfor handlet mange
foreldregrupper rundt omkring i Danmark spontant. De ville ha egne kristne
grunnskoler, der de selv kunne ta ansvaret for barna.
Først
ute var Johannesskolen i Hillerød i 1972. Den ble opprettet av Luthersk
Misjonsforening i Nord-Sjælland, og denne dannet mal for det som
kom til å bli et stort skred av kristne grunnskoler spredt ut over
hele Danmark. Det var ikke tvil om at skolene kom som en protest på
politisk styring og den tvang som de opplevde fra myndighetenes side. De
samme følelsene ser nå ut til å vekkes hos mange foreldre
og lærere i Norge i forbindelse med nye læreplaner for grunnskolen.
De fleste
foreldrene var uten erfaring fra skoledrift, og de hadde heller ikke noen
særlig teoretisk bakgrunn for formulering av pedagogiske målsettinger.
Man de hadde et kall fra Gud med tanke på å oppdra barna i
den kristne forsakelse og tro. Lærerne som ble tilsatt var heller
ikke alltid lærerutdannet, men det var kristne som var faglig kompetente
og taklet undervisningssituasjonen.
I førstningen
var det sparsomt både med bøker og hjelpemidler. Lokalitetene
var heller ikke noe å skryte av, men nøden tvang dem. Det
var kristne foreldre som ble vekket opp over hele Danmark, og som spontant
reiste en rekke kristne friskoler.
I 1971 ble
"Landsforeningen til opprettelse av kristne friskoler" grunnlagt.
Styret bestod de første par årene av personer fra forskjellige
kirkesamfunn, men det viste seg at dette ble en hindring for bred tillit
innenfor lutherske kretser. Det førte til at den i 1973 ble omdannet
til en ren luthersk forening. Den første formann var Otto Mortensen,
og hans vekkende taler og skrifter førte til at mange friskoler
ble reist, og mange foreldre og lærere fikk kallet formidlet gjennom
ham.
Den innsats
og iver som de kristne i Danmark har lagt for dagen når det gjelder
den kristne friskolen vil for alltid bli stående som en inspirasjonskilde
for andre i kampen for foreldreretten. Måtte vi i tiden fremover
oppleve at det reises kristne friskoler over hele vårt vidstrakte
land som en protest mot den arroganse vi opplever i skoleverket. Hvis ikke
det som nå skjer i Norge fører til at vi som kristenfolk våkner
opp for Arbeiderpartiets tvangssosialisering og ensretting av skolen -
ja da er jeg redd for at vi aldri vil våkne!
***
06.05. 1997
- Dagen, s. 3 / lederplass 1:3, tirsdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Ei ny bølgje
av skulesentralisering går over landet, akkurat som i 60-åra.
I Holvik i Vågsøy jobba foreldra dugnad på skulen
sin for ein halv million kroner. Slik skulle dei få plass til seksåringane
og reform 97 som ikkje var førebudd i det heile tatt. 14 dagar etter
at dei hadde gjeve kommunen ein utbetra skule, kjem meldinga: Skulen
skal leggjast ned.
Kva er det
som skjer i landet?
Ein gong var
vi eit fattigare samfunn. Men vi hadde råd til skule i alle lokalsamfunn.
No har vi råd til alt anna, nye rådhus, auka byråkrati,
men ikkje skule.
Noko er fullstendig
gale. Det er ikkje meining i å bussa born milevis for at dei skal
koma seg på skulen. Skulen høyrer heimemiljøet til.
Skulen skal vera i gåavstand frå heimen. Og skulevegen skal
vera trygg. Men seks-åringane som tek til i skulen no, skal gå
kilometervis på smale vegar i konkurranse med trailarane til vinteren.
Ein skulle
ikkje tru at dei som vedtek slikt, er riktig navla.
Det fins ikkje
pengar nok til skule, seier dei. Men det gjorde det jo før.
Og Noreg har
ikkje vorte fattigare i mellomtida. Vi er tvert om eit av dei rikaste landa
i verda. Skulen må definerast som ein del av nærmiljøet.
Det premisset må leggjast fast.
Elles bør
den tida vi no har, med nedlegging av skular over heile landet, vera ei
utfordring til kristne foreldre om å grendeskulen, gjerne kombinert
med heimeundervisning. Kristne friskular basert på nærmiljøet,
delvis heimeundervisning, moderne teknologi og kristen pedagogikk der Gud
kjem tilbake i alle faga, ville sjølvsagt vera overlegne i test.
I Noreg som i USA. Dei kristne skulane vil vinna konkurransen.
Ei ny regjering
må syta for at standpunktet til Framstegspartiet, Høgre og
ein del av KrF om å la pengane fylgja eleven, vert røyndom.
Det er ein
konsekvens av foreldreretten.
Det er oppfølginga
av Kjell Bondevik sitt program for å stogga skulesentraliseringa
i 60-åra.
Og det er kristen
skulepolitikk i dag.
Vi vil ikkje
ha politisk styring som undergrev foreldreretten. Og ein einskapsskule
som vert nedlagt i bygd etter bygd, har spela fallitt.
***
02.05.
1997, fredag - Dagen / Kort og godt / Skole og kristendom :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
En skolesjef
får spørsmål om det er Bibelen eller læreplaner
som skal ligge til grunn for undervisningen i grunnskolen. Han svarer at
læreplanen er det dokument man forholder seg til.
Svaret er oppsiktsvekkende
og klart lovstridig. Da det er en offentlig tjenestemann som forfekter
dette standpunktet, kommer de anarkistiske tendensene særlig tydelig
frem. (Enkeltpersoner som i det sivile liv setter seg ut over lover og
regler, kommer under betegnelsen "Sivil ulydighet", mens offisielle
standpunkter av lignende art, åpner for offentlig kaos / anarki).
Allerede i
Grunnlovens paragraf 2 slås Kristendommens særstilling i Norge
fast. Samme sted defineres dens plass i skoleverket.
Dette faktum
gjenspeiles i Grunnskoleloven av 1969, samt skolens
formålsparagraf.
Disse juridisk
bindende lovtekster står selvsagt over diverse skrifter som for eksempel
læreplaner. (Som navnet sier, er dette kun planer og ikke direktiver
i lovs form).
Kristendommen
skal altså danne basis for ALL undervisning i grunnskolen. Men en
kristendom uten Kristus, er umulig. Jesus fikk sitt navn fordi han frelste
oss fra synden, dette skal barna lære. Alle som tar imot dette, får
erfare at han kan fullkomment frelse dem som kommer til Gud ved ham.
Frigjøring
fra homoseksualitet, er inkludert i Jesu tilbud, og vi har en rekke personer
som nå står frem og bevitner dette. Hvordan kan da noen hevde
at det ikke er rett å undervise barn om det Bibelen lærer?
KNUT E. LAURITZEN,
Gjerøy.
***
03.05. 1997
- Dagen, s. 2 / nytt, lørdag :
(Kopi / avskrift: HUN, rlh.)
Av SVEIN VILLY SANDNES
- Dersom Stortinget i begynnelsen av juni vedtar det forslaget til opplæringslov som nå foreligger, vil Norge få den mest planstyrte skolen i verden. Dette sier førsteamanuensis Christian W. Beck ved Pedagogisk Forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo etter at han har lest dokumentene.
I begynnelsen av juni
vil Stortinget behandle forslaget til ny opplæringslov.
-
Det vi nå ser, er at vi her i landet kan få den mest planstyrte
skolen i hele verden. Med den nye læreplanen for 10-årig grunnskole
og forslaget til ny skolelov, plasserer Norge seg i verdenstoppen når
det gjelder planstyrt skole. Ingen andre land går så langt
som Norge.
- Det hele blir forsterket
av at denne detaljreguleringen i den nye læreplanen nå skal
bli forskrifter for den nye skoleloven. Odelstingsproporsisjon
nr. 36 1996 / 97 foreligger. Viktige forhold i loven som 6-årig
skolestart og kristendomsfagets stilling har vært mye fremme i den
offentlige debatt. Men også på andre områder skjer det
radikal forandring vedrørende gjeldende skolelov, sier Beck.
Beck trekker fram tre sentrale
punkter:
- Mesteparten av detaljene
i fagplanene, slik som hva som skal "læres" og hva som
barn skal "kjenne til", kan departementet nå suverent hjemle
som forskrift.
- Slike forskrifter trenger
ikke vedtas av Kongen i statsråd. Det er da i praksis fritt fram
for å lage forskrifter i takt med saksbehandleres og politikeres
oppfatning i øyeblikket, sier Beck.
Videre viser han til at
retten og muligheten til private skoler og hjemmeundervisning blir vingeklippet.
- For det første
skal nå innholdet i en slik undervisning være som i den offentlige
skolen, dersom dette ikke strider mot internasjonal rett som Norge har
sluttet seg til.
- Dette betyr at den norske
stat ser på internasjonal rett - ikke som noe fornuftig - men som
en trussel. Dette er oppsiktsvekkende, og det blir faktisk slik at det
er internasjonal rett som bremser planstyringen og kontrolliveren i skolen,
sier Beck og fortsetter:
- For det andre vil departementets
muligheter til ikke å gi privatskolene økonomisk støtte,
bli styrket. Dette fordi departementet på en helt annen måte
enn før kan vurdere budsjettmessige forhold, feilgrep fra skole
og kommunens oppfatning før de eventuelt gir økonomisk støtte.
- Videre kan departementet
vurdere støtte til privat skole i forhold til den samlede skolestruktur
lokalt og nasjonalt. De kan også vurdere privatskolens innvirkning
på det helhetlige miljø for alle barn i kommunen.
I Norge har vi
undervisningsplikt og ikke skoleplikt. I det nye lovforslaget heter det
at "tilsvarende undervisning", det vil si hjemmeundervisning
eller private skoler, er "unntak fra offentlig grunnskoleopplæring".
Dette er oppsiktsvekkende
fordi norsk skole og skoleloven er tuftet på prinsippet om undervisningsplikt
som det er i andre demokratiske land. Dersom de ville understreke undervisningsplikten,
kunne de bare beholdt ordlyden i den gamle loven: "Barn og ungdom
har rett og plikt til å gå i grunnskolen dersom de ikke på
annen måte får tilsvarende undervisning," sier Beck
- Hvilken skole er det
vi her snakker om?
- Denne nærmest totalitære
planskolen gir en dyr og dårlig skole. Det norsk skole trenger i
tiden som kommer, er ikke mer plan, stat og likhet - men mer frihet, foreldrestyring
og tilknytning til det virkelige liv, inkludert arbeidslivet, sier Christian
W. Beck.
---
BILDE (s/h, av Christian W. Beck) med teksten:
"- Jeg håper at de borgerlige stortingspolitikerne er våkne når det gjelder forslaget til opplæringslov. Forslaget, slik det er nå, må ikke vedtas. Det ville være en tragedie for norsk skole, sier Christian W. Beck.
FOTO: DAGEN-ARKIV.
***
Denne
side er fra (This page is from):
HUN / Hjemme Undervisningen i Norge,
N-5520 Sveio, Norge.
Tlf.: 52740864. Fax-modem: 52740435. Postgiro: 0826.0762.231.
E-mail: runehan@sn.no
HUN har Internett-adresse:
http://home.sol.no/hunwww/index.htm
-